Gå til innhold

Sony Ericssons nye Xperia-mobil er "i salg"


Anbefalte innlegg

Ikke at jeg kan en døyt om programmering, men for meg ser java ut til å klare oppgaven bra. En stor fordel med Java er jo at utviklerne ikke trenger å lære et nytt språk. Om programmene er krevende så kan deler utvikles i nativ kode, mens de aller fleste vil klare seg utmerket med kun java.

 

I begynnelsen av august starter også Android Developers Challenge og da får vi nok se mye nye gode programmer.

 

Til Android manglet jeg f.eks. En god alarmapplikasjon for de som sover tungt (du må svare på enkle matematiske spørsmål for å få av alarmen, eller lign)

Det finnes en rekke slike programmer. Om det ikke var det når du prøvde, so be it. Nå finnes de hvertall.

Eks: http://www.cyrket.com/package/com.av.mac

 

 

Navigasjonsprogramvaren iGO8 finnes ikke til Android.

Eh, urimelig å forvente at akkurat den du bruker skal finnes til Android. Det finnes flere andre gode alternativer.

 

 

S60 raskere og mer responsivt? Da burde du prøve en Xpressmusic 5800.

Jeg har prøvd n97. Den er relativt buggy (og jeg hadde også tatt en iphone fremfor denne), men den er i det minste stabil og responsiv.

 

Etter det hadde jeg lest nok. Windows-bashing hører ingen steder hjemme om man skal forsøke å ha en nøktern vurdering av de forskjellige mobilOSene der ute.
Jeg skriver med litt humor i bloggen min. Men ALLE vet at Windows i lange tider har vært et ustabilt helvete. Med Windows 7 er det bedre tider, men ikke kom og si at windows har vært bra.

 

 

 

Det faller også på sin egen urimelighet at enorme selskaper som Sony Ericsson, HTC, Samsung, med flere lanserer telefoner med et operativsystem som er "dømt nord og ned fra alle hold" (alle andre hold enn mobilfabrikanter da tydeligvis), og at de vil gi ut telefoner som er "trege og ustabile".
Nei? De selger jo. Du prøver å si at det ikke slippes dårlige produkter? Hvilken verden lever du i? Men idet det kommer bedre alternativer som Android, så ser vi at mange hopper på der.
Ikke verst omtale av en telefon med et så elendig OS, som er treig og som må restartes hele tiden.

Jeg var også imponert av telefonen når jeg først fikk den.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ingen navigasjonsprogramvarer til Android som var verd å ta vare på, kom gjerne med eksempler.

 

Ang. alarmprogramvaren du linket til så kan du se av kommentarene at noen sier alarmen ikke startet i det hele og det store, andre opplevde at telefonen krasjet og gikk i en evig reboot-loop. Great.

 

Windows har en rekke gode OS bak seg, eksempelvis 98, 2000, XP, Vista og 7. Mange sverger fortsatt til XP, og jeg bruker selv 98 på en maskin på jobb grunnet gammel programvare som ikke vil fungere på nyere versjoner. Men det er en helt annen diskusjon og den slags unyansert bashing har ikke noe å gjøre i en vurdering av OS om du vil bli tatt seriøst. Skal det bare være "humoristisk" og bestå av tull og tøys er det vel greit, men når ingen tar det seriøst kan man vel la være å skrive det?

Lenke til kommentar
Fant ingen navigasjonsprogramvarer til Android som var verd å ta vare på, kom gjerne med eksempler.

F.eks. TeleNav og CoPilot

 

Og er flere gratis muligheter på vei som Waze og AndNav2, men er i beta enda.

