Gå til innhold

Kompakt eller speilrefleks?


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne et kamera på vegne av svigermor, men det er ikke lett.

Hun har visse krav som jeg ikke finner på noe kompaktkamera.

 

Det skal være:

Over 5x optisk zoom. Helst 10x

Optisk søker

Må få plass i håndveska, altså ikke noe speilrefleks size.

Må ikke ha mye fancy fjas og dill* Quote: svigermor

 

Jeg har foreslått Panasonic Lumix DMC-TZ7 og Canon Powershot G10

Men det er jo vanskelig å unngå speilrefleks størrelse med disse kravene

Så jeg tror nok Canon G10 er utmerket for henne. Men jeg tror hun er redd for det hun kaller "proff" kamera.

 

Det som overrasker meg er at hun nå bruker min gamle Canon EOS 300 filmbaserte speilrefleks.

I tillegg har hun en Ixus 870 som hun får i håndveska, men den er uten optisk søker.

 

Så kanskje jeg kunne funnet en pen overgang fra den filbaserte speilrefleksen til en digital speilrefleks uten at hun får tekno sjokk.. Kanskje hun skal få låne min 400D noen dager. Noen som har forslag til kompaktkamera eller en mild overgang til digital speilrefleks.

Endret av Fotonoob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

G10 er ikke noe problem sånn, det er bare å sette på auto. Men det har bare 5x optisk zoom (20x hvis du regner med digital).

 

PowerShot SX10 har bra zoom og ser ut til å ha optisk søker. Den har jo også litt "fjas og dill", da.....

 

Pentax X70 har 24x zoom og optisk søker. Disse kameraene er jo litt store, men får vel plass i en håndveske...

 

Tror hun må finne seg i litt fjas og dill hvis hun vil ha høy zoom. Eller litt for stor. Eller uten optisk søker. Eller for lav zoom.

Lenke til kommentar

Problemet med kompaktkamera med mye optisk zoom og optisk søker, er at man ikke klarer å lage optisk søker med like mye zoom. Derfor finnes det vel ingen kompaktkamera med mer enn 5-6x optisk zoom som har optisk søker (linseelementene i den optiske søkeren må bevege seg tilsvarende objektivet når man zoomer, og det blir for liten plass der den optiske søkeren sitter).

 

Derfor har superzoomkamera med søker i stedet en bitteliten LCD skjerm i søkeren. Nå når de har fått såpass god oppløsning, og man i tillegg skygger for solen inne i søkeren, så fungerer de ganske greit. De er også mye mer nøyaktige enn en optisk søker som bare gir deg en ide om sånn cirka hva du tar bilde av, og mens en optisk søker ikke gir deg en ide om hvor lyst bildet blir eller om det du tar er i fokus, vil en LCD søker gi deg et mer riktig bilde av hvordan sluttresultatet blir.

 

Det lureste er nok å låne henne ditt 400D noen dager. Om hun trives med det, noe jeg tror hun vil gjøre ettersom hun nå bruker en EOS 300, så vet du hva du skal kjøpe. Synes hun at speilrefleks i utgangspunktet er for stort, så er nok G10 et smart valg. Det er ikke vanskeligere å bruke enn et EOS 300 og et 400D, men mindre og mer hendig. Mer zoom har det også enn et 18-55 eller 17-85 vi gi deg, og det har optisk søker. Men det er greit å gjøre henne oppmerksom på at kompaktkameraenes største ulempe, er at de er lite lysfølsomme i forhold til et speilrefleks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...