Gå til innhold

Ok å kjøpe en pakke med 18-40 mm og 70-300 mm objektiv?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal kjøpe meg Olympus E-620. Ser kameraet kommer i dobbelpakker med 18 -40 mm og 40-150mm. Jeg trenger et objektiv til å ta bilder på normal avstand, noe 18-40 mm burde holde til. Og et til å zoome inn på natur osv. Jeg har ikke råd eller plass til tre objektiver så må derfor velge mellom Olympus sitt 40 - 150 mm eller 70-300. Hva burde jeg velge? Blir 70-300 for mye zoom og kommer jeg til å savne zoom området jeg ikke får dekket (mellom 40mm og 70) ved å kjøpe 70-300mm? Blir 40-150 mm for lite? Finnes det evt noen bilde eksempler på hvor nærme man kommer med de forskjellige objektivene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dobbelt kit med 14-42mm og 40-150mm, mener du vel?

 

Du dekker et godt område med de to objektivene. Jeg synes det er vanskelig å måtte velge mellom 40-150mm og 70-300mm - så jeg har endt opp med begge.

 

Fordeler - 40-150mm

Kompakt størrelse.

Rimelig i anskaffelse ved kjøp av dobbeltkit.

God bildekvalitet.

 

Ulemper - 40-150mm

Skulle hatt lengre brennvidde i den lange enden f.eks. 200mm

 

Fordeler 70-300mm

Godt brennviddeomfang

Macro innstilling.

Bedre lysstyrke på 150mm

 

Ulemper 70-300mm

Mer krevende å få bra bilder, særlig på lange brennvidder

Stor og "tung"

Litt soft på 300mm

 

Tom

Lenke til kommentar

Prisforskjellen mellom enkelt/dobbelt kit er ca. 1000 kroner, ergo blir prisforskjellen mellom enkelt/dobbelt kit + 70-300 på ca. 1000 kroner. Et 40-150 objektiv koster alene ca. 2500 kroner. Det vil si at hvis du går for dobbelt kit, så sparer du ca. 15oo kroner i forhold til å kjøpe et enkelt kit og senere finne ut at du har behov for et 40-150.

 

70-300 får du til 2.999 hos japanphoto. Jeg kjøpte dobbelt kit, men fant fort ut at jeg ikke fikk dekket mine behov, men ville ikke vært foruten 40-150 objektivet, så jeg endte opp med å kjøpe 70-300 i tillegg.

Lenke til kommentar

Takk for svarene! Sitter å tenker veldig på hva jeg egentlig trenger. Har som sagt ikke noe lyst til å drasse på 3 objektiver. Maks 2. Spørsmålet blir vel da om 40-150 egentlig holder med tanke på å zoome inn på fugler og andre liknende ting. Jeg kommer til å bruke 14-42mm 80% av tiden, det er bare når jeg føler å komme virkelig nærme ting jeg kommer til å bytte. Da er det vel også kanskje best å gå for det som zomer inn mest?

 

Sett litt på positive og negative sider du har listet opp. Føler jeg heller litt mot 70-300 mm. Vanskelig å velge egentlig...

 

Uansett, takk for rask respons og gode svar! :)

Lenke til kommentar

uten å være noen proff, så kan jeg ihvertfall nevne at 70-300mm objektivet til Olympus også egner seg brukbart til å ta makrobilder. makroforhold 1:2, minste fokuseringsavstand 96cm.

 

fungerer fint til å ta makrobilder uten å skremme insekter om du er interessert i det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...