Gå til innhold

Canon EOS 450D m/18-55mm IS - et godt kjøp for en nybegynner?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et speilreflekskamera denne uken - og har store problemer med å bestemme meg.. Har jo vurdert eos 1000d, siden det er billig og virker som et godt nok kamera for en nybegynner! Men tenker kanskje det er lurt å heller gå litt opp i pris, og kanskje få et kamera som jeg vil være fornøyd med lengre?

 

Vurderer nå sterkt Canon EOS 450D m/18-55mm IS. Ser JapanFoto har en pris på 5.449 som jeg synes virker greit!

 

Har dere noen synspunkter?

Er det noe poeng i å betale 1000/1500 kroner mer for eos 450d?

Er det et vanskeligere kamera å forstå for en nybegynner?

 

Har nesten ingen erfaring i det hele tatt med speilrefleks - så dette blir mitt første kamera! Men interessen er tilstede - så jeg håper jeg også kan bli en flink fotograf etterhvert! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedforskjellen på 450D kontra 1000D er:

- Skuddtakt i 3,5 bilder i sekundet i raw på 450D. Dette er den største drawbacken til 1000D.

- 9 mot 7 autofokuspunkter. Vi har 1000D på jobb og jeg har 450D privat og merker store fordeler med de ekstra punktene til 450D.

- Oppløsningen. Gir deg litt større muligheter til å croppe bildene.

- Kameraet er så og si klin likt bygd opp i from av menyer og innstillinger.

 

Personlig føler jeg dette er verdt den ekstra tusenlappen 450D koster.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt nybegynner, jeg lånte et D70 et par år før jeg fikk den store interessen, men føler jeg kan svare likevel.

 

Jeg kjøpte 450d i vår, etter å ha brukt nikon d70 minimalt. Det vil si at jeg forstod enkle prinsipper som iso, lukker og blender, men bortsett fra det var (og er) jeg på nybegynnerstadiet. Jeg kan ikke svare på hvordan det er i forhold til 1000d, jeg vurderte 1000d jeg og, men fant ut at det ble feil å gå fra nikon d70 til 1000d. Jeg endte derfor opp med 450d, og jeg er råfornøyd! Absolutt ikke noe problem for meg å forstå dette kameraet, det er mye enklere enn d70 jeg brukte før (og det klarte jeg å lære meg etter å ha kommet rett fra et superenkelt kompaktkamera).

 

Kan altså ikke si noe om 1000d, men jeg følte at for min del ville jeg satse på noe jeg kunne vokse litt med når jeg først skulle satse. 450d er absolutt IKKE vanskelig å forstå seg på...:) Jeg har lært utrolig mye på de 3 ukene jeg har brukt det.

 

Lykke til med valget uansett!

Lenke til kommentar

Skuddtakten er viktig,men 450D er raskere til og laste bildene over til minnekortet så kameraet er klar til et nytt skudd.

 

Også har 450D en større skjerm og du kan bruke en trådløs fjernkontroll direkte.

 

Her har du alle opplysningene "side by side".

 

Hvis du har intensjoner om å lære deg fotografering vil du få større glede med 450D,Hvis du bare blir til og bruke kameraet i autofunksjonene spiller det ikke så stor rolle hvilken kamera du velger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Hvis du har intensjoner om å lære deg fotografering vil du få større glede med 450D,Hvis du bare blir til og bruke kameraet i autofunksjonene spiller det ikke så stor rolle hvilken kamera du velger.

 

Hva mener du? Kan man ikke bruke blenderprioritet, lukkerprioritet eller manuell på 1000D?

 

Her er noen bilder som Carsten Arnholm har tatt med 1000D (se venstremarg):

 

http://home.online.no/~carnholm/idx/frames.htm

 

Som man ser er det absolutt ikke noe i veien med kameraet. Og atter en gang viser det at gode bilder tas av gode fotografer. Hvis man ikke kan fotografere, hjelper det ikke med kostbart kamera. Lurer på når man skal forstå det her inne.

 

boos

Lenke til kommentar

Et 18-55 IS er et kitobjektiv og koster ikke mer en en tusing,så kvaliteten er selvfølgelig ikke i toppklasse.

 

Men som et begynnerobjektiv fungerer det utmerket,på linje med alle andre produsentene sine kitobjektivene.

