Gå til innhold

Ny hjemmesentral trenger hjelp med gateway


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lyse fiber hjemme, fikk nylig ny hjemmesentral og problemet er at jeg ikke får ikke logga meg inn på 192.168.10.1, grunnen til det er at jeg ikke vet hva som skal stå på brukernavn og passord.

 

Jeg ringte til lyse og han jeg snakket med visste såvidt hva jeg snakket om, så han satt opp en "brukervennlig" side på mine lyse sider. Hvor jeg kunne åpne porter og sette en DMZ host. Men jeg trenger flere innstillinger enn dette.

 

Spørsmålet mitt er: Vet noen hva passord og brukernavn pleier å være på disse? Har prøvd masse rart, blant annet Admin Admin, men det funka ikke.

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har fiber fra bkk (altibox), og såvidt jeg vet er det samme opplegget som lyse. Dette passordet kan du nok glemme å få fra lyse. De vil ikke ha kundene sine til å rote der inne, sannsynligvis av frykt for at noen skal rote det til. Det er veldig synd for oss som vet hva man gjør (eller i det minste har fornuft nok til å ikke rote med de tingene man ikke forstår)

 

De har gitt tilgang til noen av de viktigste (enkleste) funksjonene på nettsiden, men mangler mye. For eksempel er det en smule tåpelig å la meg åpne porter til en bestemt IP, men uten å la meg spesifisere hvilken maskin som skal ha akkurat denne ip'en. Ja, det går fint an å bestemme dette på den enkelte maskin, men jeg liker å ha kontroll på dette i ruteren og ikke måtte knote med en og en maskin.

 

Tilbake til temaet om passordet: jeg har lest at det skal går an å finne ut av dette passordet...men det krever at du åpner boksen og er villig til å "hacke" det ut av den. Jeg leste en slags guide til dette et sted for noen måneder siden, klarer ikke finne den igjen nå.

 

 

edit: om du skulle få tak i passordet, så vil jeg veldig veldig veldig gjerne vite hva det er, så jeg kan prøve det på min boks.

 

edit2: du kan bruke en egen ruter (gjerne med openwrt/dd-wrt) i stedet. Sett denne etter fiberboksen (telsey, ikke sant?) og forward porter på lyses nettside til ruteren din og konfigurer ting slik du trenger det på din egen ruter. Jeg har ikke prøvd det selv ennå (latskap), men det burde vel fungere?

 

Du kan jo også alltids spørre dem om de kan sette boksen i bridged mode. Ikke sikker på om de gjør dette fremdeles, men er vel verdt et forsøk om du ønsker det.

Endret av BlinkyBill
Lenke til kommentar

Dette hørtes bare veldig merkelig ut, hva kan man liksom rote til der inne? Det jeg har blitt tilbudt er åpning av porter and that's it. Det er jo veldig viktig men allikevel så holder det ikke. Rart at de gir oss en hjemmesentral som vi ikke skal ha tilgang til når vi til og med betaler for tjenesten. Vi må vel få kunne velge selv hvordan oppsettet vårt skal være. Og hvis man faktisk har tilgang til hjemmesentralen så kan man sikre nettverket mye mer. Lurer på om det er ett avansert passord med fullt av tall eller om det er noe enkelt.

 

Ang det med bridgemodus så bridger ikke lyse ihvertfall lenger, aner ikke hvorfor men de slutta visst med dette for litt siden.

 

Tror du det finnes en måte å finne ut passordet på? Hadde vært utrolig greit å hatt tilgang til den.

 

Uansett så takker jeg for ett godt svar :) Nå fikk jeg mer klarhet i saken.

 

Mvh. Sealine

Endret av -sealiNe-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4134532

Om du har 50/50 får du bridgemode, om du har mindre enn dette får du nok ikke.

 

Men siden det er nevnt portåpning kan en jo alltids sette DMZ mot egen router da ; )

Endret av Slettet+4134532
Lenke til kommentar
Tror du det finnes en måte å finne ut passordet på? Hadde vært utrolig greit å hatt tilgang til den.

 

Det er noe info i denne tråden på freakforum...vet ikke hvor mye det hjelper. "Ranvik" har tydeligvis greid å komme seg inn :)

Det er blant annet en fremgangsmåte for å resette til factory default, og da kan du komme deg inn og kikke. Men den vil visst resette med lyses innstillinger når den kobles til igjen.

 

e: glemte linken: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=120749

Endret av BlinkyBill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...