Gå til innhold

Hvem kan Excel...?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg fyller inn masse tall i Excel, og så skulle jeg gjerne fått dem ordnet i

stigende og synkende rekkefølge...

 

La oss si at jeg f.eks har en tallrekke med fem (5) tall nedover i tilfeldig rekkefølge:

 

4

9

7

3

5

 

Spørsmål: Hvordan kan jeg få Excel til å ordne tallene i stigende eller synkende rekkefølge slik som vist under?

 

3 9

4 7

5 5

7 4

9 3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skriver du ikke hvilken versjon av excel du bruker, men mitt tips er å markere cellene du vil ha sortert, og så se etter en knapp hvor det står et symbol for "a-z" eller et menyvalg under Data som heter Sort (iallefall i den engelske språkversjonen av excel).

Lenke til kommentar

Som regel bør man /ikke/ merke cellene som skal sorteres. Det holder å klikke i området som inneholder dataene (så lenge dataene ligger i et sammenhengende område) og så sortere. Hvis man merker cellene sorteres kun de cellene som er merket og hvis man har data i flere kolonner vil man da bryte sammenhengen mellom dataene i hver rad. Det er problematisk om man for eksempel har en adresseliste og sammenheng mellom navn og adresse brytes.

Lenke til kommentar
Som regel bør man /ikke/ merke cellene som skal sorteres. Det holder å klikke i området som inneholder dataene (så lenge dataene ligger i et sammenhengende område) og så sortere. Hvis man merker cellene sorteres kun de cellene som er merket og hvis man har data i flere kolonner vil man da bryte sammenhengen mellom dataene i hver rad. Det er problematisk om man for eksempel har en adresseliste og sammenheng mellom navn og adresse brytes.

Poenget med å merke cellene er jo at man da faktisk får kontroll over hvilke celler som endres. Jeg foretrekker å selv ha kontroll på hvilke celler jeg vil endre og hvilke som ikke skal endres, da erfaring viser at Excel definitivt har dårligere dømmekraft enn meg på dette området ;) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...