Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppgradert til 9500GT -> This device cannot start. (Code 10)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg hadde problemer med maskinen min, men etter å ha lest diverse innlegg og guider her på forumet fant jeg ut at det var skjermkortet mitt som hadde tatt kvelden. Takk for en veldig nyttig guide over her!

 

Nå har jeg satt inn et nytt 9500GT i steden for det gamle 6600 kortet. Innstalerte de nyeste driverne, og alt fungerer supert. Jeg kan kjøre i flere timer på full belastning, alt er helt stabilt. Med det gamle kortet krasjet maskinen etter ca. fem minutter på høy belastning. Så langt så vel.

 

Problemet er at etter en reboot så starter ikke skjermkortet. I Device Manager får jeg et gult utropstegn og meldingen: "This device cannot start. (Code 10).

 

På nVidia sine sider så fant jeg en henvisning til dette problemet. De sier at det skyldes at man ikke har satt på "Assign IRQ to VGA" i BIOS. Dessverre så har jeg ikke den opsjonen i min BIOS. Jeg har oppgradert til nyeste BIOS, men har fremdeles ikke den muligheten. Hovedkortet mitt er et Gigabyte mATX med I915 chipset (GA-8I915G-MF). Jeg har deaktivert alle integrerte devicer som jeg kan klare meg uten. Jeg har ingen andre PCI eller PIC-E kort, og bare en 16X PCI-E slot.

 

 

Noen forslag? Ideer?

 

Mvh

 

jl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette problemet har jeg hatt mange mange ganger med 6600gt kortet mitt. Løsningen ble til slutt å innstallere en eldgammel driver, så en halvgammel driver, og så nyeste driver. Om man gjorde det på en annen måte så fungerte det ikke.

 

Du kan jo prøve med å innstalere en eldre driver.

Lenke til kommentar
Dette problemet har jeg hatt mange mange ganger med 6600gt kortet mitt. Løsningen ble til slutt å innstallere en eldgammel driver, så en halvgammel driver, og så nyeste driver. Om man gjorde det på en annen måte så fungerte det ikke.

 

Du kan jo prøve med å innstalere en eldre driver.

 

Takker for tipset. Jeg har nå prøvd med alle driverne som er tilgjengelige hos nVidia. Det er noen som ikke fungerer i det hele tatt, mens de andre bare virker helt til jeg rebooter. Etter reboot er feilen konsekvent tilbake.

 

Når jeg booter ser jeg i oppstart skjermen at display kortet får IRQ 10. Men når jeg innstalerer driveren, så får skjermkortet IRQ 16.

 

Mvh

 

jl

Lenke til kommentar
last ned xbmc sin live versjon. og se om du får startet med nvidia drivere. så finner du ut om det er windows som bøller eller om det er hovedkortet.

 

Hei!

 

Da har jeg fått gjort det. xbmc live kjører perfekt. Rett opp i korrekt oppløsning.

Jeg konkluderer derfor med at windows bøller :-)

 

Er det på noen som helst måte mulig å styre IRQ valg fra Windows XP? Eller er det feil sted å angripe problemet? Jeg har sett referanser til regedit for å løse samme feilmelding med Dvd drev, men ikke funnet noe for skjermkort.

 

 

Har løpt litt tom for ideer, supert å få innspill/forslag, hva som helst. Begynner å bli litt desperat...

 

 

Mvh

 

jl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...