Gå til innhold

kabinett vifte spørsmål da.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp ei som du set framme til å blåse luft inn i kabinettet og ei du set bak til å dra ut den varme lufta. Viftene er dei samme du berre snur dei for å få dei til å suge i staden for å blåse! Det smartaste er også å ha den kraftigaste vifta med støvfilter som sug inn lufta og så ha ei svakare som dreg lufta ut. På den måten skapar du overtrykk i kabinettet og slepp å bli plaga med så masse støv inni der.....:)

Lenke til kommentar

Det er ingen forskjell på viftene som kan monteres bak eller i front av kabinettet. Det er jo stort sett størrelsen som er det mest kritiske, altså hva du får plass til.

 

Generelt sett er det mest lønnsomt å ha to vifter i paralell enn to i serie. Eks: Det er bedre med to vifter ved siden av hverandre i den samme enden av et rør enn en vifte i hver ende.

 

Du har jo allerede en vifte som blåser luft ut bak fra PSU. Det mest effektive er da å montere en kabinettvifte rett under PSU. Denne viften vil da blåse varmluft fra området rundt prosessoren direkte ut. Å sette på en funnel/tunnel over CPUen hjelper også. Å blåse ut kald luft hjelper lite...

 

Å sette inn en vifte i fronten hjelper lite på luftgjennomstrømningen (ifølge teorien over). Det kan derimot være andre grunner til å ha vifte i front:

 

1. Kjøling direkte mot grafikkort

2. Kjøling direkte mot hardisker

Lenke til kommentar

takk for bra svar, så da trenger jeg egentlig bare en vifte under psu bak da.. men på den andre siden r9700pro vil vel like litt xtra kjøling den oxo ?

 

grunnen til at jeg skal ha vifte er at når jeg fyrere opp spill så henger pcen seg etter 10-15 minutter og det er pga av varme, fordi nå har jeg tatt av "lokket" på kabinetet og den henger seg ikke mer.

 

så når jeg får inn vifte så kan jeg skru på kabinett lokket igjen ;)

Lenke til kommentar
takk for bra svar, så da trenger jeg egentlig bare en vifte under psu bak da.. men på den andre siden r9700pro vil vel like litt xtra kjøling den oxo ?

 

grunnen til at jeg skal ha vifte er at når jeg fyrere opp spill så henger pcen seg etter 10-15 minutter og det er pga av varme, fordi nå har jeg tatt av "lokket" på kabinetet og den henger seg ikke mer.

 

så når jeg får inn vifte så kan jeg skru på kabinett lokket igjen ;)

 

En vifte bak burde hjelpe. Det er ikke direkte feil å ha en vifte i front også, gjerne med luftfilter for å avhjelpe mot støv, men det er altså ikke så effektivt. Men selv om du ikke har en vifte i fornten, så må det komme luft inn i front eller i bunnen av kabinettet. Du kan jo ev. lage litt større hull, så arbeider viftene lettere og kabinettet blir kaldere.

 

En vifteregulator av typen Zalman Fanmate kan være grei til å justere virkningen/støyen fra viften.

Lenke til kommentar
wow 1 vifte inkl moms og frakt koster nesten 300 kr. er det ikke bedre å rusle ned til komplett på stovner og kjøpe en vifte fra der da til halve prisen ?

 

 

Jo, absolutt. jeg har selv kjøpt Enermax 80mm vifte m/regulering på Komplett. Den fungerer bra den, bortsett fra at det ikke er mulig å stille den så langt ned at den blir veldig stille. 120/109,- kr er jo adskillig billigere enn 300...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...