Gå til innhold

Linux som bruker OS?!?!


Anbefalte innlegg

Det er sikkert mange poster som er lik denne, jeg har tenkt og legge inn Mandrake Linux 9.1 som bruker OS og bruke winXP bare til spilling, lurte på om det var noen der ute som har noe formening om mandrake? jeg er total n00b på linux, har installert det noen ganger og brukt det litt, ( max ei uke ) hva er det du kan gjøre med win som du ikke kan gjøre i linux? og hva er det du kan gjøre i linux som du ikke kan gjøre i win? er mandrake stabilt? gidder lixom ikke og restarte anen hver time.

og hvilke programmer / tips har dere til meg som ny linux bruker? hvilke programer er et must?!? ( ps. må være lett og installere, hehe ) er det noen norske nett steder der jeg kan lese om linux osv? og er det en måte og bruke linux uten og lese 90 how to's bare for og installere et program?! mange spørsmål dette. :woot: nyskjerrig gutt med mange spørsmål lærer fort :) :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wine er veldig viktigt i alle fall

Er Wine «veldig viktig»? Jeg bruker det *aldri*. Det er overhodet ikke viktig for den jevne bruker. Om du synes Wine er «veldig viktig,» bruker du sannsynligvis feil OS.

 

Er jo kjekt da, hvis man føler seg litt i det lekne hjørnet :p

 

Hvorfor kan ikke alle utviklere være som Epic... Linux vennlige.....

Lenke til kommentar

Linux i seg selv er veldig stabilt. Noen opplever av og til problemer med X, men det er også veldig skjeldent og skjer som regel i forbindelse med feil oppsett eller eksperimentell (alfa eller beta) programmer.

 

Linux norge har en del HOWTOer på norsk og også noen andre interessante linker. The Linux Documentation Project er den sentrale siten for dokumentasjon angående linux. For en nybegynner vil jeg anbefale og ta en titt på guidene. Der er det mye informasjon på en gang, og mye informasjon du trenger, men ikke sikkert vet hvordan du skal finne ved søk eller spørsmål.

 

Verd å se på:

introduction to Linux

The Linux System Administrator's Guide

The Linux Cookbook: Tips and Techniques for Everyday Use

 

Du kan stort sett gjøre akkurat det samme på en linux PC som en windows PC (Med unntak av mange spill desverre). Som regel på en litt annen måte.

Programmer du "må" ha (mange av disse følger helt sikker med MDK):

Xmms for musikk

Mplayer for video

KDE til desktopen.

Opera eller Mozilla til web

og sikkert mange flere jeg ikke kommer på i farten. Det kommer helt an på hva duønsker å bruke PCen til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...