Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt feil på en gang? Citroen 2CV


Anbefalte innlegg

Første gangen jeg poster på bilforumet, kopierer bare det jeg skrev på 2cv siden:

 

Hei!

 

Litt historie:

Lørdag (3 dager siden) kjørte jeg opp en fjellvei for å komme til hytta. halvveis opp døde motoren plutselig, og jeg fikk ikke startet igjen. Førsøkte å trille i gang, men prøvde i 10 min før jeg fikk start på den måten.

Kjørte opp en gang til etter at den gikk helt fint på flat vei og bratt asfalt, men samme problem.

Fylte da opp bensintanken fullt og prøvde igjen, uten hell. Men bilen gikk fint på asfalt.

Utsatte problemet til onsdag da min far skulle hjelpe meg å feilsøke.

 

Dagen etter skrudde jeg litt, og gjorde egentlig ikke noe spesielt, men da kom jeg meg frem til hytta med ca 80% motorkraft i forhold til vanlig.

 

 

I dag:

Jeg skulle kjøre to personer opp på hytta. Turen opp gikk fint. Men på vei ned noen timer senere begymte oljetrykkslampa og blinke. Slo da av motoren og trillet de 0,5 km videre ned mot "sivilisasjonen".

Åpnet panseret, og ble møtt med et røykfylt motorrom (fra bremseskivene, forhåpenligvis kun av bremsingen i nedoverbakken.

Det luktet olje, som senere gikk over i bensinlukt. Så da at bensinslangen som gikk opp i bensinpumpa (?) var sprunget lekk. En relativt grei sak å fikse.

Tok opp peilepinnen for olja, og der virker det nesten som om enten som det var oljetørt eller veldig utvannet.

 

I morgen kommer far, da blir det skruing og leting etter feil. Noen som har noen formening/tips om hva som må gjøres for å få tilbake min friske bil? Huh Huh

På forhånd takk.

 

 

Som sagt, er det snakk om en Citroen 2cv 86 mod

2cv.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan det tenkes at du har ein oljelekkasje siden det ikkje er olje på den og det røk masse......noen biler har ein føler som gjør at bilen stopper viss det er for lite olje(veit ikkje om din har det,men kanskje ;))

så skift bensinslangen,og fyll på olje så kanskje den er som ny igjen :) oljelekkasjen er mest sansynlig toppdeksel,sia det ryker sånn er det ihvertfall høyere opp en eksosannlegg tipper eg ;)

Lenke til kommentar

I dag har jeg ligget ute i sola og skrudd litt, fant da ut at bensinslangen (av gummi) hadde sprukket rett under bensinpumpa, og veldig vanskelig å nå tak i, men klarte å bytte den ut. En 2cv-eier må ha slike ting liggende ;)

 

Sjekket oljenivået nå, og det hadde faktisk økt noen mm over max-merket, men finner ingen logisk løsning på det. Tømte deretter ut litt olje, så nå er nivået bra.

 

All røyken kom som antatt fra bremseskivene, må trykke hardere på pedalen nå enn før, men er likevel innen et akseptabelt nivå, så trenger ikke å skifte noe der enda.

 

Men takker for svar folkens, jeg kjørte opp fjellveien i sted for å sjekke, og da var den tilbake til sitt gode gamle jeg:) Tok av taket da i fineværet, fint med cab ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...