Gå til innhold

Tromsø studentby (og forskjell på odontologi i Tr. og Bergen)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg prøvde å søke, men fant ingen tråd om Tromsø. Jeg skal søke odontologi til neste år, og vet ikke om jeg helst vil gå i Bergen eller Tromsø. Derfor lurer jeg på hva folk som har gått der synes om Tromsø som studentby, og om det anbefales å dra dit? Jeg er spesielt nervøs for været (temperaturen) og mørkeperioden, da jeg er en vår/sommerjente, men vet ikke om det er så mye bedre i regnfulle Bergen. Tromsø er mye lenger hjemmefra enn Bergen, men det virker fristende å dra en helt ny plass også. Om noen har erfaringer hadde det vært fint om dere skrev! :) Er miljøet bra, utelivet, fritidsaktiviteter?

 

Den andre grunnen til at jeg spør er at studiet, etter hva jeg har forstått, er lagt opp litt forskjellig. Det ser ut til at Tromsø har mye mer praksis, og mer andre vurderingsmetoder enn eksamen. Kan noen fortelle litt om hva som er forskjellen på studiene? Er det noen forskjell på hvor gode lærerene og fag-/forskningsmiljøet er?

Jeg har tenkt å spesialisere meg innen kjeveortopedi, har dette noe å si for hvor jeg bør gå? Kan jeg spesialisere meg begge steder?

Ellers tenker jeg at siden studiet i Tromsø er nytt, så er det kanskje mer moderne med nytt utstyr? Og I Bergen så river de og "pusser opp" så er redd det blir mye forstyrrelser osv.

Hvor ville dere søkt?

 

NB. Jeg har sendt mail til UiB og spurt om noe av dette, men har bare fått uklare og generelle svar så håper på litt bedre hjelp her :)

 

De som vil kan også bruke tråden til en generell diskusjon om Tromsø studentby, jeg endrer tittelen etter at jeg (forhåpentligvis) har fått noen gode svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studentlivet i Tromsø er utrolig bra faktisk! Det har blitt sagt opp til flere ganger at det er Norges beste studentby. Tromsø er kaldt om vinteren, veldig kaldt, men også mildt og fint om sommeren. Det med temperaturen er nok ikke noe stress så lenge du ikke må bo i en by der det er veldig varmt generelt ut året. Det regner mye mindre i Bergen enn i Tromsø, hvor det er helt klar himmel og ofte pent med nordlys og lignenede.

 

Tromsø er en flott by på alle mulige måter. Den er ikke for liten, men samtidig ikke for stor. Det fins folk fra overalt der og folkene er hyggelige og hjelpsomme. Universitet i Tromsø er en fordel for de som er fra Nord-Norge, men er nesten like bra lagt opp for folk fra andre steder i Norge. Tromsø har en utrolig god opplysende side (www.uit.no) hvor det står alt du skulle lure på.

 

Om det er forskjell på undervisningen i Tromsø og Bergen er jeg ikke sikker på. Grunnlaget er jo det samme så regner med at undervisningen ikke er veldig forskjellig. Men om du går inn på denne siden: her å velge det studieprogrammet du har valgt og deretter se hvordan studiet er lagt opp ++

 

Men til dags ende er det alltid ens egne ønsker som gjelder og da er det viktig at du setter deg ned og tenker grundig gjennom de to valgene. Du bør sette opp en liste over kvaliteter du ønsker på et eventuelt studiested og deretter skjekke grundigere hva de to byene har å tilby deretter. :)

Lenke til kommentar

^ Godt at du fant linkene nyttig :) Jeg vil nok si at det er en fordel med 2 mnd praksis. Etter ett år eller fem for den saks skyld med bare lesing, forelesninger og eksamener er det greit å få en vri på sakene og oppleve noe på ordentlig. Man kan bestå en prøve med glans uten å kunne absolutt alt som det handler om, men når man lærer noe praksis er det ikke rom for feil. Så på den måten får du både læring av praksistiden, men også en stund borte fra skriving, lesing og forelesninger, noe som man kan bli veldig lei av i mengden.

Lenke til kommentar
Studentlivet i Tromsø er utrolig bra faktisk! Det har blitt sagt opp til flere ganger at det er Norges beste studentby. Tromsø er kaldt om vinteren, veldig kaldt, men også mildt og fint om sommeren.

 

Det er egentlig ikke så fryktelig kaldt i Tromsø? Kulderekorden er på minus 18 grader, men det er sjeldent vi har mer enn -5. Hva jeg derimot vil si, er at Tromsø har en fryktelig JEVN temperatur. Det er nå 7 grader og regn, midt i Juli. Kan likegjerne være 7 grader og regn midt i Desember også. Eller April. Eller Juli. Kystklima!

 

Det med temperaturen er nok ikke noe stress så lenge du ikke må bo i en by der det er veldig varmt generelt ut året. Det regner mye mindre i Bergen enn i Tromsø, hvor det er helt klar himmel og ofte pent med nordlys og lignenede.

 

Du mener vel at det regner mye mindre i TROMSØ enn i Bergen? ;)

 

Tromsø er en flott by på alle mulige måter. Den er ikke for liten, men samtidig ikke for stor. Det fins folk fra overalt der og folkene er hyggelige og hjelpsomme. Universitet i Tromsø er en fordel for de som er fra Nord-Norge, men er nesten like bra lagt opp for folk fra andre steder i Norge. Tromsø har en utrolig god opplysende side (www.uit.no) hvor det står alt du skulle lure på.

 

Så absolutt :) Ser ikke hvordan det skulle være lagt opp noen fordeler for de i fra Tromsø, forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...