Gå til innhold

Windows 7 loaderen feiler i oppstarten når XP er med


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg la inn en post i går som het "Problemer med XP og Windows 7 dual boot". Jeg fikk lagt inn XP i loaderen, og jeg fikk starta XP. Men neste gang jeg starta PCen, feilet Windowsloaderen. Meldingen:

 

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:

 

1. Insert your windows installation disc and restart your computer.

2. Choose your language settings, and then click "next."

3. Click "repair your computer."

 

If you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance.

 

File: \Boot\BCD

 

Status: 0xc000000f

 

Info: An error occurred while attempting to read the boot configuration data.

 

Jeg prøvd å reparere med disken. OG jeg la inn XP på nytt i loaderen. Jeg fikk starta XP, men neste gang jeg starta PCen igjen, kom den samme meldingen. Jeg har prøvd flere ganger.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil være riktig å gå tilbake til problem tråd du henviser til, siden du har ikke utført og funnet riktig løsning enda.

 

Jeg stilte et spørsmål til deg,i går, men det virker som det var bare meg som tenkte alle relevanser for en løsning, siden du valgte å ikke svare på forespørsel.

Lenke til kommentar

Ok, hovedproblem for deg, var egentlig ikke om hvordan du skulle få XP i boot meny, men om hvorfor ble det problem i utgangspunkt.

På grunn av du hadde Linux-XP-Win7, antydet jeg at du kunne få config problemer, PÅ grunn av partitionering.

Ukritisk bruk av Linux Gparted og Windows Diskpart, gir ikke riktig resultater.

 

Derfor er det viktig å avklare hvordan partitioner ser ut på disken din, og at du velger Hvilken partition egentlig skal være din system partition, både for XP og Win7.

Dvs at system filene for XP og win7 (ntldr, ntdetect.com, boot.ini, bootmgr, \boot\bcd) skal være i kun en partition.

--------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Handlinger for deg:

 

-finne ut hvordan partitioner ser ut på disken din. (det er spesielt viktig å bekrefte hvordan den swap partition er på disken din, fordi den er ofte veldig problematisk.

 

-finne ut hvor finner du alle de systemfilene jeg har nevnt

 

-du må ha bcdedit.exe for å undersøke bcd file.

(bcdedit kan du finne i \windows\ssystem32 folder i win7, som du ser vel når du klarer å boote i XP, og eventuelt kopiere den direkte i din XP:\. Eller må du bruke den fra recovery consol Win7 dvd.)

-du må ha bootsect.exe. Den finner du i dvd:\boot folder. Den kan og kopieres til XP:\

 

 

Bilde vil hjelpe oss, men dog ikke 100%. Eventuelt må finne mer ut av det.

Hvorfor: Det er antall partitioner på disken din, og hvem eventuelt er den extended partition. som kan gi svar på hvordan entries i boot.ini file skal være.

Fordi det er den problemstillingen vi burde ha, og ikke den du får nå.

 

(jeg vet at det kan være vanskelig å forstå slik jeg prøver å forklare, men bedre enn ingeting. Jeg vil helst at det er du som skal forstå å finne løsningen)

Lenke til kommentar

Såklart har jeg ikke to OS på samme partisjon. Og jeg installerte XP før Windows 7. Jeg er ikke så dum ;)

 

Beklager hvis dette er et dumt spørsmål, men hva vil du at jeg skal ta bilde av? Skal jeg ta bilde av partisjonene i et partisjonsprogram?

 

Men jeg tror at problemet kom fordi jeg overskrev XP loaderen da jeg installerte Windows 7. Man må kanskje ta på avanserte innstillinger å velge det? I alle fall trengte jeg ikke det da jeg hadde Vista fra før på en annet PC. Men det blir vel litt forskjell.

Lenke til kommentar

Ok, nå forstår jeg. Ikke glem et ting! Du spør for alt du lurer, ingen spørsmål er bortkastet.

