Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av bil (til og øvelseskjøre med og bruke etter jeg er fylt 18 og fått lappen)!


Dicorn

Anbefalte innlegg

Heii ^^

 

Jeg ser nå etter en bil som jeg kan øvelseskjøre med og fortsette og bruke etter jeg er fylt 18 år og fått lappen, må kjøpe bil til og øvelses kjøre med pga vi har ikke noen biler med manuel gir eller hånd brekk mellom for setene.

Men, det er da ett lite problem med valg av bil (der dere kommer inn)... Jeg vet ikke åssen bil jeg burde kjøpe!

Har ikke særlig mye peiling på biler, så, jeg trenger deres hjelp til og finne biler som burde passe bra for meg.

 

Jeg ahr fått meg jobb, så jeg tjener penger, desutten får jeg noen penger av mamma også. Tenkte jeg kunne bruke mellom 10 - 20 tusen på bilen, men da vil jeg ikke ha noen bil som er veldig dyr i drift eller noe sånn..

 

Så, er det noe mere dere lurer på så er det bare og spørre :)

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heii ^^

 

Jeg ser nå etter en bil som jeg kan øvelseskjøre med og fortsette og bruke etter jeg er fylt 18 år og fått lappen, må kjøpe bil til og øvelses kjøre med pga vi har ikke noen biler med manuel gir eller hånd brekk mellom for setene.

Men, det er da ett lite problem med valg av bil (der dere kommer inn)... Jeg vet ikke åssen bil jeg burde kjøpe!

Har ikke særlig mye peiling på biler, så, jeg trenger deres hjelp til og finne biler som burde passe bra for meg.

 

Jeg ahr fått meg jobb, så jeg tjener penger, desutten får jeg noen penger av mamma også. Tenkte jeg kunne bruke mellom 10 - 20 tusen på bilen, men da vil jeg ikke ha noen bil som er veldig dyr i drift eller noe sånn..

 

Så, er det noe mere dere lurer på så er det bare og spørre :)

 

Håper på svar!

En småbil, må vel være perfekt for deg.

Tenker da på toyota corolla, nissan micra mitsubishi colt etc.

Bare å kikke litt på finn.no :)

Endret av DataFjotten
Lenke til kommentar

Verken manuelt gir eller håndbrekk mellom setene er påbudt ved øvelseskjøring. Det er kun L og ekstra speil for sikt bakover som trengs.

 

Det er jo trafikkforståelse som er viktig, giringen kommer av seg selv når man kjører manuelt gir på trafikkskolen, man har så mange obligatoriske timer at det lærer man seg fint.

Lenke til kommentar
Verken manuelt gir eller håndbrekk mellom setene er påbudt ved øvelseskjøring. Det er kun L og ekstra speil for sikt bakover som trengs.

 

Det er jo trafikkforståelse som er viktig, giringen kommer av seg selv når man kjører manuelt gir på trafikkskolen, man har så mange obligatoriske timer at det lærer man seg fint.

Håndbrekk mellom setene er påbudt.

Hvordan skal ellers kjøreledsager kunne bremse ved en nødsituasjon?

Lenke til kommentar

Man er ansvarlig, men bremsingen må den som øvelseskjører ta seg av. Håndbrekk skal kun brukes til to ting under opplæring og vanlig kjøring: bakkestart i bratt bakke og parkering.

 

Har du noensinne prøvd å dra brekket i hastighet? Det har kun noe for seg i kontrollert lek, og det har man jo egentlig ikke lov til å gjøre på vanlig vei.

 

Sitat fra lovdata:

 

 

§ 26. Øvingskjøring.

 

Øvingskjøring må ikke være til fare eller unødig ulempe for annen trafikk. Politiet kan av hensyn til trafikkforholdene forby eller begrense øvingskjøring på bestemte steder og til bestemte tider.

 

Øvingskjøring med motorvogn må ikke finne sted tidligere enn 2 år før det tidspunkt da eleven etter sin alder kan få førerett for vedkommende motorvogngruppe. Departementet kan fastsette strengere alderskrav for øvingskjøring for visse motorvogngrupper. Er øvingskjøringen ledd i føreropplæring mot vederlag, kan den bare finne sted når det brukes godkjent lærevogn og eleven ledsages i vognen av godkjent lærer. I andre tilfelle må eleven ledsages i motorvognen av person som har fylt 25 år og har gyldig førerett for vedkommende motorvogngruppe og har hatt slik førerett uavbrutt i minst 5 år. Departementet kan ved forskrift fravike kravet om godkjent lærer og godkjent lærevogn, jf. tredje punktum, og fastsette tilleggskrav for øvingskjøring med visse motorvogner.

 

Obligatorisk opplæring i glattkjøring kan bare gjennomføres på øvingsbaner som er særskilt godkjent av Vegdirektoratet.

 

Departementet kan gi forskrifter om øvingskjøring og kan på vilkår tillate øvingskjøring med visse motorvogner eller på visse områder uten at lærer eller ledsager følger med i kjøretøyet.

 

Ved øvingskjøring anses lærer eller ledsager som fører av motorvognen. Det som er bestemt i eller i medhold av kap. II og §§ 21, 22 og 22 a), gjelder likevel også for eleven.

 

Endret ved lover 10 april 1981 nr. 8, 12 juni 1987 nr. 64, 28 april 1994 nr. 9 (i kraft 1 okt 1994), 19 des 2003 nr. 133 (i kraft 1 jan 2004 iflg. res. 19 des 2003 nr. 1764), 18 juni 2004 nr. 40.

 

 

Trådstarter har ikke oppgitt alder, men om han skal starte tidlig med øvelseskjøring så er det ikke økonomi i å kjøpe bil kun til øvelseskjøring i et par år; vent heller til man nærmer seg 18, og legg heller pengene spart fra løpende utgifter fram til da i en litt bedre bil.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Jeg har også hørt at det er påbudt med håndtbrekk tilgjengelig for den som sitter i det andre setet foran, me jaja...

Manuelt vil jeg gjerne ha så jeg ikke venner meg til noen uvaner..

 

Men, hvis ejg skal se på finn.no så vet jeg jo ikke helt nøyaktig hva jeg skal se etter hvis jeg ser etter :O

Lenke til kommentar

Hei.

 

Sto ifjor for det samme valget som du skal ta, skulle ha en bil til maks 15 000 til å øvelsekjøre med, samt til jeg har fått lappen, endte da på en mazda 323 1,8 glx ba som jeg fikk billig av en bekjent med bilbutikk.. denne går enda og har vert helt perfekt til formålet. bruker ikke særlig med bensin, og går egentlig relativt greit for å være en gammel japse. god kvalitet og utrolig god å kjøre trass alder .

 

Anbefaler å kjøpe en mazda 323, dette er relativt undervuderte biler etter min mening !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...