Gå til innhold

BK: Makro av en flue


Anbefalte innlegg

Har begynt å få litt sansen for makrofotografering i det siste, og tenkte jeg skulle prøve meg på litt insekter. For det meste blir bildene helt grei, men ikke noe mer. Derfor tenkte jeg at jeg kunne legge ut et eksempel og kanskje få litt konstruktiv krtitikk på både resultatet og teknikken.

 

 

f/14 (hvor langt kan jeg gå før diffraksjonen ødelegger?)

1/160

ISO 400

Tatt med Tamron 90mm

Håndholdt (har prøvd meg litt med stativ også, men innen jeg har rigget det til har jo motivet forsvunnet for lenge siden)

 

Jeg har også fått med meg at en del liker å bruke liveview ved makro. Jeg prøvde dette, og det var jo rett og slett helt umulig.

 

 

Takker for svar...

Endret av SKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint makrobilde! Øynene er skarpe, liker mønsteret som er avbildet i øynene samt vanndråpene (?) litt lenger bak, synd disse vanndråpene ikke er i fokus. Imponert hvor nær du har klart å komme innpå. Videre imponert over skarpheten i øynene til tross for håndholdt teknikk. Resten er uskarpt, men her må en bestemme seg for hva en vil skal være i fokus, alt kan ikke være i fokus med den vinkelen (og avstanden til motivet) som du har valgt, det viktigste er jo at øynene er i fokus som det er på ditt bilde. Men en litt annen vinkel (litt mer fra siden) kunne noe mer ha vært i fokus om dette hadde vært ønskelig. Vet ikke hva som er diffraksjonsgrensen på dette utstyrsoppsettet, avh blant annet av sensorstørrelse, men vil tippe et sted mellom f/11-f/16.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...