Gå til innhold

Linux-distro med NIS-klient


Anbefalte innlegg

Vi har en gammel NIS server på jobben, ikke spør meg hvilken versjon, men den sender i alle fall ut filer som auto_master og ikke auto.master som jeg mener å ha fått med meg at de nyere gjør. Ikke vet jeg om det har noe å si heller...

 

Problemet er at jeg skal få til at den koble seg til NIS servern for pålogging/autentifisering og automounte hjemmekataloger og litt annet, samt distribuere en host-liste. Jeg har hittils forsøkt OpenSuSE, Debian og Ubuntu, med diverse hell. Nå husker jeg ikke hvilken som hadde hvilke problemer, men noe som gikk igjen var at den ikke klarte mounte hjemmekataloger, foruten Debian som tilsynelatende fungerte til slutt, men den klarte bare mounte home-foldern til brukeren som logget på, men ødela da for home-foldern til lokale brukere. Det var også rett og slett slumphell at jeg kom såpass langt, jeg finner ingen bra howto.

 

Så det jeg lurer på:

Er det noen som vet om en linux-distro som har NIS-klient bra integrert? Og evt. en guide for hvordan sette opp klienten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet vil jeg tro RedHat Enterprise Linux / CentOS gir størst sjangse for suksess. Men en annen ting er jo at alle disse parameterene skal stort sett være mulig å endre på. Om det er automounter din som feiler, så går det fint an å legge opp ett nytt regel sett for dette.

Lenke til kommentar

t0mm96: Ja, jeg har sett på den. Den hjalp meg i alle fall få til host lookup. Har ikke sett noe host.conf fil før jeg så den guiden der...

 

Det er rart med det. I Solaris så spør den deg om du vil kjøre NIS under installasjonen. Alt man trenger gjøre da er å putte inn ting som ip'en sin, ip og hostnavn til NIS serveren, og så er man i gang - mounta home foldere, host lookup, autentifisering. Det er så fragmentert i linux. Må legge inn portmapper, autofs, editere hundre .conf filer, osv. Finnes det virkelig ingen distro som har sånn type Solaris at man bare velger det under installasjon? Hadde vært deilig å slippe å tråle google i håp om å finne en guide som fungerer :p

Lenke til kommentar

openSUSE gir deg iallefall muligheten til å velge bl.a. NIS som "brukerdatabase" under installasjonen. Andre ting må/kan muligens konfigureres i ettertid med nis-client gui'et?

Men jeg har ikke sjekket noe særlig hvilke andre muligheter som ligger i "yast-nis-client" gui'et siden jeg hjemme kun bruker NIS til pålogging (autentisering) da jeg ikke mounter "home" over nettverket, og andre "nettmounts" er statiske automounts.

Lenke til kommentar

Takker for tips folkens, skal se gjennom og teste CentOS/Red Hat.

 

Noen som forresten vet om LDAP gjør det samme som NIS-servern vår gjør? Lurer på om det kunne vært en ide å tvunget gjennom en liten omlegging. Får man mounta foldere, autentifisert og distribuert hostlister med LDAP? Prøvde å google såvidt, men det var så mye corporate jargon at jeg ikke fikk noe særlig ut av det.

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

NIS kan også "distribuere" bl.a. hosts fila til NIS-klienter (antar det da blir som med passwd og group, en union av serverfil og lokal fil). Jeg antar det var det han mente...?

 

Maps som NIS kan "distribuere":

#all: passwd group hosts rpc services netid protocols netgrp mail \

# shadow publickey # networks ethers bootparams printcap \

# amd.home auto.master auto.home auto.local passwd.adjunct \

# timezone locale netmasks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...