Gå til innhold

vurderer å drite i videregående


Anbefalte innlegg

jeg vurderer å drite i videregående og mekke førstegangstjenesten med en gang.

 

kom inn på en elendig skole, og orker ikke et år til med media. det er forøvrig 3. året jeg skal gå nå til høsten.

 

jeg lurer på om det er for sent å ønske seg inn til militæret nå, og om de har noen utdanningsmuligheter man kan dra nytte av utenfor militæret? utdanning man kan dra nytte av for å utvikle seg innenfor militæret er forsåvidt greit det og :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg gjort ferdig videregående, iallefall nå som du har komet så langt.

 

I Forsvaret tilbyr de utdanning man kan bruke utenfor militæret, som f. eks. pilot, brannvesen, "sjømann" (jobbe på store båter osv), jeger (du lærer jo å skyte osv...;), ingeniørkunst (sannsynligvis innenfor mekanikk mth. biler, fly, helikopter etc) men sikkert litt innen data også..? De bruker jo hackere osv.

 

Som hacker kan du jobbe for sikkerhetselskap av forskjellige bransjer, og sikkert for antivirusselskap ala Symantec også. Sikkert innen konsulentfirmaer også, som skal skjekke om kundens systemer er sikre.

 

Se mil.no for mer info.

 

Edit: Du trenger yrkesfaglig kompetanse eller studiekompetanse for å kunne ta videre utdanning som, du sier, kan brukes utenfor militæret. Da trenger du, som det ser ut som, å ha fullført VG2.

 

snapshot01.png

 

Har søkt på:

Hva har du av utdanning?

10 årig grunnskole.

Yrkesfag

 

Medier og kommunikasjon

Medier og kommunikasjon

Endret av LysDiode
Lenke til kommentar
jeg vurderer å drite i videregående og mekke førstegangstjenesten med en gang.

 

kom inn på en elendig skole, og orker ikke et år til med media. det er forøvrig 3. året jeg skal gå nå til høsten.

 

jeg lurer på om det er for sent å ønske seg inn til militæret nå, og om de har noen utdanningsmuligheter man kan dra nytte av utenfor militæret? utdanning man kan dra nytte av for å utvikle seg innenfor militæret er forsåvidt greit det og :)

 

Hvis det er det 3. og siste året er du over halvveis i vgs. Da er det lite smart å droppe ut. Ta det som en mann og hold ut et år til. Du kommer ikke til å angre etterpå.

Lenke til kommentar

Takker for lange og fullstendige svar.

 

Saken er den at jeg ikke vil ta medier og kommunikasjon på 3. året. Jeg vil ta påbyggning ettersom det nå har blitt sånn at man ikke får studiekompetanse av medier og komunikasjon. Men det var jo da helt umulig å komme seg inn på i det minste en venteliste til påbyggning, men det er min feil som valgte som en tulling på vigo tidligere i sommer-.-

 

Jeg tenkte at jeg kunne få studiekompetanse om jeg føk inn i militæret i år, da kunne jeg til og med spare meg for et år og gli rett inn på univærsitetet til neste år.

 

Dessuten ser jeg på det som mer mandig å dra inn i militæret nå enn å ta et friår og bare vente for så å søke påbyggning til neste år.

 

Jeg lurer fortsatt på om det er for sent å ønske seg inn til førstegangstjeneste?

Endret av JohanStendal
Lenke til kommentar
Dessuten ser jeg på det som mer mandig å dra inn i militæret nå enn å ta et friår og bare vente for så å søke påbyggning til neste år.

 

Jeg lurer fortsatt på om det er for sent å ønske seg inn til førstegangstjeneste?

 

Helt enig, jeg gjorde det samme. Ring vernepliktsverket og fortell at du er kjempemotivert til høstinnrykket 2009! Regner med art du har vært på sesjon allerede...

Lenke til kommentar
Dessuten ser jeg på det som mer mandig å dra inn i militæret nå enn å ta et friår og bare vente for så å søke påbyggning til neste år.

 

Jeg lurer fortsatt på om det er for sent å ønske seg inn til førstegangstjeneste?

