Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan lage hull til lys i herregård mur? Eller kjøpes disse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går neppe med vanlig verktøy i alle fall :-)

Hvilke dimensjoner er det snakk om at hullene må være? Dybde?

 

Det selges mye billig og bra av diamantverktøy i Hong Kong. Ei hullsag, og en meisel er vel det som trengs (og da noe til å drive hullsaga. Funker neppe særlig godt med hjulvisp ;) )

Lenke til kommentar
Det går neppe med vanlig verktøy i alle fall :-)

Hvilke dimensjoner er det snakk om at hullene må være? Dybde?

 

Det selges mye billig og bra av diamantverktøy i Hong Kong. Ei hullsag, og en meisel er vel det som trengs (og da noe til å drive hullsaga. Funker neppe særlig godt med hjulvisp ;) )

 

60 mm er det som skal til. Link til nettsteder?

Lenke til kommentar
Ok takk!

 

Men tror jeg må ha en lenger enn denne. Jeg skal bore i en betongstein som er 20cm tykk. Og da må jeg vel finne et kjernebor som er så langt.

20 cm lange sager finner du neppe på det åpne markedet til anstendig pris. Du kan da enten velge å meisle ut etterhvert som du borrer deg innover (må nok også sette på lengre senterbor).

 

Alternativt; borr så dypt du greier med en normaldyp sag. Meisle ut senteret. Borr deg videre med vanlige murborrer, dunk ut biten etter masse risting, bråking og støving.

 

Alt er mulig bare en blir forb.... nok ;)

 

Mest dyptgående hullsaga jeg har sett er denne, som går ned til ca 63mm

 

Ang leie av kjerneborr; 60mm er ikke stort, og det kan muligens bli ett slit å finne noen som kan leie ut dette.

Ta kontakt med rørleggere og elektrikkere, det er nok disse som i hovedsak sliter med såpass små dimensjoner (ingen ovn eller ventilasjonssystem benytter så små dimensjoner)

 

Det kan også hende at firmaer som driver med produksjon av betongrør/ kummer etc kan ha slikt i bua si.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...