 

 

Ang. alarmprogramvaren du linket til så kan du se av kommentarene at noen sier alarmen ikke startet i det hele og det store, andre opplevde at telefonen krasjet og gikk i en evig reboot-loop. Great.
Snitt karakteren er "4.56 out of 5". Bedre finner du ikke. At du plukker ut enkelte som har problemer sier ingenting om programvaren.
Windows har en rekke gode OS bak seg, eksempelvis 98, 2000, XP, Vista og 7. Mange sverger fortsatt til XP, og jeg bruker selv 98 på en maskin på jobb grunnet gammel programvare som ikke vil fungere på nyere versjoner. Men det er en helt annen diskusjon og den slags unyansert bashing har ikke noe å gjøre i en vurdering av OS om du vil bli tatt seriøst. Skal det bare være "humoristisk" og bestå av tull og tøys er det vel greit, men når ingen tar det seriøst kan man vel la være å skrive det?

At du sier at 98, 2000, XP, og Vista har vært gode OS sier meg nok om din evne til å skille bra fra dårlig. Ikke ment for å være spydig, men det får da være grenser. 98 var aldri bra. XP var greit etter noen Service Packs, samme med Vista. Windows har alltid hatt lav kvalitet sammenlignet med andre OS på samme tid. Men ugh, la oss ikke ta den diskusjonen. Vi får heller være enig om å være uenig eller noe, så får alle andre heller gjøre sine egne tanker.

 

Problemet med android er at harwaren er utdatert

Lol? Nei. Tror ikke det trengs å spesifiseres nærmere...

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Spotify er på tur til "alle" mobile platformer, Android, iPhone, Windows Mobile og S60.

Offisielt?

Siste jeg leste var:

I’ve just had a Twitter reply from Gustav (in response to my “any news on a Windows Mobile app”) which said:

 

“Sorry, can’t comment on future plans Just keep you fingers crossed!”

 

Not much to go on-but at least it’s not a definite no!

Men skal ikke si at jeg er helt oppdatert om det har kommet noe i det siste.

 

Søkte litt rundom om Android vs WM og for meg ser det ut som om at de fleste er enig i noe ala dette:

ANDROID

PROS:

Fast, sleek, sexy, refined, MARKETPLACE FOR ALL APPS, capacitive touchscreens, open source, can use in winter, better onscreen keyboard, made by Google.

 

CONS:

Only one phone (for now…this will change in a matter of months), less software currently available, can’t record video (will be able to as of update coming in a matter of days).

 

 

 

WINDOWS MOBILE

 

PROS:

Lots of software available, on a lot of phones, extremely customizable.

 

CONS:

Buggy, slow, ugly, only resistive touchscreens, no marketplace (yet).

This leads me to talk about how much a Marketplace / App Store is needed for every platform.

 

Og for å ikke virke biased eller noe. Her er hva en utvikler som foretrekker å utvikle for WM har å si:

Summary

 

I don't really have anything insightful to say here, and that may be because it is 4AM. I'll wrap it up by saying, I really enjoy developing for Windows Mobile. The language and tools are great. However, the platform and applications simply are not very usable. On the other hand, though I'm not completely discontent with Android development, the platform, applications, and general usability is fantastic; for once I don't have to fight my phone to do simple things like browse the web. So you can guess which phone is always in my pocket. And then you can infer which once I am more interested in developing in.

 

That said, I hope Microsoft can produce a usable platform in the near future; as that would make me a very happy user and developer. I can't believe I'm going to say this, but they should take a page out of Apple's book and just say "screw backwards compatibility, screw existing applications, we're going to develop a brand new platform that works". They've been catering to the backwards compatibility mantra for so long that it is impossible for them to move forward. And all the while, they are alienating the very market share they are so afraid to lose.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Spotify sier vel ikke noe offisielt før produktet er klart eller i beta, men de har ansatt folk med erfaring og utdanning på WM, S60 og iPhone.

Fair enough, men tiden vil vise. Som betalende subscriber av Spotify så krysser jeg fingrene.

 

Android slapp en donut build hinn dagen (elsk @ opensource?). Er mye bra på vei.

 

De store nyhetene i Android 2.0 er altså støtte for multitouch, ikke bare på nettleseren, men hele operativsystemet. HTC Hero har allerede multitouch, men funksjonaliteten som kommer i versjon 2.0 blir enda bedre. Det blir også støtte for gester, slik at du vil kunne tegne symboler på skjermen for å aktivere funksjoner. I tillegg til dette kommer det tekst-til-tale-funksjonalitet, automatisk backup og forbedret kameraprogramvare.

