Gå til innhold

[Løst]Koble SB-900 til D700 vha sync terminal


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg en Nikon SB-900 blits, og prøver nå å koble den til mitt hus, Nikon D700. Når jeg setter den på skoen på kameraet fungerer alt glimrende, og jeg får kontakt med huset.

 

Ønsker så å bruke den av kameraet, og koblet en LumoPro PC male to PC male kabel i sync terminalen på både D700 og SB-900, men får ingen kontakt med blitsen. Er dette noe som skal fungere, og er det i så fall noe spesielt som må gjøres for å få dette til å fungere? Eller kan det tenkes at PC-kabelen eller sync terminalene er defekte?

 

Hvis det er noen som har noen tips eller forklaringer på hvorfor dette ikke fungerer er jeg veldig takknemmelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar så langt. Har riktignok ikke fått det til å fungere.

 

@C₈H₁₀N₄O₂: Kabelen er helt ny, og det var ikke tydelige feil på den i alle fall.

 

@TGB: Kan være mulig. Har aldri koblet dem til før, så vet ikke hvor godt de skal sitte, men det ser ut som at den er dyttet så langt inn som mulig i begge ender. Kan prøve å være enda mer hardhendt med den og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Vel, den klikker i alle fall ikke på plass, uansett hvor hardt jeg prøver å feste den. Tror jeg skal ta turen ned i en fotobutikk med utstyret og få tak i en kabel som fungerer bedre.

 

Takk for hjelpen allikevel :)

Skal ikke garantere at den klikker på plass, men mener å huske det (en del år siden jeg har brukt kabel, benytter alltid trådløs trigger nå).

Lenke til kommentar

Kanskje blitzen må stå i manuell modus for å trigges med den type kabel?

 

Du må nok ha en helt annen (og langt dyrere) kabel hvis du skal ha full TTL-lysmåling o.l. mot kameraet. Det eneste den kabelen der gjør er å fyre av blitsen - den lar ikke blitsen og kamera kommunisere seg i mellom.

 

SB-900 kan forøvrig fint trigges av D700 sin interne blits hvis du har nogenlunde fri sikt mellom de to blitsene (eller er i et rom der lyset fra den interne reflekteres via vegg eller tak).

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar

Takker TubXtra, det løste faktisk problemet å sette blitsen i manuell modus. Da funket det med en gang, trodde jeg hadde prøvd det :dontgetit:

 

Har forøvrig i mellomtiden avfyrt blitsen ved å sette D700 som commander, og det har fungert greit det også, men bedre å kontrollere alt vha blitsen synes jeg.

 

Strålende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...