Gå til innhold

MIDI-signaler til å kontrollere 88 LEDs?


Anbefalte innlegg

Tidligere i sommer var jeg på Hovefestivalen, nærmere bestemt i en av bunkerene. Der hadde noen satt et piano og over hang et laken med 88 LEDs (se bilde). Hver enkelt LED var koblet med hver sin ledning til hver sin tangent hvor det tydeligvis var en slags brytermekanisme. Dette synes jeg var et veldig kult konsept og nå har jeg lyst til å gjøre noe av det samme med mitt digitale piano. Bortsett fra all demontering og borring av/i pianoet selvsagt :p

 

Da jeg for tiden studerer elektronikk (bare et fullført år riktig nok) tenkte jeg at jeg kanskje kunne prøve å gjøre det litt mer stilfult og avansert. Kanskje det f.eks. gikk an å bruke MIDI-utgangen og noen duppeditter til å konvertere MIDI-signalene til 88 av/på signaler til LEDene.

 

En annen, litt mindre avansert, løsning jeg har tenkt på er å bruke en mikrofon/lydutgang fra pianoet og litt ymse filtre til å kontrollere LEDsene etter frekvensene til tonene. Fordelen med dette er jo at jeg da kan koble til hvilken lydkilde jeg vil, men alt i alt virker jo dette som en mye mindre elegant løsning.

 

Så det store sprørsmålet mitt er altså:

 

Er det mulig å å konvertere MIDI-signaler til et av/på signal pr tone på pianoet?

 

 

Det ultimate hadde selvsagt vært om hver tangent styrte hver sin LED og at både lengden og styrken på "trykket" ble gjenskapt i LEDen. Kan hende er det lettest å koble MIDI-kabelen til en pc og så evt bruke et program og/eller en USB eller parallellport til å styre LEDsene.

Videre ser jeg for meg RGB LEDs og litt eksperimentering med kobling for å få forskjellige farger ved forskjellige "tonesammensetninger" :)

 

Any ideas? :hmm:

post-28158-1248119172_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for raskt svar! Hadde visst ikke googla grundig nok :blush:

Et kjapt spørsmål ang Arduino; vil det være mulig/enkelt å programmere en mikrokontroller og bruke denne i et annet kretskort en arduinokortet, eller må man hele tiden ha med seg hele arduinoen dit man vil "leke"?

Lenke til kommentar

Du kan godt ta ut AVR-mikrokontrollaren og bruke han for seg sjølv, ein treng berre +5V, GND, to kondensatorar og ein krystall. Om du søker på stand alone i søkefeltet så finn du mange tips om det. Husk at om du kjøper fleire blanke AVR-mikrokontrollerar så må du brenne inn ein bootloader før du kan bruke han som ein Arduino, dette står og godt forklart på sida deira.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...