Gå til innhold

Selektiv RAID oppsett


Anbefalte innlegg

Heisann. Har fått inn en ny server av typen DELL PowerEdge 2900 iii. Denne skal brukes i fotostudio og skal operere som et felles lagringspunkt for nettverket vårt og ha ekstern tilkoblingsmuligheter.

 

Det vi ønsker at hver SAS harddisk skal være oppdrag fra forskjellige år. F.eks. skal HD3 være 2007, HD4 være 2006 osv. De behøver ikke RAID da vi har gode backup rutiner.

 

Det aktuelle året ønsker vi derimot å benytte RAID. HD0 og HD1 e.l.

Serveren er foreløping innstilt på RAID5, men ved å benytte RAID på bare to harddisker må vi vell gå ned til RAID 1 som speiler diskene 1:1?

 

Det er hardware innstilt RAID, kan noen hjelpe meg i hvordan jeg kun benytter meg av RAID på 2 av 6 disker?

 

OSet vi skal bruke er UBUNTU Server edition. Har litt problemer med å innstalere GRUB bootloader, noen tips der kanskje?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hardware raid setter du opp i biosen til kontrolleren så lenge du ikke har OS inne enda.

 

og det har ingenting for seg å gå for debian om du syns ubuntu server er for vanskelig.

 

hint: ubuntu er basert på debian, med enkelte steg for å gjøre det mer newbie-friendly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...