 

Vi skal langsomt fremover:

 

Vi tar utgangspunkt at du klarer å boote inn til XP, ikke sant? eller?

 

Hvis ja:

 

-høyreklikk på Min Datamaskin og klikk Behandle (My Computer og manage)

-klikk på Disk Managment

 

Nå vil du se disken din og partitioner i den, samt en del tekst som beskriver hva er hva.

Ta gjerne bilde fra det.

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å forklare.

 

Jeg hadde XP installert. Så installerte jeg Windows 7. Etter det ble XP borte fra booten. Etter det installerte jeg Ubuntu. Så retta jeg opp så XP ble med i Bootloaderen. Så starta jeg XP. Neste gang jeg starta PC, kom feilmeldingen jeg har skrevet til ovenfor. Så kjørte jeg repair CD til Windows 7. Etter det kom ikke XP med i bootloaderen, men Windows 7 starta. Så jeg rettet på det og startet XP. Neste gang jeg slo på PCen, kom feimeldingen igjen. OSV. Jeg kan starta Ubuntu siden Gruben kommer føre Windowsloaderen. Håper du forsto nå.

 

Bilde:

 

diskbehandling123.jpg

Endret av program
Lenke til kommentar

Ok, nå har vi noe, som er som jeg forventet. Vi må derfor se hva Win7 forventer, og hva den finner.

 

For å avklare det, trenger vi at:

 

-la systemet å boote slik du får det til, når du bruker CD win7 repair. Det vil si at du booter i win7.

-bruke den samme metoden du brukte i XP for å ta bilde fra diskbehandlingen.

 

Kan du boote i Ubuntu og Win7 permanent, etter det? (ikke tenke på XP nå).

Lenke til kommentar

Ikke sant?

Jeg vet ikke om du ser nå hva jeg snakket om vedrørende partitionering og spesielt når extended partition kommer i bilde.

 

Hoved problem med partitionering er:

-XP ser 2 primære og en extended med mange logiske disker

-Win7 ser 2 primære, en extended delt i 4, + 2 primære.

-Hvordan Ubuntu ser på det vet ikke, men kan tenke meg.

 

Det er umulig å ha en slik config i lengde. det vil gå bananas.

---------------------------------------------------------------------------------------------

 

Men ok, vi kan prøve å se på boot problemer først, siden du kommer etterhvert å finne løsningen for partitioner.

 

Fra Win7, åpne cmd as admin skrive å tast enter

 

bcdedit /enum all

 

Vedlegg bilde av resultater her.

Det er slik, hvis du skal prøve deg før du poster her, at:

Grub skal loade Win7 bootmgr, som du finner i D:

Bootmgr skal bruke informasjon i BCD file for å vise deg bootmeny.

{ntldr} entry i BCD skal være

device partition=D:

 

Det vil si i den samme partition som du finner bootmgr. Man tenker ikke hvor XP partition er, men hvor system partition er, dvs hvor er ntldr, ntdetect.com og boot.ini file.

Nå er det heldigvis XP i den første partition, så det skal ikke være vanskelig.

 

Prøve.

Lenke til kommentar

Nå kan du bruke de samme commando som du brukte i den andre tråd, men du skal bruke D: bokstaven (device partition=D:).

Alle linjer må gi success. Eventuelt kjøre etterpå bcdedit /enum all for å bekrefte at de er der.

 

Etter restart, uansett feilmeldning, hvis du får når du velger XP, du skal ikke forandre på noe, bare boot opp normalt in Win7 igjen.

Lenke til kommentar

Du mener at når du velger XP, så booter du i Win7 igjen?

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener.

 

 

Du starter opp maskinen

Grub meny kommer opp

Du velger Win7

Ny meny kommer opp med Win7 + XP valg

 

Er det riktig, at det er slik?

Og så velger du win7 -------booter i win7

Og når du velger XP? -------hva kommer du til da?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...