Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Slette partisjon med OS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nettopp gjort en liten oppgradering av oppsettet mitt, fått nytt HK (P5Q-E), og ny CPU (Q9550), det er ikke store oppgraderingen fra det jeg hadde (se signatur).

Uansett, problemet er, at nå har jeg satt sammen Hardware, og så satt jeg igang med å innstallere Vista på den samme hardisken som jeg hadde installert vista på fra før av.

Her hadde jeg ved forrige install lagt av 75 GB til linux, som aldri ble noe av, og bestemte meg for å installere vista her. Tenkte jeg går inn og bare formaterer den andre partisjonen.

Men det går jo ikke?! Får ikke lov til å formatere D: der den gamle vista lå.

Hvordan løser jeg dette? Sikkert et kjempenoobete spm, men jeg tar og spør likevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Last ned og brenn programmet linket til under her på en tom CD eller DVD plate.

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

PS: Det er DOS versjonen du helst er ute etter.

To andre tilsvarende program i denne kategorien:

http://sourceforge.net/projects/dban/

http://www.pcinspector.de/Sites/e_maxx/info.htm?language=1

Boot (start opp) PCen med et av de valgte programmene.

Følg anvisningen på skjermen og formater hele harddisken.

ADVARSEL: Dette er å gå litt brutalt til verks, men det virker og det er den enkleste metoden, selv om det kan være litt tidskrevende. Disse programmene vil dog slette absolutt alt på hele harddisken, og ved absolutt alt mener jeg ABSOLUTT ALT. ingen filer eller partisjoner vil bli værende igjen etter du har kjørt et av disse programmene. Harddisken vil ende opp som om den var ny rett fra butikken. Har du recovery partisjon eller viktige filer, så IKKE kjør noen av disse programmene.

Til slutt en rask brukerguide over DBAN:

1. Last ned og lag en Darik's Boot and Nuke

--

2. Start opp maskinen med Darik's Boot and Nuke

--

3. Du vil bli møtt med et skjermbilde som vist på bildet. Trykk Enter for å forsette.

108622.jpeg

--

4. Du vil nå få et slik skjermbilde.. Klikk M for å endre Method

108633.jpeg

--

5. Velg Quick Erase

108636.jpeg

--

6. Bruk piltastene til å velge Harddisker & Partisjoner du vil slette.

Jeg antar du vil slette alt, så trykk space for å markere alle Harddisker/partisjoner.

108638.jpeg

--

7. Trykk F10 for å starte slettingen.

---

Skrevet

Takk for hjelpen, det jeg gjorde var faktisk å starte opp igjen fra vista disken, og installerte vista enda en gang, og da formaterte og partisjonerte jeg disken på nytt i installasjonsprogrammet.

Veit ikke hvor godt dette sletta alt på disken, men sikkert godt nok?!

Hadde litt dårlig tid akkurat nå, men skal vurdere det du foreslo ovenfor her om jeg skal "blanke" en disk helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...