Gå til innhold

Ansiennitet i dagligvarebransjen.


Anbefalte innlegg

Jeg har en del spørsmål om ansiennitet i dagligvarebransjen.

 

- Hvordan regnes ansiennitet? Med det mener jeg: Regnes det etter antall år? Er et år med deltid det samme som et år med fulltid? Hvor mye må man i så fall jobbe for å bli regnet som fulltid?

 

- Hvor mye har det å si på lønningen? Regner nå med at man følger tariffavtalene, hvor mye vil ansiennitet ha å si på lønna?

 

- Regnes ansiennitet når man er under 18 år? Med det mener jeg både om jobbingen før man er 18 regnes som ansiennitet og om det har nå å si på lønna før man blir 18.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg husker tingene mine riktig så er det slik i handel og kontor / Samfo og HSH sin tariffavtale:

 

Arbeidstakere under 18 år gis ikke ansiennitetsopprykk.

Arbeidstakere som jobber mindre enn 1/4 stilling gis ikke ansiennitetsopprykk.

Arbeidstakere som jobber mellom 1/4 og 1/2 stilling gis ansiennitetsopprykk annenhvert år.

Arbeidstakere som jobber mer enn 1/2 stilling gis ansiennitetsopprykk hvert år.

 

Stillingsbetegnelsene er oppgitt i timer og jeg husker ikke om det var der skillene gikk, men det er ikke så vanvittig langt unna sannheten.

 

Hvilke tillegg som gjelder er helt avhengig av tariffavtalen og der varierer det mellom tariffavtalene HK har med Samfo og HSH og hvilken bransjeavtale som gjelder i butikken.

 

Det kan være verdt å ta med at arbeid i kiosk, bensinstasjon og dagligvareforretning alle teller når ansiennitet skal beregnes og at man ikke har krav på høyere enn nest-høyeste ansiennitetstrinn når man begynner i ny jobb.

Lenke til kommentar
Jeg har en del spørsmål om ansiennitet i dagligvarebransjen.

 

- Hvordan regnes ansiennitet? Med det mener jeg: Regnes det etter antall år? Er et år med deltid det samme som et år med fulltid? Hvor mye må man i så fall jobbe for å bli regnet som fulltid?

 

- Hvor mye har det å si på lønningen? Regner nå med at man følger tariffavtalene, hvor mye vil ansiennitet ha å si på lønna?

 

- Regnes ansiennitet når man er under 18 år? Med det mener jeg både om jobbingen før man er 18 regnes som ansiennitet og om det har nå å si på lønna før man blir 18.

 

En medarbeider som jobber under 15 t/uke må jobbe 2 år før de skal reguleres et trinn.

De som jobber over 15 t/uke reguleres et trinn pr år. Hvis arbeidstaker er 18 år skal han/hun ha trinn 1

uansett om de ikke har erfaring, samme gjelder hvis de er over 25 år, da skal de ha

lønnstrinn 3 uansett om de ikke har tidligere erfaring. Hvis en arbeidstaker har bestått en eksamen fra videregående

som gir studiekompetanse, skal også han/hun ha minimum lønnstrinn 3. Fagbrev gir lønnstrinn 6 (pluss 8 kr ekstra i timen etter et år med fagbrev), som er det eneste levbare trinnet etter min mening.

 

Trinnene (utenom trinn 6) har lite å si på lønna. Du kan ta en titt på fjorårets satser:

 

Ungdom under 18 år kr 95,49 kr 15.518,-

Lønnstrinn 1 (18 år) kr 119,48 kr 19.416,-

Lønnstrinn 2 kr 120,33 kr 19.554,-

Lønnstrinn 3 (25 år) kr 122,41 kr 19.892,-

Lønnstrinn 4 kr 126,0 kr 20.475,-

Lønnstrinn 5 kr 128,38 kr 20.862,-

Lønnstrinn 6 kr 144,67 kr 23.509,-

 

Disse har nå rykket opp.

 

Ellers har du UB-tillegg.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...