Gå til innhold

PCen blir fort varm etter frakt til nytt hjem :/


Lafro

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det som er veldig merkelig er at PCen har stått å svevet i nesten et års tid uten problemer når jeg hadde den i leiligheten min. Når jeg flyttet den hjem så har problemet vært at den har slått seg av etter 5-10 min. Merkelig?

 

Har funnet ut at grunnen til dette er fordi den er for varm inni. For øyeblikket har jeg skrudd av sidedekselet på pcen og satt på en stor hvit "husvifte" som står å kjøler for fullt. Når denne står på kan PCen kjøres vanlig. Så, må ganske mye kjøling til virker det som.

 

Virker i grunnen til at det er chipen som blir for varm. Og det er tross at alle viftene sviver som vanlig. Har prøvd å renske pcen mest mulig for støv o.l. 3D-kortet ligger på rundt 48 grader. Er dette for varmt?

 

Når PCen slår seg av pga. av varme?; kan det være hvilken så helst komponent som er for varm? Eller er det mest sannsynlig at det er hovedkortet/chipen?

 

I tilfelle, hvis det er chipen som er for varm. Hvordan kan jeg finne temp. på den? Bios?

 

Dette ble veldig mye, men håper dere kan hjelpe meg. Setter pris på det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Skjermkortet tåler som oftest en del, og 48 grader er forsåvidt ikke avskrekkende. Jeg tipper at det er prosessorkjøleren som enten ikke er festet skikkelig eller er tett av støv..

 

Du kan laste ned Speedfan og få en grei oversikt over de forskjellige sensorene i maskinen. Dersom CPU kjernen/kjernene ligger på 60+, bør det ringe noen bjeller :)

 

Da er det beste tipset å forsikre seg om at vifter sviver, kjøleløsning sitter skikkelig, og evnt. demontere ( påføre ny kjølepasta ) og montere på kjøleløsningen igjen. Kan vel også være en hovedkortfeil og at hastighet på vifte ikke reguleres skikkelig.. Spinner viftene hurtig? Tipper ikke dette er tilfellet, men du kan om så kjøre prosessorvifte på en strømkabel direkte fra powersupply ( ikke via hovedkort ) evnt. bruke andre tilkoblinger for vifte på hovedkort enn CPU ( så de ikke styres automatisk ) :)

Lenke til kommentar

Takk for raskt og bra svar Star! :D

 

Jeg prøvde det programmet "SpeedFan" du snakte om. Jeg vet ikke hva de forskjellige tingene betyr. Men, ser litt drøyt ut. Sjekk:

 

GPU: 0 C

Temp1: 73 C

Temp2: 38 C

Temp3: 76 C

Core: 90 C

 

Er ikke dette litt mye eller?

Lenke til kommentar

Det hørtes i overkant mye ut ja..

Vanskelig å si hva de forskjellige sensorene måler, men enten 1 eller 3 pleier være CPU. Core er vel brikkesettet på hovedkortet, men skal ikke si med sikkerhet.

 

Du kan sjekke om MBM5 gir deg noe mer kjøtt på beinet ang. hvilke sensorer som er hvilke

Lenke til kommentar

Kan hende du har hatt samme feil som jeg hadde, Hvis du har "mistet" pcen fra en høyde så kan festene til cpuen ha blitt litt løsere så det ikke blir helt god kontakt. Jeg greide å gjøre dette selv men fikset det med å bytte hele feste sokkelen og bak platen til cpuen.

Lenke til kommentar

Dette er typiske problemer som oppstår når den blir for varm. Altså at den rebooter. Sjekk om prosessor kjøleren sitter godt festet til Cpu socketen. Kjøp deg en boks med luft på eller bruk kompressor til å blåse rent i Pcen. Du nevner at den har stått å svevet rundt ett års tid. På denne perioden sammler det seg masse støv som da legger seg rundt kjølerne, blås rent å ta e titt på tempraturene etterpå :)

Lenke til kommentar

Er vell ikke tilfeldigvis en Socket 775 CPU med Intel sin orginalkjøler?

I så fall har du funnet synderen din, den orginale kjøleren er skrot og slipper over tid og i enkelte tilfeller når maskinen flyttes på.

Skal du sikre deg så handler du en kjøler med fjærbelastede skruer og bakplate, da er problemet løst for alltid.

Lenke til kommentar

Hei! :D

 

Jeg har gleden av å meddele at fra hjelp av dere funker PCen igjen! :D

 

Jeg blåste bort støv o.l. med en kompressor og byttet ut kjølepasta mellom vifta å CPU :D Nå er tallene fra SpeedFan noe forskjellig.

 

Før: Nå:

 

Temp1: 73 C Temp1: 43C

Temp2: 38 C Temp2: 44C

Temp3: 76 C Temp3: 77C(Litt høy, men tror ikke den er koblet til)

Core: 90 C Core: 43C

 

Vil bare takke dere for hjelpen! Kuult :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...