Gå til innhold

Valg av kamera med DV-ut


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på jakt etter et kamera som har DV-ut. Jeg skal filme direkte inn på min PC, igjennom Firewire inngangen, og gjøre opptaket på PC'ens harddisk.

 

Jeg har søkt litt rundt, men det er vanskelig å finne ut om kameraene har DV-ut eller ikke. (F.eks på komplett.no så finner jeg ingen som har DV-ut)

 

Kvalitet spiller ikke så stor rolle, da kameraet skal stå stille i godt belyst rom.

 

Pris, et sted mellom 2500-4000 kroner.

Endret av Gladideg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DV ut i form av firewire har vel mer eller mindre forsvunnet til fordel for USB og minnekort som kan tas ut og settes i kortleser i PCen.

 

Men ta en titt i prisguiden på hardware.no så finner du nok noe. De "gamle" kameraene som tar opp til mini-DV har stort sett firewire ut alle sammen da dette var eneste måte å føre over opptakene til PC på. Som du ser så finner du flere kameraer til godt under kr 2000,- som har DV-ut (firewire), dog har disse standard SD oppløsning. Skal du ha HD oppløsning så spretter prisen fort opp i minimum 6-7000.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Skal sjekke ut der! :)

 

Kan man bruke USB-ut til å overføre "live" bilde fra kameraet? Jeg skal sende bilde fra data og over internett, og trenger da en direkte "feed" fra kameraet.

 

 

DV ut i form av firewire har vel mer eller mindre forsvunnet til fordel for USB og minnekort som kan tas ut og settes i kortleser i PCen.

 

Men ta en titt i prisguiden på hardware.no så finner du nok noe. De "gamle" kameraene som tar opp til mini-DV har stort sett firewire ut alle sammen da dette var eneste måte å føre over opptakene til PC på. Som du ser så finner du flere kameraer til godt under kr 2000,- som har DV-ut (firewire), dog har disse standard SD oppløsning. Skal du ha HD oppløsning så spretter prisen fort opp i minimum 6-7000.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du kan bruke USB for å overføre "live", men ta det med et lite forbehold for jeg er litt usikker. Men jeg *tror* man trenger hastigheten til firewire for å overføre DV "live".

 

Ett miniDV kamera med firewire ut blir forøvrig ett ypperlig webkamera. Jeg har eksperimentert litt med dtete selv og kvaliteten er langt langt bedre enn det som finnes av typiske "webkameraer".

Lenke til kommentar
DV ut i form av firewire har vel mer eller mindre forsvunnet til fordel for USB og minnekort som kan tas ut og settes i kortleser i PCen.

 

Der tar du litt feil. DV-ut har ikke forsvunnet. DV/HDV-kamera (altså kasett) kan kun overføre via Firewire (evt. ekstertn harddisk som kobles til med Firewire). Forskjellen er bare at det er blitt mer populært med kamera med harddisk og minnekort så folk slipper å overføre til PC i real-time.

 

Du kan overføre USB live. Det er jo hele poenget med Webkameraer. Hvis du har tenkt å drive med live streaming, skal det i utgangspunktet gå an å overføre direktte via USB. Men jeg vet ikke om dette fungerer på alle videokameraer, så du får evt. maile produsentet eller spør på elektro-markedet.

Lenke til kommentar
DV ut i form av firewire har vel mer eller mindre forsvunnet til fordel for USB og minnekort som kan tas ut og settes i kortleser i PCen.

 

Der tar du litt feil. DV-ut har ikke forsvunnet. DV/HDV-kamera (altså kasett) kan kun overføre via Firewire (evt. ekstertn harddisk som kobles til med Firewire). Forskjellen er bare at det er blitt mer populært med kamera med harddisk og minnekort så folk slipper å overføre til PC i real-time.

 

Jeg er klar over at DV ikke har forsvunnet fra jordens overflate. Jeg ordla meg muligens litt upresist men i den sammenhengen jeg skrev det så mente jeg at det fremgikk tydelig at jeg mente at DV mer eller mindre har "forsvunnet" fra videokameraer, nettopp av grunner som du er inne på. Det er rett og slett ikke lengre behov for å "stream" opptak over til en PC slik det var/er med miniDV kameraer.

 

Du kan overføre USB live. Det er jo hele poenget med Webkameraer. Hvis du har tenkt å drive med live streaming, skal det i utgangspunktet gå an å overføre direktte via USB. Men jeg vet ikke om dette fungerer på alle videokameraer, så du får evt. maile produsentet eller spør på elektro-markedet.

Selvsagt så finnes det web kameraer som kan overføre "live" via USB og de fleste (alle?) web kameraer har jo nettopp USB tilkopling og kun USB tilkopling. Men spørsmålet gjaldt jo ikke generelle web kameraer da trådstarter ønsker å streame live video fra et ordinært videokamera.

 

Så når jeg svarte at jeg var usikker (noe jeg fortsatt er) så var det på om *ordinære videokameraer* som har USB lar deg "streame" live via USB eller om du kun kan kopiere videofilene fra kameraet på den måten. Jeg tror nemlig ikke du kan "streame" live men kun kopiere videofilene på den måten.

 

 

Skal du først svare på noe så bør du være sikker på hva du svarer på ellers så blir svaret bare desinformerende. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...