sgremix Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 Jeg har noen spørsmål angående juss. Jeg har ganske mange mål i livet, og jeg når de fleste ved å jobbe hardt. Jeg har lyst til å studere juss om 3 år, etter vgs. Jeg begynner snart på vgs, og lurer på en del ting. Jeg gikk ut med 5.1 i snitt i tiende klasse, og kan få til bedre, dersom jeg bestemmer meg til å ha energi til det. Jeg er god i de fleste fagene, bortsett fra matte. Jeg har aldri vært spesielt god i matte, og på grunn av det ønsker jeg å ta samfunnslinja (P-matte)- som matcher også personligheten min ganske mye. - Må man ta samfunnslinja eller Realfag for å bli advokat? –P eller T matte? Har det noe å si det første året for hvilken type matte man velger? - Hvilken bestemte fag må en ha det andre året når man får velge fag (kan man ta blanding av realfag og samfunnslinja)? : Samfunnslinja (språk og økonomi, jeg studerer spansk): Kommunikasjon og kultur Historie og Filosofi Politikk, individ og samfunn Rettslære Samfunnsøkonomi Realfag: Biologi Fysikk Kjemi Teknologi og forskningslære - Hvilken snitt må man cirka ha? Noen tips til videregåendeskole? Jeg ønsker informasjon om veiledning til å kunne studere juss om noen år. Takk.
-MK- Skrevet 9. august 2009 Skrevet 9. august 2009 (endret) Du trenger ingen spesielle fagkombinasjoner for å studere jus (Med én 's'). Det du trenger er studiepoeng Universitetet i Oslo (UiO) 185724 Jus, høst 58.0 51.2 Universitetet i Oslo (UiO) 185725 Jus, vår 54.7 48.8 Universitetet i Tromsø (UiT) 18 Rettsvitenskap 53.2 47.8 Universitetet i Bergen (UiB) 18 Rettsvitenskap 52.3 48.9 Det siste tallet er poenggrensa for personer som søker med førstegangsvitnemål (det gjør du om 3 år). Tallet viser at du må minste ha 47,8 studiepoeng for å komme inn på jus i Tromsø, hvilket tilsvarer et snitt på ca 4,78 uten tilleggspoeng/realfagspoeng. Hvis du velger realfag på videregående får du 0,5 poeng ekstra per fag, med unntak av Matematikk R2 og Fysikk 2 som du får 1 poeng for. Jeg vil anbefale deg å ta rettsvitenskap på videregående. Selv om det ikke er helt det samme som å studere jus gir det en viss pekepinn på hvordan det. Angående mattevalg førsteåret så er P den lette veien, mens T er den vanskeligere veien.Skal du ta R-matte(vanskeligst) 2. og 3. året burde du velge T-matte første året. Skal du gå videre med S-matte(lettere enn R) holder det med P. Du kan også velge å fortsette med P eller T matte også 2.året, men dette virker på meg ganske ubrukelig da du går glipp av et halvt "gratispoeng" ved å ikke velge S eller R. Hadde jeg vært det ville jeg valgt P-matte første året (siden du sier at du sliter i matte), og deretter gå videre med S-matte 2.året for å få et halvt realfagspoeng. Når det kommer til valgfag 2.året har du fortsatt ett år igjen å tenke. Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for 2 år siden (skal opp i 3.klasse nå), og slik valgte jeg: 1.Klasse: P-matte (Her får du 6'er hvis du klarer å holde øynene opp i timen ) 2.Klasse: S-matte (fornøyd med valg) Rettsvitenskap (Godt fornøyd) Næringslivsøkonomi (ubrukelig fag) Internasjonal Engelsk (Godt fornøyd. Er du god i engelsk er det smart å velge det siden du får 2 karakterer^) 3.Klasse (starter til høsten) S-matte (2) Rettsvitenskap (2) Samfunnsfaglig Engelsk (2) Fysikk (1) Endret 9. august 2009 av -MK-
krikkert Skrevet 11. august 2009 Skrevet 11. august 2009 Det du trenger er konkurransepoeng, ikke studiepoeng. Studiepoeng får du av å avlegge universitetseksamener. Ellers er rettslærefaget (kaller de det rettsvitenskap etter K06?) ganske greit fag. Minst like greit er språkfag der du får trent leseforståelse. Mange som stryker på de første eksamenene stryker fordi de ikke leser oppgaven nøye nok eller fordi de misforstår oppgaven. Leseforståelse er nøkkelen til å ikke gå i den fella. Samfunnsfag er også viktig, fordi det er viktig å forstå konteksten reglene blir brukt i. Jus er samfunnets moralbetraktninger -- hva vi som samfunn synes er rett og galt -- og for å forstå jussen er det en fordel å forstå samfunnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå