Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kjøpt ny hardisk til bærbar, men den finner ikke hardisken. SATA drivere?


Anbefalte innlegg

Hei!

Den orginale hardisken til min HP Pavilion DV9000 takket for seg tidligere i vår og i går mannet jeg meg opp til å gå til det lokale datageniet og rev ut en Western Digital hardisk til 750 ,- MEN nå når jeg har koblet hardisken til maskinen og forventet intet mindre en roseduft og flotte enger skjedde det jeg fryktet mest. Det funket ikke. Maskinen klarer ikke å finne hardisken, jeg kontaktet datageniet og han sa jeg trolig måtte ha SATA drivere for å få hardisken til å funke.

 

- Det er opprinnelig VISTA HOME PREMIUM på maskinen, men ønsker svært gjerne XP. Trenger jeg da SATA drivere til VISTA eller XP ? Og hvor kan jeg få tak i disse, og når jeg da har fått tak i dem, hvordan i allverden skal jeg få maskineriet til å fungere?

 

Håper på raskt svar!

Mvh

Luuund89

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøver du å reinstallere på en flett ny HD med XP?

Reinstalere vet jeg ikke ^^ Jeg koblet til den nye hardisken og valgte "boot from disk", men når jeg kom inn der jeg skal velge hvor stor jeg ønsker hver partisjon så står det bare at han ikke finner noen disk og innstalasjonen avsluttes dermed.

 

 

Men det er jo da en piratcopi av windows xp jeg har prøvd å legge inn, men det skal vel ikke ha noe å si?

Lenke til kommentar

Du får aldri installert XP på nyere laptopper som har intel brikkesett med sata AHCI kontroller aktiv i AHCI modus slik uten videre.

 

Reinstallere fra eksisterende HDD sin recovery partisjon er noe helt annet da intel AHCI drivere er scriptet inn i OEM produsentens recovery setup/image.

 

For å gjøre dette manuelt selv må du enten:

a) Brenne ny XP CD med f.eks nLite , og integrere intel ahci driverepå den.

b) Ha en laptop med BIOS mulighet til å sette disk kontrolleren i compability modus (IDE) (dvs deaktivere ahci mode)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Her kan du kjøpe recovery CD til maskina

søk på dv90

 

Maskina heter ikke DV9000

det er en fellesbetegnelse, se under maskina der står den nøyaktige versjonen.

 

http://www.best2serve.com

 

Denne Recovery plata gjør hele jobben

den gjennopretter den skjulte partisonen og legger inn opprativsystemet, slik den var da den var ny.

Kjempegreier :)

Tusen takk for hjelpen alle sammen. Ha en fortsatt fin sommer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...