Gå til innhold

Straffbart / ulovlig - innførsel av alkohol


Anbefalte innlegg

Jeg skal til Tyrkia om noen dager, og planlegger å ta med litt drikkevarer.

Har lest litt rundt, men én ting forvirrer meg: hva er straffbart, og hva er ulovlig når det gjelder import av alkohol til Norge (import i den forstand at jeg som privaperson medbringer fra utland)?

 

Si at jeg kjøper en flaske Absinth som er over 60%. Dette er i følge norsk lov ulovlig. Hva er evt. straffen (blir jeg kun fratatt flaska)?

 

Si at jeg som 18-åring kjøper sprit over 22%. Er dette straffbart, eller tar de bare fra meg flaska?

 

Hva er egentlig sjansen for å bli stoppet i tollen når man kjører charterfly?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle også likt å vite hvordan dette fungerer.

 

Også; Hva vil skje om man tar med ei flaske eller to over kvoten?

 

Mener å ha lest at du blir fratatt det du har med over kvota, men får beholde det som er innafor. Med mindre du bedriver storimport:p

Lenke til kommentar

det har vært en lengere diskusjon angående innførsel av sprit som er over 60% som jeg ikke finner nå men kan lete imorgen. sprit over 60% er regulert av legemiddelloven

og anses som narkotika. du kan med andre ord bli anmeldt for ulovlig innførsel av narkotika hvis du blir tatt med 60% i tollen.

 

ellers kan du ta med alkoholholdig varer fra opp til 22% når du er mellom 18 og 20 og mellom 22% og 60% når du er over 20.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg skal til Tyrkia om noen dager, og planlegger å ta med litt drikkevarer.

Har lest litt rundt, men én ting forvirrer meg: hva er straffbart, og hva er ulovlig når det gjelder import av alkohol til Norge (import i den forstand at jeg som privaperson medbringer fra utland)?

 

Si at jeg kjøper en flaske Absinth som er over 60%. Dette er i følge norsk lov ulovlig. Hva er evt. straffen (blir jeg kun fratatt flaska)?

 

Si at jeg som 18-åring kjøper sprit over 22%. Er dette straffbart, eller tar de bare fra meg flaska?

 

Hva er egentlig sjansen for å bli stoppet i tollen når man kjører charterfly?

 

Litt relevant for akkurat Tyrkia; da jeg landet på Sola i fly fra Antalya var det en ny sikkerhetskontroll med en gang vi kom inn på flyplassen. Dette var fordi reglene i Tyrkia ikke var godkjente og at Sola dermed var pålagt å gjennomføre egen sikkerhetskontroll. Så da fikk all alkohol gitt et nummer og lagt på en tralle, og seinere ropt opp i etasjen under når vi hentet bagasjen fra rullebåndet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...