Gå til innhold

Ny stasjonær til Mamma. Studier. Ikke spill!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min Mor skal kjøpe seg en stasjonær PC som skal brukes til studier:

 

- Under 10 000

- Skal ikke bygges selv

- Med skjerm, mus og tastatur

- Vista

- Skal ikke brukes til spill

- Stillegående

 

Noen tips? Hva med Komplett Home a25 med et billigere skjermkort og andre små endringer? Hvordan er prosessoren? Noen bedre kjøp?

 

Takk! :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne pakken fra Elkjøp til 4400 er relativt bra. AMD 7550 og G210 er helt ok inkl 19" skjerm og Vista. G210 skal ikke være noe støyproblem med. Hmm det var jo ikke egentlig svar på spørsmålet ditt da men men:) tilbudet er bra

4400kr for en komplett pc i det kaliberet der er ikke dumt nei. Burde absolutt vurderes.

 

 

Enda billigere fra Lefdal.no:

Philips 22" Skjerm 220VW9FB 1 195,-

Packard Bell iMedia 2530 IMEDIA2530NCD 2 495,-

Logitech Media tastatur LTMEDIAKEYBN 195,-

Logitech V100 mus LT9316410914 169,-

 

Totalt: 4054kr

Endret av lperik
Lenke til kommentar

10000 er jo ganske mye penger for en pc som ikke skal brukes til noe spesiellt.

 

Det eneste av kravene hennes som kan drive prisen er stillegående - det går det an å bruke mange tusen på, men jeg antar at hun kan leve med normal støy fra en pc?

 

Hvis støy er en viktig faktor så kan du jo satse på bedre kjøling, SSD disk og lignende dyre tiltak.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Bare jeg som ikke ser noen spesifikasjoner på PC-en fra Elkjøp?

 

Vet at 10 000 er ganske mye for en PC som ikke skal brukes til noe krevende. Trenger selvsagt ikke koste så mye... Er vel heller jeg som har tenkt at siden hun først skal kjøpe, så kan hun kjøpe noe skikkelig. Normal støy kan hun selvsagt leve med. Med stillegående mente jeg mer at kraftige skjermkort etc. med store støyende vifter ikke akkurat er midt i blinken.

 

Ingen som har noen formening om PC-en fra Komplett? Hun snakket selv litt om Dell. Hva tror dere om for eksempel standard Inspiron 545?

Lenke til kommentar

Pcen fra komplett.no er fin den, men det er veldig overkill å gå for en quadcore maskin med 22" 1920x1200 skjerm til studiebruk. Er pengene der er det selvsagt ikke noe i veien for å gå for den, men man kan lett spare 3000kr på å gå for ett rimeligere alternativ. Og de pengene kan jo feks brukes på en multifunksjonsrpinter med scannerfunksjon osv. Om hun skal studere kan jo det være en ide?

Endret av lperik
Lenke til kommentar
Jeg ser poenget ditt. :) Printer har hun fra før, så det trengs ikke... Hadde vært fint om noen kunne tatt en titt på nevnte Dell PC.

 

http://www1.euro.dell.com/no/no/hjem/PC-er...&~ck=anavml

 

(Den med Core 2 Duo)

Sjekket innom dell på pcen du nevner. Man må opp på en core2duo prosessor uansett bruk, celeron holder bare ikke mål. Oppsettet med den billigste skjermen og den billigeste core2duo prosessoren kommer konfigurasjonen på over 6000kr. Dell er ett godt merke og har som regel god support (jobbet der tidligere, så jeg vet :) ), men det forsvarer ikke en raskere og bedre pc til under 4500kr på elkøp/lefdal.

 

EDIT: on second thought, Dell-PCen har nok raskere prosessor, men tregere skjermkort (lite vesentlig kanskje) og mindre harddiskplass. Hun vil nok bli fornøyd samme hvilke av de tre valgene hun går for, bare du passer på å holde deg unna celeron/sempron prosessorer burde det nok bli bra.

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Specs Elkjøp tilbudet over, selve PCen

 

Prosessor

Prosessortype AMD Athlon 64 X2 Dual-Core

Nummer 7550

Minne

RAM-type DDR2

RAM (MB) 4 096

Maksimalt oppgraderbart minne i MB 4 096

Minnehastighet i MHz 800

RAM-spor (total) 2

RAM-spor (ledig) 0

Lagring

Antall harddisker 1

Kapasitet (GB) 500

Omløpshastighet (RPM) 7 200

Tilkoblinger SATA 3G

Lyd/Grafikk

Type lydkort Integrated high definition 7.1 sound

Frittstående lydkort

Høyttalere

Subwoofer

Type grafikkort NVIDIA GeForce G210

Frittstående skjermkort

Dedikert videominne (MB) 512

Delt videominne (MB) 1 791

Tilkoblingsmuligheter

TV-utgang HDMI

TV-tuner

USB 2.0 6

Type nettverkskort 10/100

Trådløst grensesnitt

Minnekortspor

Annet VGA

Utvidelsesspor

PCI (Total) 1

PCI (Ledig) 1

PCI-Express 1x (Total) 1

PCI-Express 1x (tilgjengelig) 1

CD/DVD-spiller

Type driver CD/DVD

Annen informasjon

Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Premium

Operativsystem (bit) 32

Programvare Windows Photo Gallery Windows Media Player Windows

Fjernkontroll

3.5" diskettstasjon

Tastatur Kabel

Mus Kabel

Høyde (cm) 42,60

Bredde (cm) 16,90

Dybde (cm) 3,77

Vekt (kg) 9,53

Leverandørens ID CQ5113 sc VG127AA#UUW

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Den midterste PC-en i linken min koster 4699. Det er inkludert Intel Core 2 Duo E7500 og Dell IN2010N 20-tommers widescreen-flatskjerm.

 

Edit: Sikker på at det er samme PC, jornboss? Den siste du linket til er jo uten skjerm og koster mer enn den første...

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Den midterste PC-en i linken min koster 4699. Det er inkludert Intel Core 2 Duo E7500 og Dell IN2010N 20-tommers widescreen-flatskjerm.

Fant den først nå, så bare førstevalget istarten. Det er jo en betydelig finere pris, da ville jeg nok gått for enten den eller den elkjøppcen.

 

Elkjøp:

+ 4gb ram

+ 500gb hdd

+ skjermkort det kan spilles lettere spill på

 

- tregere prosessor

 

Dell:

+ rask c2d prosessor

+ 20" skjerm

+ stillegående (iallefall de tidligere inspiron modellene)

 

- liten harddisk

- integrert skjermkort

 

 

Som ren kontorpc ville jeg gått for Dell, for en mer allroundpc ville jeg gått for elkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...