asjafjell Skrevet 24. juli 2009 Skrevet 24. juli 2009 Hei! Jeg har gått på Petroleumsfag nå i et år, og vurderer å bytte til datateknikk. Jeg har alltid likt å fikle med datamaskiner. Elsker problemløsning, og blir ofte sittende med problemer til jeg får løst de. Jeg valgte Petroleumsfag nettopp fordi jeg liker den tekniske biten, men ønsker ikke å sitte ved en datamaskin hele tiden. Ser for meg at det fort kan bli litt feltarbeid også. Problemet er at jeg interesserer meg ikke så veldig for geologibiten av Petroleumsfag. Jeg har pratet med noen som går Pet. og de sier at hvis man spesialiserer seg i retning bort fra geologien, så slipper man den biten. Det jeg lurer på er hvordan forløpet blir videre på Pet. Ønsker veldig gjerne at jeg kan ende opp med litt datamaskin og feltarbeid. Jeg har sett en del på fagene som er på datateknikk, og det er litt av hvert. Jeg har aldri holdt på med programmering bortsett fra litt matlab nå på førsteåret, og det syntes jeg var en gøy innføring. Det jeg er redd for er at hvis jeg går over til datateknikk så blir jeg sittende med programmering hele tiden. Kan noen fortelle meg hva slags jobber man kan ende opp med hvis jeg går det? For de som har sittet i samme klemma som meg, gjerne gi meg litt råd og vink. Klarer ikke bestemme meg. Fortell om deres erfaringer, så kanskje valget mitt blir litt lettere
VD Skrevet 24. juli 2009 Skrevet 24. juli 2009 Jeg studerte ingeniørfag i datateknikk. Er masse programmering i studiet men du blir opplært til å kunne jobbe med de fleste ting. Problemløsning er vel det du kommer borti mest også i programmeringen. Jeg drifter nå nesten 500 klientmaskiner daglig og dvs kun problemløsning og sette opp nye maskiner.
asjafjell Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Skrevet 25. juli 2009 Jeg studerte ingeniørfag i datateknikk. Er masse programmering i studiet men du blir opplært til å kunne jobbe med de fleste ting. Problemløsning er vel det du kommer borti mest også i programmeringen. Jeg drifter nå nesten 500 klientmaskiner daglig og dvs kun problemløsning og sette opp nye maskiner. Så det du sier er at hvis jeg ønsker å vinkle kunnskapen mot fysisk oppsett av datamaskiner, så kan jeg dette med en grad i datateknikk. Eller sagt på en annen måte: Med datateknikk stiller jeg sterkt hvis det er en slik jobb jeg ønsker?
VD Skrevet 25. juli 2009 Skrevet 25. juli 2009 (endret) Ja. Dvs du stiller sterkt uansett hvilket område innen IT du interesserer deg for. Merk: Jeg snakker om ingeniørfag i datateknikk. Altså 3årig bachelor. Edit: Akkuratt det med fysisk oppsett: Du lærer om alt som er i datamaskinen på det dypeste nivået men det med å mekke og skru på maskinen må du lære selv, men det er ikke så mye som skal til. Kan du bygge en pc så kan du bygge en pc dvs er du fortrolig så er du fortrolig med det. Endret 25. juli 2009 av VD
asjafjell Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Skrevet 25. juli 2009 Ja. Dvs du stiller sterkt uansett hvilket område innen IT du interesserer deg for. Merk: Jeg snakker om ingeniørfag i datateknikk. Altså 3årig bachelor. Edit: Akkuratt det med fysisk oppsett: Du lærer om alt som er i datamaskinen på det dypeste nivået men det med å mekke og skru på maskinen må du lære selv, men det er ikke så mye som skal til. Kan du bygge en pc så kan du bygge en pc dvs er du fortrolig så er du fortrolig med det. Jeg har tenkt å ta 5-årig master på NTNU. Det jeg er mest redd for er at jeg blir sittende og gnu foran en dataskjerm med feilsøking i koder hele tiden. Liker å omgås med folk og være "i farta", om du skjønner.
