Gå til innhold

Nett-café - en lur idé?


Anbefalte innlegg

Leker litt med tanken om å starte en internett-café. Det vil si, det skal ikke være en ren internett-café, men mer en café med IT som tema.

 

Det skal selvsagt være en del PC'er med nettilgang og slikt, men har også tenkt å ha salg av IT-relatert litteratur, temakvelder, faglige foredrag/seminarer.

 

Målet er å forsøke å gjøre dette til en møteplass og et slags "ressurs-senter".

 

Videre ser man for seg muligheter for salg av en del data-artikler, men ikke for mye - det skal ikke være noen databutikk. Men vil heller ikke helt legge bort muligheter for å selge bredbånd, bærbare PC'er m.m.

 

Man vil vel også være avhengig av å kunne få leverandører til å kjøre noen "stunts" en gang i ny og ne og i slike tilfeller presentere noen "tilbud".

 

 

Er det noen som har noen tanker og meninger om dette, eller forslag på hva som kan være interessant og smart å tilby til café-gjestene?

 

Som sagt - det er veldig på "planlegging-inni-hodet"-stadiet pr. dags dato.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppstartskapitalen er ikke et problem foreløpig - nå tenker jeg mer på idéer angående selve konseptet. (Men siden du nevner det, én mulighet er å få med en eller to leverandører som "investorer", men det er selvsagt litt skummelt å være "gift" med disse.)

 

Lokaliseringen er en mindre by på østlandet.

Lenke til kommentar

Du må huske at det blir et temmelig smalt market du retter deg mot. Ok, det finnes masse nerder rundt omkring i kongeriket, men det kan bli vanskelig å få såpass med datakompetente mennesker at en kan tjene noe på det. Nå tenker jeg mest på alt data-greiene rundt, ikke nødvendigvis slik dagens nettcafèer er, som både datavante og uinnvidde kan besøke. En mulighet ville være å eventuelt startet det i et område som er preget av teknologi eller, f.eks ved høyskole/universiteter slik at en kunne hatt et visst grunnlag av mennesker med kompetanse i nærområdet.

 

Bare et par tanker.

Lenke til kommentar

Det var en variant av litt andre dimensjoner enn jeg hadde i tankene, ja! Men det så ganske rått ut...108 maskiner...

 

Glemte å skrive det i den første tråden, men har også tenkt at denne eventuelle caféen skulle kunne være et slags rådgivningssenter for små bedrifter, og mulignes kunne tilby design-tjenester, installasjonsjobber etc. - å da opprette en database over folk som er flinke på de ulike områdene.

Lenke til kommentar
Glemte å skrive det i den første tråden, men har også tenkt at denne eventuelle caféen skulle kunne være et slags rådgivningssenter for små bedrifter, og mulignes kunne tilby design-tjenester, installasjonsjobber etc. - å da opprette en database over folk som er flinke på de ulike områdene.

Det er store saker du tenker på her, kanskje det er bedre å begynne i det små? Begynner du med for mye på en gang så blir det vel også for mange problemer på en gang?

Lenke til kommentar

Har litt lite tro på rene internett cafeer. Er ikke så mange som er villig til å betale masse for å låne pc'er, ihvertfall ikke nå når veldig mange har "bredbånd" hjemme. Blir fort dyrt å betale x antall kroner per time for å sitte å spille. Ville heller ha satset på en vanlig kafe, der du har et par "internett pc'er", som folk kan surfe litt på mens de drikker kaffe og tar en liten lunsj.

 

Og så kan du ha ett lite hjørne der du har et par gaming maskiner. Hvis det funker så kan du etterhvert utvide med flere. Hvis det er turisme i byen du tenker på, så kan det være et lite marked for seg selv. Er veldig mange som bruker pc'er mye, og som også vil gjøre det når de er på ferie, inkludert meg :)

Lenke til kommentar

Synes ideen er god.

 

Om man introduserer det hele for 'vanlige' mennesker hvor de kan komme å lære helt elementære ting(søk på web, mail, hvordan betale regninger etc), men selvsagt ingen øvre grense på kompetanse nivå.

 

Bare vær aktiv med å bygge opp interessen for data for de som er innom dørene, uten å bruke fag-uttrykk. Får de interesse, så pleier de ikke å bare nøye seg med helt enkle ting på maskinen.

 

Klarer du å bygge det hele opp til et naturlig møtested på kveldstid, er du igang.

 

Selv tror jeg ikke personer som kan det meste fra før vil være noen flittige brukere av en slik kafe.

Lenke til kommentar
Lurte på en ting angående café-planene dine...: Er det mulig å få sjenkebevilling på dette stedet? (da er inntektspotensialet litt større, mener jeg)

 

Huff. Tror ikkje jeg orker å tenke på en full person som blir skutt og drept i CS. Det ville ikke jeg satset på ihvertfall.

Lenke til kommentar

Kan si deg at hvis du i det hele tatt tenker på å skjenke folk der eller bare tillate folk som er litt mer enn bare "brisne" kan du vel nærmest glemme hele greia...

 

Var forresten en ren gaming-cafe her i Haugesund, 30K innbyggere, som gikk meget bra. Absolutt 0 markedsføring i tillegg :)

 

Sats på småkurs for nybegynnere på lukkede kvelder, ha en 15 PCer på et bakrom hvor det kan spilles, og en 3 maskiner i stilfulle omgivelser i en "vanlig" kafe hvor folk kan surfe mens de drikker kaffen o.l. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...