Gå til innhold

Sunt alternativ til majones


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hei

 

Jeg tenkte jeg skulle ha reker til middag i dag. Standard tilbehør er da loff og majones. Denne gangen skal jeg prøve et litt sunnere alternativ og bytte ut loffen med grovt brød, men jeg klarer ikke helt å finne ut av hva jeg skal bytte majonesen med. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Da har du selv svart på om det finnes et alternativ.. Det beste alternativet er som sagt å bruke mindre..

 

Kjære deg, slutt å kveruler. Har du ingen alternativer til majones som er sunne og kalorifattige, ikke gidd å skriv noe her i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kjære deg, slutt å kveruler. Har du ingen alternativer til majones som er sunne og kalorifattige, ikke gidd å skriv noe her i det hele tatt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Kjære deg, slutt å kveruler. Har du ingen alternativer til majones som er sunne og kalorifattige, ikke gidd å skriv noe her i det hele tatt.

Det er det beste alternativet du har. Om du har lyst på et godt alternativ til majones som inneholder mindre kalorier, så ender du bare opp med et dårlig alternativ. Lager du den selv så er smaken kraftigere og du kan bruke mindre. Og det er ikke så farlig med kalorier. Tenk heller antall pr dag enn antall pr måltid, om du absolutt må tenke på det.

 

Om du skal følge oppskriften du fikk så burde du ta i to til tre eggeplommer istedenfor en. Olivenolje hadde heller ikke vært så dumt å brukt.

Endret av Gronko
Lenke til kommentar

Oliven-, mais- eller soyaolje har lite å si, de ligger alle like oppunder 900 kalorier pr. 100g. Flere eggeplommer og mindre olje vil hjelpe litt, men det er ikke til å stikke under en stol at majones er noe man bør begrense forbruket av. Husk at olje og eggeplommer skal ha lik temperatur når de piskes sammen, noe oppskriften ikke gjør et poeng av.

 

Mager kesam, rømme eller creme fraiche med hvitløk/dill og litt salt blir et greit alternativ.

Lenke til kommentar

... men smaker langt fra deilig, ekte Majones.

 

Man kommer ikke bort fra at ekte Majones inneholder et lass med fett, og at ett hvert forsøk på å begrense denne fettmengden vil føre til en smak som er langt fra den man kjenner med ekte Majones.

 

Du har Vita sin variant av majones, som jeg personlig syns er bedre enn Mill's lettmajones, tiltross for enda litt mindre fett og ulumskheter. Men alle disse lettvariantene forblir litt syrligere, og kan dermed passe til den slags mat der dette er velkommen (Reker...).

 

Jeg tviholder på ekte majones når jeg steller i stand brødskiva med egg, men kanskje i en litt mindre skala enn før. Anyways. Ekte majones er dealen for meg. Så jeg får deale med det som skal til for at jeg kan ha noen striper med dette på brødskive. Les; noen ekstra minutter med jogging i uka.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...