Gå til innhold

[Løst]intel ssd, hvilket filsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk et "vanlig" filsystem, ext3, ext4, xfs, jfs e.l. Greit å ta det som er default i distroen du bruker.

 

Med nyere SSDer er ikke levetiden noe problem. Det finnes filsystemer som er mer tilpasset SSDer, men disse retter seg stort sett mot "ekte" SSDer (den du bruker er SATA-basert og fungerer mer eller mindre som en emulert harddisk, ikke som en minnebrikke), flere av dem er også eksperimentelle og vriene å sette opp.

Lenke til kommentar

Jeg synes Arch sin wiki har en fin, lettfattelig kortbeskrivelse av en del forskjellige filsystemer som du kunne tatt en titt på:

http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginn...ilesystem_Types

 

En ting du kanskje kunne vurdert var ReiserFS

ReiserFS is touted as very fast, especially when dealing with many small files.

(...)

Generally regarded as a good choice for /var/.

Det jeg mener å ha plukket opp av et utall reviews er at det SSD'er sliter mest med er små filer (dog Intel x25-m mindre enn andre). Da synes jeg det høres lurt ut med et filsystem som hjelper til på akkurat dette.

 

Verdt et forsøkt? Gi gjerne en tilbakemelding om du tester :)

 

Edit: Oh oh, ReiserFS er jo også litt ekstra kult på en litt morbid måte fordi duden som lagde det ble dømt for å drepe kona si :p

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar
Bruk et "vanlig" filsystem, ext3, ext4, xfs, jfs e.l. Greit å ta det som er default i distroen du bruker.

 

Med nyere SSDer er ikke levetiden noe problem. Det finnes filsystemer som er mer tilpasset SSDer, men disse retter seg stort sett mot "ekte" SSDer (den du bruker er SATA-basert og fungerer mer eller mindre som en emulert harddisk, ikke som en minnebrikke), flere av dem er også eksperimentelle og vriene å sette opp.

 

okay, takk for kjapp og relevant info =)

Lenke til kommentar
Jeg synes Arch sin wiki har en fin, lettfattelig kortbeskrivelse av en del forskjellige filsystemer som du kunne tatt en titt på:

http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginn...ilesystem_Types

 

En ting du kanskje kunne vurdert var ReiserFS

ReiserFS is touted as very fast, especially when dealing with many small files.

(...)

Generally regarded as a good choice for /var/.

Det jeg mener å ha plukket opp av et utall reviews er at det SSD'er sliter mest med er små filer (dog Intel x25-m mindre enn andre). Da synes jeg det høres lurt ut med et filsystem som hjelper til på akkurat dette.

 

Verdt et forsøkt? Gi gjerne en tilbakemelding om du tester :)

 

Edit: Oh oh, ReiserFS er jo også litt ekstra kult på en litt morbid måte fordi duden som lagde det ble dømt for å drepe kona si :p

 

hehe, da fikk jeg svaret på følgende "ReiserFS is not actively developed at this time" =)

 

tror jeg kjører ext3, kanskje prøve ut 4ern. så tror ikke jeg tester ut ReiserFS om jeg ikke merker noe dårlig ytelse =) men kan legge til en kommentar seinere om jeg gjør.

 

veldig fin og oversiktig link btw

 

ellers får jeg takke både deg og Sokkalf^, skal bli herlig å få bytta ut snurredisken i morgen eller overmorgen =)

Endret av Krabba
Lenke til kommentar
Det jeg mener å ha plukket opp av et utall reviews er at det SSD'er sliter mest med er små filer (dog Intel x25-m mindre enn andre). Da synes jeg det høres lurt ut med et filsystem som hjelper til på akkurat dette.

 

Dette er jo et stort problem med alt av Flash-minne, noen som har en god og litt grundig forklaring på hvorfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...