nilshj Skrevet 10. mai 2003 Skrevet 10. mai 2003 Hepp! Har laget meg en gjestebok der jeg har tatt i bruk PHP og MySql. Mulig at dette er et litt elementert spm. Men lurer på hvordan jeg får til å lage linjeskift? Altså at når brukeren trykker enter (og skifter linje i skjemaet), at dette også gjør seg gjeldene i det resultatet som "kommer ut på andre siden". Noen som kan gi noen tips? Alltid fred og solskinn!
dms Skrevet 10. mai 2003 Skrevet 10. mai 2003 Linjeskift lagres i mySQL som n. For å få n til å bli til <br> bruker du denne: echo ereg_replace ("n", "<br>", $variabel_som_inneholder_teksten); Les mer om regulære uttrykk på php.net, det er ganske nyttige saker, og et must for å lage sikre gjestebøker (for å hindre html, php, javascript, o.l.).
MullaKrekar Skrevet 10. mai 2003 Skrevet 10. mai 2003 Kan også bruke nl2br(). Den gjør n om til <br>. Hvis den teksten brukeren skriver er lagret i variabelen $tekst så skriver du bare $tekst = nl2br($tekst)
dms Skrevet 10. mai 2003 Skrevet 10. mai 2003 Ulempen da er at det genereres <br />, altså xhtml-versjonen av <br>. Og det er jo ikke alle som bruker xhtml enda...
Blodhemn Skrevet 10. mai 2003 Skrevet 10. mai 2003 Er ikke <br /> bakover-kompatibelt med eldre browsere?
BlueEAGLE Skrevet 10. mai 2003 Skrevet 10. mai 2003 Jeg har ikke hatt noen problemer med <br /> i noen av browserene jeg bruker (Opera, IE, Mozilla, Netscape links og lynx).
Plazma Skrevet 10. mai 2003 Skrevet 10. mai 2003 <br> er nøyaktig det samme som <br />, eneste grunn til å bytte må være for å få litt penere kode.
Loffen Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Er ikke <br /> bakover-kompatibelt med eldre browsere? Jeg har ennå ikke møtt på en browser som ikke takler <br />. Det er likevel ikke korrekt HTML. Dersom resten av siten er laget for å validere HTML vil en <br /> gjøre at siden ikke lenger validerer. Flisespikkeri kanskje, men likevel en god unskyldning for ikke å bruke nl2br()
magh Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Det egentlige spørsmålet om linjeskift: Det er også mulig å bruke $variabel_med_tekst = str_replace("rn","<BR>",$variabel_med_tekst);
dms Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 r er egentlig ikke vits i å ha med siden n er universal slik jeg har forstått det.
nilshj Skrevet 13. mai 2003 Forfatter Skrevet 13. mai 2003 Tok meg en titt i den "lille røde boken" og fant det ut, før det kom noen svar, men det ser jo ut til at jeg faktisk har klart å skape en interresant diskusjon/meningsutveksling av mitt lille naive spørsmål. Alltid fred og solskinn! www.nilsnet.org
BeCo Skrevet 13. mai 2003 Skrevet 13. mai 2003 hmmz.. kan du ikke bruke denne?! echo $variabel. "n"; ?!?!
dms Skrevet 13. mai 2003 Skrevet 13. mai 2003 Han mente hvordan man får linjeskiftene i *html* hvis de ligger inne som n i en variabel (du vet n, som i å trykke "enter" )
magikern Skrevet 13. mai 2003 Skrevet 13. mai 2003 Det er likevel ikke korrekt HTML. Dersom resten av siten er laget for å validere HTML vil en <br /> gjøre at siden ikke lenger validerer. Flisespikkeri kanskje, men likevel en god unskyldning for ikke å bruke nl2br() derimot er jo xhtml en mye ryddigere definisjon og det er kanskje på tide å glemme html.
BeCo Skrevet 14. mai 2003 Skrevet 14. mai 2003 Han mente hvordan man får linjeskiftene i *html* hvis de ligger inne som n i en variabel (du vet n, som i å trykke "enter" ) ahh.. hehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå