Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formatering av Dell Inspiron


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg håper at noen av dere datakyndige små genier kan hjelpe meg med formatering og litt sånn. Jeg er fantastisk grønn, når det kommer til PC. Så derfor lurer jeg på.

 

Info:

Dell Inspiron | 6400.

2 GB RAM

Intel® Core2 CPU T5600 @ 1,83 GHz

Win Vista

 

1: Når jeg skal formatere, men ønsker å beholde visse filer, da må jeg kopiere alt jeg vil beholde over til en ekstern harddisk ?

2: Jeg har prøvd å formatere før, det har gått regelrett til helvette. Jeg har fått beskjed om at jeg ikke har administrator tilgang ( Eller lignende ) og derfor blitt nektet. Hvordan løse dette ?

3: Jeg har alle CD'ene med programvare og drivere som jeg fikk fra Dell når jeg kjøpte PC'en. Dette er det ikke vanskelig å installere når jeg har formatert, er det ? Det skal være ganske basic ?

4: I tillegg så har strømforsyningen min neeeesten knekt. Og batteriet mitt er dødt. Jeg har funnet det jeg trenger på Dell, men det kom på ca 2000 kr. Er det noe billigere alternativ i det hele tatt ?

5: Jeg skal bo i USA neste år. Bør jeg da prøve å skaffe en amerikansk strømforsyning ?

 

De to siste spørsmålene passer vel strengt tatt ikke inn i dette foraet, men for å slippe å lage to poster så slang jeg de med her.

 

Håper på litt hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta det første først, vet jeg ikke om vi er så små ^^

 

1. Formatering vil si at du fjerner all informasjon på en harddisk, så alt du ønsker å beholde (Bilder, musikk, filmer, dokumenter o.l) MÅ overføres til en annen disk eller feks minnepinne hvis det ikke er snakk om all verden.

 

2. Hvordan forsøker du å formatere? Hvis du er ute etter å legge inn Vista på nytt så mener jeg det er en funskjon i installasjonen.

Evt kan du kjøre den kommandoen du kjører som administrator (Høyreklikk)

 

3. De aller fleste Windows installasjoner er av "trykk ok eller neste" typen. Nå kan det være noe ekstra på DELL-utgaven av det OSet, men tror det skal gå bra.

 

4. Dette er en bærbar tar jeg ikke mye feil. Da er det ikke spesielt lett å skifte disse tingene selv. Ofte så er det også litt ulike løsninger fra produsent til produsent. Men dette høres nesten ut som noe Dell skal fikse. Har du kontaktet dem?

 

5. Tja, du skal være der et år? Hvor lenge planlegger du å beholde maskinen? For et år på en maskin jeg skal ha kanskje par-tre år+ så ville jeg heller satset på en adapter.

Tror også det blir mye ekstra krøll hvis du må forklare dette til Dell osv...

Lenke til kommentar

Takk :)

 

1: Dette klarer jeg :) Det skal ikke være noe problem.

 

2: Jeg har forsøkt å sette inn den formaterings disken jeg fikk med. Men fikk beskjed om at jeg ikke var administrator. Hvordan blir jeg administrator ? :p

 

3: Flott !

 

4: Bærbar ja, men batteriet skal ikke være noe problem. Det er bare å "vippe" ut om du skjønner. Blir vel pent nødt til å ringe Dell :)

 

5: Adapter it is !

Lenke til kommentar
2: Jeg har forsøkt å sette inn den formaterings disken jeg fikk med. Men fikk beskjed om at jeg ikke var administrator. Hvordan blir jeg administrator ? :p

 

Først: formattere betyr å slette harddisken fullstendig. Det du kanskje tenker å gjøre er å formattere og så reinstallere?

 

Tilbake til spørsmålet ditt. Du skal ikke kjøre CDen mens du er inne i Windows. Sett i CDen og restart PCen din. Når Dell logoen er på skjermen, trykker du på F12 knappen. Da får du opp en meny over de forskjellige oppstartsalternativene du har. Velg CD/DVD. Etter en liten stund kommer det opp en beskjed på skjermen hvor det står "Trykk en tast for å starte fra CD" eller no lignende. Trykk på en tast. Innstallasjonsprogrammet starter deretter.

Lenke til kommentar
2: Jeg har forsøkt å sette inn den formaterings disken jeg fikk med. Men fikk beskjed om at jeg ikke var administrator. Hvordan blir jeg administrator ? :p

 

Først: formattere betyr å slette harddisken fullstendig. Det du kanskje tenker å gjøre er å formattere og så reinstallere?

 

Tilbake til spørsmålet ditt. Du skal ikke kjøre CDen mens du er inne i Windows. Sett i CDen og restart PCen din. Når Dell logoen er på skjermen, trykker du på F12 knappen. Da får du opp en meny over de forskjellige oppstartsalternativene du har. Velg CD/DVD. Etter en liten stund kommer det opp en beskjed på skjermen hvor det står "Trykk en tast for å starte fra CD" eller no lignende. Trykk på en tast. Innstallasjonsprogrammet starter deretter.

 

Ja, jeg vil slette harddisken fullstendig. Deretter vil jeg installere det jeg trenger på nytt. Selvfølgelig med det mest nødvendige på en ekstern harddisk så jeg ikke mister det.

 

Trykket F12 etter å restartet med CD'en i. Valgte formatering / sletting av disk eller lignende, men fikk ikke lov fordi jeg ikke er administrator bruker.

Lenke til kommentar
4: I tillegg så har strømforsyningen min neeeesten knekt. Og batteriet mitt er dødt. Jeg har funnet det jeg trenger på Dell, men det kom på ca 2000 kr. Er det noe billigere alternativ i det hele tatt ?

 

Ser at jeg misforstod. Tenkte på å bytt PSU, ikke batteri. Batteriet er nok en tapt sak med tanke på å få nytt gratis. Men mindre maskinen er flett ny.

PSU derimot bør dekkes, litt hazy her, men mener den er dekket av 5. års-garantien.

 

Og som covah sier, start fra optisk drev og la Windows installasjonen formater og re-installere. Husk nå backup ^^

Lenke til kommentar

Med Vista har MS forsøkt å gjøre OSet sikrer ved at alle kommandoer som kan forandre OSet skal gjennom admin godkjenning. Dette er vanlig på feks Linux, og bidrar til et sikrere OS. Problemet er at det er utformet litt tungvindt (I linux kan man kjøre en kommando som gjør at de resterende kommandoene også blir kjørt som admin bruker)

Men den stopper hvertfall skadelig kode, samt at den hindrer at kode som endrer maskinen får gjort dette.

 

 

Hovedproblemet med denne funksjonen er at som vanlig når det kommer til virus og annen skadelig programvare befinner den største feilen seg stort sett mellom tastaturen og stolen ^^

 

Godkjenner man uhemmet evt deaktiverer den er man like langt.

Lenke til kommentar
Trykket F12 etter å restartet med CD'en i. Valgte formatering / sletting av disk eller lignende, men fikk ikke lov fordi jeg ikke er administrator bruker.

 

Når du gjør dette, har ikke Windows startet engang, så det er garantert ikke noe med admin-rettigheter i Windows. Kanskje det er aktivert no admin-tilgang i BIOS'en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...