Gå til innhold

VEGA VE-15F - hvilken forsterker trenger jeg?


Anbefalte innlegg

jeg tenkte jeg skulle satse på en sånn cerwin VEGA VE-15F =D

men er ikke helt inne på dette så jeg lurte på hvilken forsterker jeg burde satse på som funker helt helt greit til disse høyttalerne , hmm

takker for alle svar =)

 

ps: jeg skal bruke dette sammen med logitech z-5500 subben =D sånn at det blir ordentlig trykk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye hadde du tenkt å bruke på forsterker da? Ville nok sett etter noe med endel krefter i hvert fall. Tapco J1400 på 2x310 watt i 8 ohm koster f.eks. 3995,- hos Benum, og er vel mer eller mindre en slags toegget tvillingbror av bl.a. QSCs PLX-serie. Lurer på om ikke Behringers Europower-serie og Crowns billigste serie også har mange likheter. QSC og Crown-forsterkerne er riktignok litt dyrere, men kvalitetskontrollen bør være bedre (kanskje mer viktig for proffbrukerne som rigger opp og ned flere ganger i uka).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg ser du "bumper" tråden veldig mye. Hvis det ikke er noen som har svart i løpet av en uke, så kan du kanskje våge deg til å "bumpe" med et nytt innlegg.

Du sier du skal bruke disse sammen med subwooferen til Z-5500. Hvordan skal du gjøre dette? Ve-15f vil "trøkke" mye mer med riktig forsterker.

Nad C375BEE burde klare å drive høyttalerne dine bra.

Lenke til kommentar
Jeg ser du "bumper" tråden veldig mye. Hvis det ikke er noen som har svart i løpet av en uke, så kan du kanskje våge deg til å "bumpe" med et nytt innlegg.

Du sier du skal bruke disse sammen med subwooferen til Z-5500. Hvordan skal du gjøre dette? Ve-15f vil "trøkke" mye mer med riktig forsterker.

Nad C375BEE burde klare å drive høyttalerne dine bra.

hmm var kansje i litt dyreste laget, tenkte meg max kr 5000 for en forsterker

 

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo...rker_grafit.htm

 

er den noe bra da?

 

 

jeg skal bruke den sammen med z-5500 subben fordi jeg allerede har den.

Endret av n0rg3ti
Lenke til kommentar

 

2x80 watt fremfor 2 x 310 watt? NAD lager gode ting, watt er slett ikke alt, NAD-watt er ikke som andre watt osv. Men Tapcoen stiller i samme kategori som Cerwin-Vega A0.8KW2 o.l., og er en svært kraftig plugg som kan drive høyttalerne på en helt annen måte enn NADen. Jeg er virkelig ikke i tvil om hvilken jeg ville valgt av NADen og Tapcoen...

 

Innmatbilde, fra øverst til nederst:

- Tapco J2500, 5495,- hos Benum

- QSC RMX2450, 8995,- hos Ljudia

- Behringer EP2500, 4045,- hos Instrumentbutikken

 

PA290006.jpg

Endret av epifant
Lenke til kommentar

I mine øyne ser den faktisk bedre ut enn QSCen. Uten at jeg har noen spesiell kompetanse til å bedømme sånt, mind you... Dessuten kan kvalitetskontroll og komponentkvalitet være dårligere, men i denne sammenhengen tviler jeg egentlig på at det har så mye å si.

 

Tapco får man forresten hos Benum, glemte tydeligvis å nevne det tidligere :blush: Den har også en lillebror på 2x205 watt til 2995,- og en storebror på 2x575 watt til 5 495,-.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Ikke undervurder valg av forsterker og dennes evne til å løfte anlegget. Uten en strømsterk og god forsterker har ikke elementene gode nok arbeidsforhold, og du begrenser hva du kan få ut av anlegget.

 

Utover det - skrinlegg subwooferen, selg denne og putt mer penger i forsterker. Den kommer bare til å kødde til bassen fordi den vil henge litt etter fordi signalveien blir lenger, og med mindre du kjøper en forsterker hvor du kan justere time delay på subutgangen så vil en sub gjøre mer skade enn gagn.

 

Leste litt mer her nå - skal du koble sub via sub ut på lydkortet? Kan du justere time delay der?

 

(Uansett forandrer det ikke det faktum at den subben er unødvendig og uønsket, i mine øyne/ører)

Lenke til kommentar

Selg logitech'en ja.. Den er bortkastet...

 

Med en høyttaler med 95dB så kommer du skrekkelig langt med 100 SKIKKELIGE watt. Om du skal legge 6k i forsterkeri ville jeg sjekket brukten etter en kraftig effektamp på rundt 100w, kanskje mer, og sett om du fikk en rimelig forforsterker med på kjøpet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...