Gå til innhold

Hvordan koble 3-pins vifter eksternt?


pstub

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et lite område på toppen av et skap i et kott som jeg kaller "server-rommet" mitt!

Der har jeg følgende elektronikk:

- HP EX-470 HomeServer med 4 harddisker

- ADSL-Modem

- Trådløs Router (D-Link DIR-655)

- Switch (Asus GX1108N)

- Telio modem

- Alarm-sentral

- Base-stasjon til trådløs telefon

 

Alt dette utvikler naturlig nok en del varme, og noen av enhetene blir ganske så varme! Jeg har en del ekstra 12cm vifter liggende i en skuff, og kunne tenke meg å feste noen av disse på enhetene som blir varmest.

 

Da jeg ikke har mulighet til å koble noen vifter eller kontakter internt i HomeServer lurer jeg på om det er noen som har noen bra måte jeg kan få gitt strøm til disse viftene. Om det finnes en 220V -> Molex Adapter (som jeg kan "adaptre" videre til 3-pins kontakter fra eller om det fins USB -> 3-pins eller Molex-kontakter (har USB-kontakt på servern)

 

Alle tips mottas med stort takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du leser første post, første setning i siste avsnitt:

"Da jeg ikke har mulighet til å koble noen vifter eller kontakter internt i HomeServer lurer jeg på om det er noen som har noen bra måte jeg kan få gitt strøm til disse viftene."

 

Dette er ikke noe "vanlig" kabinett, da hadde det ikke vært noe problem! Finnes ingen ekstra kontaker fra den spesial-lagde PSU'n og det finnes ikke noe sted det er mulighet for å trekke dem ut av kabinettet heller!

 

Dog har jeg funnet en løsning! Har en sånn liggende hjemme, og brukte en Molex -> 3-pins adapter fra denne. Funker bra, da det ikke er ofte jeg har behov for den til vanlig. Får bare skru av viftene når jeg skal bruke den...

Lenke til kommentar

Du kan vel nappe av isolasjonen på strømkablene til diskene, så sette på to ledninger derfra. Skulle være en smal sak hvis det er SATA hvertfall.

 

Jeg skal teste det selv om 2 sek, så ikke jeg har drap av din hardware på mine hender :p

 

Edit:

 

Yep, det funka :)

 

For de som ikke helt skjønte hva jeg mente:

 

IMG_0279-w1024.jpg

 

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...