 

Dessuten snakkes det om at den generelle ytelsen er blitt bedre.

Edit: etter å ha lest litt så er det en del usikkerhet rundt hva som faktisk kommer i donut og at donut ikke er 2.0. Men tiden vil vise. :)

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Fant ingen navigasjonsprogramvarer til Android som var verd å ta vare på, kom gjerne med eksempler.

F.eks. TeleNav og CoPilot

 

Og er flere gratis muligheter på vei som Waze og AndNav2, men er i beta enda.

 

TeleNav er ubrukelig, de dekker bare 16 europeiske land, og har ikke f.eks Tyrkia i listen. I tillegg er ikke kartene lagret på telefonen. Å bruke datatrafikk i utlandet er som vi vet grisedyrt og det er dermed uaktuelt å bruke programvaren utenfor Norge.

 

CoPilot støtter enda færre land men kan i det minste forhåndsinstallere kartene.

 

 

Ang. alarmprogramvaren du linket til så kan du se av kommentarene at noen sier alarmen ikke startet i det hele og det store, andre opplevde at telefonen krasjet og gikk i en evig reboot-loop. Great.
Snitt karakteren er "4.56 out of 5". Bedre finner du ikke. At du plukker ut enkelte som har problemer sier ingenting om programvaren.
Windows har en rekke gode OS bak seg, eksempelvis 98, 2000, XP, Vista og 7. Mange sverger fortsatt til XP, og jeg bruker selv 98 på en maskin på jobb grunnet gammel programvare som ikke vil fungere på nyere versjoner. Men det er en helt annen diskusjon og den slags unyansert bashing har ikke noe å gjøre i en vurdering av OS om du vil bli tatt seriøst. Skal det bare være "humoristisk" og bestå av tull og tøys er det vel greit, men når ingen tar det seriøst kan man vel la være å skrive det?

At du sier at 98, 2000, XP, og Vista har vært gode OS sier meg nok om din evne til å skille bra fra dårlig. Ikke ment for å være spydig, men det får da være grenser. 98 var aldri bra. XP var greit etter noen Service Packs, samme med Vista. Windows har alltid hatt lav kvalitet sammenlignet med andre OS på samme tid. Men ugh, la oss ikke ta den diskusjonen. Vi får heller være enig om å være uenig eller noe, så får alle andre heller gjøre sine egne tanker.

 

Alle nevnte OS var mainstream-OS for sin tid og fungerte bra. Det var stabilt om man visste hva man holdt på med, har en enormt bred programvareportefølje. Hva var alternativene? Mac OS X? For lite programvarestøtte, i tillegg måtte du på den tiden faktisk kjøpe en Mac for å bruke det og prisene var altfor høye, akkurat som idag. Linux? Aaaaltfor høy inngangsterskel og enda mindre programvarestøtte enn OS X. Selv idag er ikke linux noen desktoperstatter men som serverOS er det genialt. Den eldste linuxmaskinen jeg har gående idag har kjørt siden 2001 uten særlig vedlikehold og reboots bare ved strømbrudd. Det er imponerende og mer enn hva Windows ville klart, men igjen, for desktop er det bare Windows som er brukbart for "folk flest".

 

 

Sidepoeng om følgende påstand om AppStore: "Når det gjelder programvare, så er det iPhone som er ledende."

 

Artikkelen som ble pastet tidligere var interessant lesning:

 

"Skyhook reports that the App Store added thousands of 99-cent bulk apps during the first half of the year, noting one unnamed developer sells more than 850 travel applications based on the same template, with each individual app swapping out content based on specific vacation destinations. These mass-produced local search and travel guide apps now account for around one third of total iPhone LBS apps, Skyhook adds."

 

Lett å ha mange applikasjoner når man kaster ut "duplikater" slik...

Endret av thklinge
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...