Gå til innhold

Lyse TV og internett igjennom same kabel?


Anbefalte innlegg

Sidan me fekk Lyse Internett sidan 2002 så har me hatt internett og TV igjennom ein og same kabel igjennom heile huset. Forrige veka så kræsja sentralen sånn at me fekk ny, dette var av ein ny type med eigne uttak for TV og Internett. Eg tenkte eg skulle løyse dette med å bruke eit svitsj som kobla saman desse to "nettene", men det fungerte ikkje.

 

Akkurat nå har me ein ledning som direkte går frå sentralen til tv´en. Setter eg opp ein svitsj i mellom her så dør heile nettverket av ein merkeleg grunn. Svitsjen fungerer fint og er av Linksys med støtte for Gigabit nettverk så den skulle vell være "rask" nok?

 

Er det nokon som har peiling på om det er mogleg å få løyst problemet mitt med å få internett og tv igjennom same nettverk? Må eg ha anna utstyr? Eller må eg leggja ut fleire kabler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik det var i de gamle boksene brukte begge samme kabel, men ikke samme kabelpar.

 

Det er vel 4 par, med 2 tråder i hvert par i en vanlig nettverkskabel. Usikker på hvor mange TVen bruker, men du kan sikker gjøre det slik at TVen bruker sine par, og nettverket et annet par.

 

Slik var det i det minste i de gamle boksene. Om det kan gjøres med en med software er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Veldig enkel løsning. Det du trenger er følgende :

 

2 stykk http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=116575 (RJ 45 splitter)

2 stykk http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=100334 (Hun / Hun skjøt, om du kobler den med vanlig kabel)

 

Event. veggkontakter..

 

Så da bare kobler du inn 2 kabler fra "hjemmesentralen" din, og inn i den splitten. Så går det videre via den kabelen du allerede har i veggen. Og så kobler du på en slik splitt i andre ende, så får du to uttak der :)

 

Vi brukte ofte disse på gamle skolen jeg jobba på, siden kabler allerede lå i veggene , og en plutselig trenkte en link til.

 

Du er dog begrenset til 100mbit fdx på hver kabel.. siden gigabit ville brukt alle 8 parene.

 

Men til tv og internett bruk så er det jo akkurat det du trenger.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tipper jeg har samme sentral som deg siden vår sentral røyk for noen måneder siden. Det dumme me denne er at det bare er en internet tilgang fra denne boksen og noen til TV og telefon. Det jeg tenkte når vi fikk denne er hvordan jeg skal få bruke min fast IP fra Lyse siden 2 stk'er i huset bruker kabel til PC, så jeg satt bare opp en Linksys ruter gjennom den tilgangen fra sentralen. Jeg kan ikke bruke fast IP gjennom denne Linksys ruteren og klarer ikke å finne en annen løsning.

Men den over meg ser lovende ut og skal testes vist det fungerer å bruke fast IP.

Lenke til kommentar

Nå begynner eg å nærme meg ein løysning. Eg har laga eit lite subnet for internetttrafikken. Då fungerer det fint med å koble til PC og moderat surfing, men tven knekker ved litt belastning. Kanskje det hjelper å få bytta dekoder? Me har enda den gamle.

Lenke til kommentar

Skognisse har den riktige og mest fornuftige løsningen, det koster nesten ingenting og er lett å sette opp. (kontakter og kroneverktøy får du billig på Clas eller biltema)

 

Løsningen din med ett eget subnett for internet kan fungere, men vil mest sannsynlig ikke gi en fin flyt i bildet på tven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...