 

Helt enig, jeg gjorde det samme. Ring vernepliktsverket og fortell at du er kjempemotivert til høstinnrykket 2009! Regner med art du har vært på sesjon allerede...

 

Jepp, har vært på sesjon. Perfekt syn og hørsel, 7 på iq-testen. Tok infanteriet i hæren som førstevalg.

Gikk du inn som 18-åring også? hvordan gikk det? noen erfaringer? Du fikk studiekompetanse?

Endret av JohanStendal
Lenke til kommentar

Tror egentlig du kan glemme å få plass til de mer attraktive plassene i høst... GSV og 2.BN er stappfullt, og har vært det lenge. 2.BN har dog innrykk i januar. Men i mine øyne er det rett og slett dumt å avbryte en utdannelse... Fullfør siste året, så har du noe å vise til i tilfelle alt skulle skjære seg i det militære!

Lenke til kommentar
Dessuten ser jeg på det som mer mandig å dra inn i militæret nå enn å ta et friår og bare vente for så å søke påbyggning til neste år.

 

Jeg lurer fortsatt på om det er for sent å ønske seg inn til førstegangstjeneste?

 

Helt enig, jeg gjorde det samme. Ring vernepliktsverket og fortell at du er kjempemotivert til høstinnrykket 2009! Regner med art du har vært på sesjon allerede...

 

Jepp, har vært på sesjon. Perfekt syn og hørsel, 7 på iq-testen. Tok infanteriet i hæren som førstevalg.

Gikk du inn som 18-åring også? hvordan gikk det? noen erfaringer? Du fikk studiekompetanse?

 

 

hahaha ... iq test? hvor mange psørsmål er det? var det vanskelig? forgive me hvis eg spør dumme spørsmål men eg er 15 og har ikke vært borti en iq test før .. så eg vet ikke om de MÅ være så og så lang :)

Lenke til kommentar
:O hvorfor er det ikke mulig å få generell studiekompetanse etter tre år på MK lengre?

 

Det er en ny orning som kom i fjor, du må ta påbyggning etter 3. året for å få generell studiekompetanse. Med kun 3 år mk i videregående åpner det bare noen få dører, sånn som journalisthøyskole, grafisk design, filmskole osv. men noen av univærsitetene som har disse linjene krever fremdeles generell studiekompetanse.

 

Dessuten ser jeg på det som mer mandig å dra inn i militæret nå enn å ta et friår og bare vente for så å søke påbyggning til neste år.

 

Jeg lurer fortsatt på om det er for sent å ønske seg inn til førstegangstjeneste?

 

Helt enig, jeg gjorde det samme. Ring vernepliktsverket og fortell at du er kjempemotivert til høstinnrykket 2009! Regner med art du har vært på sesjon allerede...

 

Jepp, har vært på sesjon. Perfekt syn og hørsel, 7 på iq-testen. Tok infanteriet i hæren som førstevalg.

Gikk du inn som 18-åring også? hvordan gikk det? noen erfaringer? Du fikk studiekompetanse?

 

 

hahaha ... iq test? hvor mange psørsmål er det? var det vanskelig? forgive me hvis eg spør dumme spørsmål men eg er 15 og har ikke vært borti en iq test før .. så eg vet ikke om de MÅ være så og så lang :)

 

Du får tre hefter på iqtesten, den første er matematiske problemer som tester alt fra hoderegning til logikk. Den andre er formforståelse, sånn der "hva passer ikke inn her?" så skal du velge en av formene. Den siste er ordforståelse, da får du et ord også skal du velge et av fem som betyr det samme. Hvert hefte stiger fra svært enkle oppgaver og opp til svært vanskelige, det er ca. 30-40 oppgaver på hvert hefte tror jeg. Karakteren du får går fra 1-9, hvor 9 er best. Om du får 5 eller høyere så kan du nesten komme inn på hva du vil i militæret.

 

Her er en iqtest om du vil prøve: http://www.illvit.com/htm/IQTest/no/index.html

 

:)

Endret av JohanStendal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...