Gå til innhold

BK: Smokin' hawt [SFW]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott at det faller i smak! :)

 

Det er tatt med en D40 med 16-85mm-objektiv, men akkurat for dette bildet spiller det ikke så stor rolle, siden det er enkle lysforhold å jobbe med, så det hadde latt seg gjøre med enda enklere utstyr.

 

Det er blitt etterbehandlet en god del - dette er egentlig tre bilder som har blitt satt sammen for å danne et panorama. Jeg tok en serie på tre bilder mens jeg panorerte (roterte kameraet sidelengs), og sørga for å overlappe de tre bildene nok til at de kunne slås sammen med AutoStitch. Dette har den fordelen at bildets totale oppløsning blir større, og det dermed kan skrives ut i større størrelser. Jeg kunne forsåvidt brukt objektivet på 16mm, men da hadde det blitt mange forstyrrende elementer i forgrunnen som det hadde vært nødvendig å kutte vekk, og da hadde oppløsningen igjen blitt enda lavere.

 

Egentlig bør man bruke stativ når man gjør sånt som dette, for å få maksimal presisjon i overlappingen, men jeg hadde det ikke med denne gangen, så jeg får leve med et litt sub-optimalt resultat. Det synes ikke på sluttresultatet uansett :)

 

Forøvrig er de tre bildene tatt i RAW/NEF, og før jeg satte dem sammen dro jeg fargemetningen ned -5 og kontrasten opp +5, og dytta litt forsiktig i kurvene. Skarphet er satt til normal eller medium low, men bildet fikk litt USM etter nedskaleringen.

 

Håper dette var oppklarende :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tilbakemeldinger!

 

Himmelen liker ikke jeg heller, faktisk. Skal se om jeg får piffa den opp litt med noe faux-HDR fra råfilene.

 

At dampen ser photoshoppa ut falt meg overhodet ikke inn, og jeg er vel forsåvidt fortsatt ikke helt med på den påstanden, men jeg klarer nok ikke forholde meg til denslags uansett siden minnet om hvordan det så ut er brent godt inn i hukommelsen min.

 

Bakgrunnsinformasjon om dampen: dette er tatt ved Islands største varme kilde, og elva på bildet stammer fra den - det er faktisk en elv med kokende vann, og er noe av det desidert mest absurde jeg har sett.

 

Ingen premier for å gjette seg fram til at røret er i forbindelse med et kraftanlegg. Varmen brukes til oppvarming (bombe), av blant annet drivhus. Noen solgte lokalproduserte tomater fra dampdrevne drivhus der, de var faktisk overraskende gode. Det var en spesiell gastronomisk opplevelse å fortære dem der oppe i dampen og og den djevelske svovelstanken. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...