 

Ville nok som førstegangskjøper kjøpt en komplett pakke og når foto-abstinensene inntreffer heller oppgradere til mer spesifikte objektiver,en annen ting og tenke på er at hvis man vil oppgradere til et mer profft hus ved en senere anledning,så har man et rimelig objektiv og selge med utgående kamera.

Lenke til kommentar
Hvis du har intensjoner om å lære deg fotografering vil du få større glede med 450D,Hvis du bare blir til og bruke kameraet i autofunksjonene spiller det ikke så stor rolle hvilken kamera du velger.

 

Hva mener du? Kan man ikke bruke blenderprioritet, lukkerprioritet eller manuell på 1000D?

 

Her er noen bilder som Carsten Arnholm har tatt med 1000D (se venstremarg):

 

http://home.online.no/~carnholm/idx/frames.htm

 

Som man ser er det absolutt ikke noe i veien med kameraet. Og atter en gang viser det at gode bilder tas av gode fotografer. Hvis man ikke kan fotografere, hjelper det ikke med kostbart kamera. Lurer på når man skal forstå det her inne.

 

boos

 

 

Ikke for og ta den diskusjonen på nytt,men man kan ta bra bilder uansett kamera.Selvfølgelig er det fotografen som bestemmer bildeutsnittet og dof.

 

Men som jeg skriver lengere opp,hvis man virkelig vil begynne og utforske alle spekter innen fotografering vil et 450D vare lengere før man føler at man vil oppgradere til et mer profft hus.

 

Og bildene til Karsten ville nok blitt like gode med et 20D/300D for den saks skyld,men han har en objektivpark som ingen av oss har råd til,så og sammenlingne bildene tatt med ef 500mm f/4 med et kitobjektiv blir vel litt feil.

 

Edit:når jeg skriver at det ikke spiller noen rolle hvilken kamera man kjøper,så mener jeg alle fabrikanter og ikke bare Canon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Men som jeg skriver lengere opp,hvis man virkelig vil begynne og utforske alle spekter innen fotografering vil et 450D vare lengere før man føler at man vil oppgradere til et mer profft hus.

 

Og bildene til Karsten ville nok blitt like gode med et 20D/300D for den saks skyld,men han har en objektivpark som ingen av oss har råd til,så og sammenlingne bildene tatt med ef 500mm f/4 med et kitobjektiv blir vel litt feil.

 

Jeg vet ikke hvor ulogisk det er lov å være her inne.

 

"Hvis man virkelig vil begynne og utforske alle spekter innen fotografering": Jøje meg. Jeg har ikke inntrykk av at trådstarter er der. Jeg vet heller ikke hva du snakker om. En doktorgrad?

 

Jeg har helle ikke sammenlignet 500mm f/4 med et kitobjektiv. Jeg viser bare at man kan ta gode bilder med et 1000D.

 

Men nok om det.

 

boos

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor ulogisk det er lov å være her inne.

 

"Hvis man virkelig vil begynne og utforske alle spekter innen fotografering": Jøje meg. Jeg har ikke inntrykk av at trådstarter er der. Jeg vet heller ikke hva du snakker om. En doktorgrad?

 

Jeg har helle ikke sammenlignet 500mm f/4 med et kitobjektiv. Jeg viser bare at man kan ta gode bilder med et 1000D.

 

Men nok om det.

 

boos

 

Du kan være akkurat så ulogisk du vil,Ingen som arresterer deg for det :)

 

Jeg tror du misforstår meg fullstendig her,jeg skriver hvis og ikke er det er i grunn en stor forskjell på de to ordene.

Det jeg mener er at hvis trådstarter har intensjoner for å lære seg mer angående fotografering enn og bare bruke kameraet i autofunksjoner vil han ha mer glede av 450D en 1000D.Grunnen er at 450D her endel bedre/raskere funksjoner enn 1000D,jeg mener ikke med dette at 1000D er et dårlig kamera tvert i mot så er det et godt kamera.Men hvis trådstarter virkelig blir bitt av fotobasillen og kjøper endel gode objektiver vil en oppgradering av kamera melde seg fortere med 1000D.

 

jeg synes jeg har forklart dette godt i de to foregående poster og hvis min ordlegging er uforståelig for deg beklager jeg det.Jeg ser jeg ingen grunn til og forklare det bedre da trådstarter som innlegget i utgangspunktet var rettet mot sannsynligvis har forstått dette.

 

Men hvis du er eier av 1000D og føler deg tråkket på tærne så beklager jeg det sterkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...