VD Skrevet 25. juli 2009 Skrevet 25. juli 2009 Det bestemmer du selv, altså hva du kommer til å interessere deg for etter endt studie. Hva med å sitter foran skjermen hele dagen og drifte ett nettverk feks i en bedrift. Jobbe med/sette opp AD, sette opp DHCP, DNS, SQL, print servere og sette opp smarte løsninger for bedriften som gjør vedlikeholdet lettere. Scripte VB, Powershell ol, sette opp mail osv Er tusen ting å jobbe med innen IT men det kommer an på hva du begynner å interessere deg for og spesialisere deg for under studietiden. Som regel blir du sittende foran en skjerm uansett så sant du ikke går inn for en administrasjon-, selger rolle. Det studiet som du vurderer er litt for tungt og overkill for å bli en pc-reparatør for Dell om du skjønner hva jeg mener.
asjafjell Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Skrevet 25. juli 2009 (endret) Det bestemmer du selv, altså hva du kommer til å interessere deg for etter endt studie. Hva med å sitter foran skjermen hele dagen og drifte ett nettverk feks i en bedrift. Jobbe med/sette opp AD, sette opp DHCP, DNS, SQL, print servere og sette opp smarte løsninger for bedriften som gjør vedlikeholdet lettere. Scripte VB, Powershell ol, sette opp mail osv Er tusen ting å jobbe med innen IT men det kommer an på hva du begynner å interessere deg for og spesialisere deg for under studietiden. Som regel blir du sittende foran en skjerm uansett så sant du ikke går inn for en administrasjon-, selger rolle. Det studiet som du vurderer er litt for tungt og overkill for å bli en pc-reparatør for Dell om du skjønner hva jeg mener. Ja det skjønner jeg Jeg har gått ut av videregående med toppkarakterer og sikter høyere enn det Det du skrev i første avsnitt virket helt klart interessant. Det er slikt jeg tenker på. Jeg er bare veldig usikker og fristen for å takke ja går ut i kveld. Hvis jeg alltid har interessert meg for data, så er vel dette linja å gå tenker jeg. Det må vel være mulig for meg å bli en god programmerer selv om jeg har få/ingen forkunnskaper. EDIT: Jeg ser for meg at jeg kunne likt å holde på med grafiske grensesnitt. Å få ting til å se bra ut på skjermen, og gjøre det brukervennlig. Er det slikt jeg får holde på med nå? Litt banalt spørsmål, men likevel litt relevant Endret 25. juli 2009 av asjafjell
VD Skrevet 25. juli 2009 Skrevet 25. juli 2009 Når jeg startet så kunne jeg ingenting om programmering. Nå elsker jeg det, men på hobbybasis. Drif liker jeg enda mer altså slikt som jeg nevnte og det er det jeg jobber med. Følg hjertet. Det er alltid det beste.
asjafjell Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Skrevet 25. juli 2009 Når jeg startet så kunne jeg ingenting om programmering. Nå elsker jeg det, men på hobbybasis. Drif liker jeg enda mer altså slikt som jeg nevnte og det er det jeg jobber med. Følg hjertet. Det er alltid det beste. Tusen takk! I kveld har du endret et liv, og det er bokstavelig talt!
VD Skrevet 25. juli 2009 Skrevet 25. juli 2009 =) Lykke til og håper at du blir fornøyd med valget du gjør. Er ett spennende men hardt studie. Viktigste er at man trives 100%
Blåbær Skrevet 27. juli 2009 Skrevet 27. juli 2009 Ut ifra det du skriver så virker det for meg som om dette/eller lignende er studiet for deg: http://www.uio.no/studier/program/inf-prof...ennomforing.xml
asjafjell Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Skrevet 27. juli 2009 Ut ifra det du skriver så virker det for meg som om dette/eller lignende er studiet for deg:http://www.uio.no/studier/program/inf-prof...ennomforing.xml Jeg har valgt datateknikk nå. Takk for all hjelp, særs VD. Håper jeg blir fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå