SirEmanon Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Skrevet 23. juli 2009 Uansett gjorde Elkjop noe veldig bra når de faktisk ga henne en C905, til tross for misforståelsen. enig med han over om at det fortjener faktisk skryt! Min erfaring er at Elkjøp er ikke noe verre en alle andre. Fra førstepost: Dette fikk dermed en lykkelig slutt og jeg vil gi en stor takk og verdig honnør til den personen som satt bak innbytterbenken.
Riot™ Skrevet 23. juli 2009 Skrevet 23. juli 2009 (endret) Kan vi kanskje få en forklaring på hvordan provisjonssystemet til Elkjøp fungerer da, så kan vi bidra til å fjerne denne myten...-C- Jeg har ingen mulighet for å gå nærmer inn på "provisjonssystemet" til elkjøp grunnet taushetslpikt. Men kan avkrefte et rykte. Det er ikke provisjon for hvert enkelt salg, det er faktisk ikke provisjon i det hele tatt, men en bonus mulighet. Jeg har tidligere fått førstehåndsinformasjon hvordan provisjonssystemet hos Elkjøp fungerer, men selvfølgelig kan dette ha endret seg i det siste. Likevel kan det du kaller ”bonus” ha innvirke på selgerne. Jeg kan prøve å forklare dette med en ny liten historie. Min søster skulle kjøpe seg en ny DVD spiller. Hun ser i kundeavisen en spiller som hun synes var en grei spiller og kunne tenke seg denne. Elkjøp ble oppsøkt og hun ble mottatt av en selger som var meget aktiv. Og for å gjøre historien kort, fikk selgeren henne til å kjøpe en annen spiller som bare var noen kroner dyrere. Selgeren var også veldig klar på at hun nå ville få en mye bedre spiller. I etterkant fikk jeg høre av min ”førstehåndskjennskap” at hun egentlig hadde fått en spiller som var underlegen den hun først ønsket å kjøpe. Grunnen til at selger vil selge en annen spiller er jo selvfølgelig at netto fortjeneste er bedre på den spiller som ble solgt. De ønsker ikke å selge tilbudsvarene grunnet at netto fortjeneste er lavere, så det du kaller ”bonus” blir en av årsakene til dette. Og for meg er dette regelrett løgn når de får kundene til å velge dårligere produkter. Selgeren der gjorde forsåvidt feil. Greit at en selger kan tilby en annen vare til samme pris eller litt høyere, men produktet skal IKKE være dårligere. Da vil dem jo ta sjansen på å få en misfornøyd kunde. Det er faktisk mindre enn 2% av hva butikken selger, som selgere kan få "provisjon" på. Er litt lei av at kunder hele tiden prøver å si at jeg prøver å lure datteren/sønnen deres ved å tilby en annen vare enn den annonserte, fordi jeg vil ha provisjon. Hadde jeg hatt provisjon på hver enkelt vare, så hadde jeg hatt høyere lønn enn Trond Samuelsen. Endret 23. juli 2009 av Da Kurlzz
Marasmus Skrevet 24. juli 2009 Skrevet 24. juli 2009 (endret) Og for meg er dette regelrett løgn når de får kundene til å velge dårligere produkter. Vil tro det kan finnes selgere som er såpass lojale mot bedriften de jobber i at økt fortjeneste for bedriften er nesten like verdifullt for dem som en eventuell provisjon eller bonus. Når det er sagt så er det nok ingen som har mer til felles med politikere enn selgere. De lyver som regel ikke, men de forteller sjelden hele sannheten. Forestill deg denne salgssamtalen: - Hei, jeg ser etter en datamaskin jeg så i den nye kundeavisen. -- Heisann, hvilken modell tenker du på? - Macbook Pro 13". -- Den, ja. Den taper vi penger på, så den er et godt kjøp akkurat nå. - Ikke dumt. Jeg lurte også på den hvite Fujitsu-Simens modellen som er på tilbud. -- Den tjener vi penger på, men vi har fått en del henvendelser vedrørende den modellserien hvor mesteparten av skruene i maskinen har falt ut, så den kan jeg ikke anbefale. - Jaså, ja, da tror jeg at jeg går for Macbooken. -- Glimrende. -- Ønsker du å tegne forsikring? - Trenger jeg det? -- Egentlig ikke. Det vil i lengden være mer lønnsomt for deg å ikke tegne forsikring. I tillegg kan mange skader tas på en forsikring du har fra før av. - Da dropper jeg det. -- Ønsker du antiviruspakke? - Trenger jeg det? -- Egentlig ikke. Det finnes mange gode antiviruspakker gratis tilgjengelig på nettet. I tillegg kan det hende nettbanken eller bredbåndsleverandøren din tilbyr en god pakke du kan laste ned gratis. - Da dropper jeg det også. -- Mus og bæreveske skal du vel ha? - Trenger jeg det? -- Det kommer an på bruksmønsteret. Kanskje har du en mus fra før av du kan bruke? Et rimeligere alternativ til veske kan være en laptop sleeve, dersom du har veske eller sekk fra før av. osv ... Ingen forventer vel noe slikt, så det beste er å være oppegående selv. Er man ikke oppegående har man gjort en god handel dersom man er fornøyd med kjøpet. Mest sannsynlig hadde søsteren din aldri tenkt noe særlig over handelen hun gjorde om hun ikke hadde blitt fortalt at hun gjorde et dårlig kjøp. Endret 24. juli 2009 av Marasmus
Nagel Skrevet 5. august 2009 Skrevet 5. august 2009 Og for meg er dette regelrett løgn når de får kundene til å velge dårligere produkter. Vil tro det kan finnes selgere som er såpass lojale mot bedriften de jobber i at økt fortjeneste for bedriften er nesten like verdifullt for dem som en eventuell provisjon eller bonus. Når det er sagt så er det nok ingen som har mer til felles med politikere enn selgere. De lyver som regel ikke, men de forteller sjelden hele sannheten. Forestill deg denne salgssamtalen: - Hei, jeg ser etter en datamaskin jeg så i den nye kundeavisen. -- Heisann, hvilken modell tenker du på? - Macbook Pro 13". -- Den, ja. Den taper vi penger på, så den er et godt kjøp akkurat nå. - Ikke dumt. Jeg lurte også på den hvite Fujitsu-Simens modellen som er på tilbud. -- Den tjener vi penger på, men vi har fått en del henvendelser vedrørende den modellserien hvor mesteparten av skruene i maskinen har falt ut, så den kan jeg ikke anbefale. - Jaså, ja, da tror jeg at jeg går for Macbooken. -- Glimrende. -- Ønsker du å tegne forsikring? - Trenger jeg det? -- Egentlig ikke. Det vil i lengden være mer lønnsomt for deg å ikke tegne forsikring. I tillegg kan mange skader tas på en forsikring du har fra før av. - Da dropper jeg det. -- Ønsker du antiviruspakke? - Trenger jeg det? -- Egentlig ikke. Det finnes mange gode antiviruspakker gratis tilgjengelig på nettet. I tillegg kan det hende nettbanken eller bredbåndsleverandøren din tilbyr en god pakke du kan laste ned gratis. - Da dropper jeg det også. -- Mus og bæreveske skal du vel ha? - Trenger jeg det? -- Det kommer an på bruksmønsteret. Kanskje har du en mus fra før av du kan bruke? Et rimeligere alternativ til veske kan være en laptop sleeve, dersom du har veske eller sekk fra før av. osv ... Ingen forventer vel noe slikt, så det beste er å være oppegående selv. Er man ikke oppegående har man gjort en god handel dersom man er fornøyd med kjøpet. Mest sannsynlig hadde søsteren din aldri tenkt noe særlig over handelen hun gjorde om hun ikke hadde blitt fortalt at hun gjorde et dårlig kjøp. Hoho, ikke dumt.
tjommylommy Skrevet 11. august 2009 Skrevet 11. august 2009 Det er ikke noe nyhet at selgere har provisjon/bonus. Tror det finnes i det fleste butikker i en eller annen form. ^ Å fremstille det som noe negativt blir litt feil. Det er viktig for bedriften at selgerene selger mye. Og at de får "en del av kaka" er nok et viktig incentiv til at de selger mye. Synes at dama var uheldig, men at butikken ordnet fint opp. Hadde jeg vært deg hadde jeg ledd hele veien, en sånn telefon til en slik pris er jo en gave pakke :!:
The Avatar Skrevet 11. august 2009 Skrevet 11. august 2009 Kva er det eigentleg som skal være det tellande i ein slik situasjon når bildet er fra ein telefon og beskrivelsen for ein anna telefon? Sjølv trur eg det er teksta som er viktigast då kjøparen storsett er meir opptatt av kva slags muligheiter som telefonen har fremfor korleis den ser ut. I "gamle dagar" når folk brukte sjekk så var det slik at når summen skrevet med nummer og summen skrevet med bokstaver var forskjellig så var det bokstavsummen som telte sidan det var lettare å skrive ein null for mykje eller for lite en å skrive feil ord.
Black Star Skrevet 11. august 2009 Skrevet 11. august 2009 Det er ikke noe nyhet at selgere har provisjon/bonus. Tror det finnes i det fleste butikker i en eller annen form. Men mye mindre enn de fleste tror. Totalt tror jeg at jeg har fått provisjon eller bonus på maks en tusenlapp det siste året (selv om jeg egentlig selger ganske bra). Så lite provisjon eller bonus man vanligvis opparbeider seg ved diverse salg, er det liten grunn til å med overlegg prøve å lure en kunde, eller selge kunden noe vedkommende ikke behøver. Det er ikke verdt misnøyen man evt må takle når kunden kommer tilbake og anklager deg for å være svindler.
Riot™ Skrevet 11. august 2009 Skrevet 11. august 2009 (endret) Det er ikke noe nyhet at selgere har provisjon/bonus. Tror det finnes i det fleste butikker i en eller annen form. Men mye mindre enn de fleste tror. Totalt tror jeg at jeg har fått provisjon eller bonus på maks en tusenlapp det siste året (selv om jeg egentlig selger ganske bra). Så lite provisjon eller bonus man vanligvis opparbeider seg ved diverse salg, er det liten grunn til å med overlegg prøve å lure en kunde, eller selge kunden noe vedkommende ikke behøver. Det er ikke verdt misnøyen man evt må takle når kunden kommer tilbake og anklager deg for å være svindler. Hvilken butikk jobber du i? Kan evt. ta det over PM. Regner med dere har ganske høy budsjett hvis du bare har fått rundt tusingen (med mindre du bare har fått det som provisjon og ikke bonus). Endret 11. august 2009 av Da Kurlzz
Black Star Skrevet 12. august 2009 Skrevet 12. august 2009 Hvilken butikk jobber du i? Kan evt. ta det over PM. Regner med dere har ganske høy budsjett hvis du bare har fått rundt tusingen (med mindre du bare har fått det som provisjon og ikke bonus). Det er ikke snakk om noe bonus nei... det kan jeg se langt etter 1000 kroner er provisjon for en varegruppe, og for øvrig den eneste varegruppen vi får provisjon for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå