Gå til innhold

Sofus fører logg!


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fylt 14 år. Har drevet med fotball siden jeg var 6 år gammel. I det siste har jeg fått interesse for styrketrening. Jeg har nå trent i litt over èn måned.

Jeg skal nå begynne å trene halvseriøst. Har bare trent litt sånn halvveis.

Skal følge programmet RYP og håper på god fremgang. :)

Trener hjemme så det er noen øvelser jeg ikke kunne gjennomføre, derfor er noen øvelser byttet ut med de TN anbefalte visst man ikke hadde utstyr til det.

 

Har desverre ikke squat-rack (eller hva det nå heter) men jeg har ofte med to kamerater når jeg trener så da løfter vi opp stanga for hverandre.

Jeg måler 167 cm over bakken og veier 54 kilo.

Før jeg skulle begynne med RYP prøvde jeg 1 RPM i benkpress, markløft og militærpress. (Nei, jeg fikk ikke tatt i knebøy, og jeg er sikker på at jeg hadde en god grunn til det som må ha blitt borte i tidens løp.

 

Benkpress: 47 kg

Markløft: 85 kg (Faktisk nokså lett, men har ikke vektskiver til mer.)

Militærpress: 35 kg. (Strict bare så det er sagt ;-)

 

Kommer til føre logg hver gang. Jeg kommer til å trene hver mandag, onsdag og fredag :-)

 

Håper på gode tips og konstruktiv kritikk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å utfør alle øvelsene med rett teknikk :) , og du er ganske stærk hvis du klarer 80kg i markløft (Hvis du da klarer 108kg i mark så er du utrolig stærk). Jeg har også nettopp fylt 14år og maksløft mitt i mark er også 80kg (en stund siden jeg prøvde sist)

 

Stronglift 5x5 er et bra program også :)

Ellers kan du jo sjekke ut treningsloggen min - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1117976

Endret av opijo
Lenke til kommentar

Problemet mitt. (som jeg har nevnt i øverste posten er at jeg har ikke mer vektskiver enn at det blir akkurat 80 kg.) Har forøvrig dratt en dobbel på 80 kg.

85 kg maksløftet mitt gjorde jeg andre gangen jeg prøvde markløft hos en kamerat.

Første gangen brukte vi en halvtime på å lære riktig teknikk.

Vi ble veiledet av en som har trent i maaaange år skadefritt.

 

Jeg tror at jeg hadde greid 90 kg greit nå for dette var bare to uker etter at jeg hadde begynt og trene ;)

Lenke til kommentar

167, faktisk :new_woot:

 

I russland har det jo blitt studert at visst du begynner med styrketrening som ung blir du lenger.

De hadde enn gruppe som drev med "vanlige" aktiviteter, (fotball, ski, friidrett) og en gruppe som drev med styrketrening. Gruppen som drev med styrketrening ble i gjennomsnitt lenger.

Jeg mener at lengden er noe som er genetisk bestemt og at det må til jævlig mye skade for at det skal endre seg.

Lenke til kommentar

Ja, kan hende han har vært uheldig og skadet ryggen.

Personlig tror jeg at det var genetisk bestemt ;)

Jeg kjenner mange som aldri har trent med vekter men er korte, og dette er noe folk har i arv. Du ser sjelden at folk du kjenner som har kjempekorte foreldre er kjempelang.

Lenke til kommentar

Uke 1. Dag 1. RYP

 

Oppvarming

Oppvarmingen besto av dynamisk tøying og kjørte baseøvlesene med bare stanga :cool:

 

Knebøy

2 sets @ 22 kg. 15 reps

Dette var lett. Jeg får skikkelig burn av så høyrep :thumbup:

 

Strake markløft

1 set @ 26 kg. 15 reps.

 

Benkpress

2 sets @ 22 kg. 15 reps.

 

Hantelroing

1 set @ 8 kg. 15 reps.

Liker denne :new_woot:

 

Stangroing (Barbell rows)

1 set @ 20 kg. 15 reps

 

Militærpress

2 set @ 13 kg. 15 reps

 

Bicepscurl

1 set @ 4 kg per hånd. 15 reps

 

Kommentar:

Får virkelig kjørt meg med så høye reps på baseøvelser. Blir ordentlig sliten selv om det var lett :D

 

Nå skal jeg og noen kamerater bade og da blir det litt kappsvømming :new_woot: Får ta det som kardio :D

 

Bare og komme med tips :) Helst relevante og seriøse :innocent:

Endret av sofus12345
Lenke til kommentar

Kommer nok til å bli en del protester tror jeg, men nå utgår knebøy. :thumbdown:

Fordi dette her er andre gangen etter knebøy trening at jeg får en stikkende smerte i korsryggen når jeg gjør enkelte bevegelser. Jeg kommer til å vente til jeg får innlært korrekt teknikk av en fagperson. Dette må kanskje vente helt til jeg blir 16 :cry: (da kan jeg melde meg inn på et studio)

Til alle dere som kommer til å protestere så må jeg bare få en ting sagt: Jeg tør ikke. Knebøy er den mest krevende tekniske øvelsen, og uansett hvor bra den er risikkerer jeg ikke ryggen min i en alder av 14.

Kommer til å lete etter alternative øvelser. :hrm:

Kan hende det blir meget lett frontbøy, fordi jeg har hørt at det er omtrent umulig å krumme korsryggen i denne øvelsen visst jeg nå ikke er heeeelt på jordet. Jeg ble faktisk litt lei meg, for jeg elsker knebøy men tør ikke pga. ryggen og da kan det til helvete være ;)

Lenke til kommentar

Bytt ut knebøy med frontbøy. Bruker du noe underlag mellom stangen og ryggen? - Jeg bruker som oftest et tepe, fordi ellers får jeg ganske vondt i ryggen. Synd å kaste bort en full body øvelse :cry:

 

Du kan prøve å erstatte knebøy med øvelser som lunge eller markløft, ellers er det ikke så mange andre øvelser. Dessverre.

 

Bare lurer på noe, har du rett teknikk eller har du skade i ryggen fra før av?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg har dårlig teknikk. Har sett på omtrent hver youtube film om knebøy, men jeg tror at en fagkyndig må lære det til meg.

Ja, jeg vet det. Det er utrolig dumt at jeg må utenom denne øvelsen siden den er en av de tre store. :thumbdown:

Har alt markløft. Tror jeg skal bytte ut knebøy med enten frontbøy eller utfall. Desverre, tror jeg at frontbøy også er en øvelse jeg helst vil at en fagkyndig skal se på teknikken min, så jeg er litt frustrert nå.

Jeg får glede meg over at når jeg er 16 kan jeg begynne på studio og får der muligheten til å lære teknikkene skikkelig i de forskjellige baseøvelsene. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har funnet problemet nå! :new_woot:

Har korte/stive hamstring som automatisk trekker ned korsryggen når jeg går under paralell i knebøy.

Heldigvis fant jeg noen tøyeøvelser på stronglifts som skulle gjøre dette problemområdet bedre. :thumbup:

Fram til jeg er myk nok kommer knebøy til å utebli, men jeg kommer til å ta veldig lett knebøy for å fikse teknikken + tøyeøvelsene :yes:

 

Fint at jeg fant det ut så fort for dette har GARANTERT kommet til og blitt et stort irritasjonsmoment :tease:

Endret av sofus12345
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...