Gå til innhold

Problemer med SW/Tough serien


Anbefalte innlegg

God aften.

 

Er det noen her som har hatt erfaring med Olympus SW/tough serien?

 

Grunnen til at jeg spør er at i løpet av ett år, så har jeg hatt 4 forskjellige kamera i denne serien.

 

Det første kameraet, et SW1030 holdt i ett døgn før jeg fikk lekkasje i batteriavdelingen.

 

Kamera nr to hold i to tre måneder. Då var det ”hetten” rundt linsa som løsnet. Kameraet fungerte fortsatt, men var nå ikke lenger vanntett.

 

Kamera nr tre holdt enda noen måneder. Da med mindre bruk. Men også denne gang så løsnet linsehetta. Dette kameraet ble ikke byttet ut, men sendt til reparasjon. Fixen holdt i ei lita uke før historien gjentok seg selv

 

Fikk et nytt kamera igjen og denne gang ble jeg oppgradert til et Tough 8000 kamera. Nå på søndag så gikk det galt nok engang. Kameraet tålte ikke at jeg brukte det til å dokumentere eskimorulling med kajakk. Det vanntette kameraet likte ikke å være i vannet og begynte å streike etter et par runder.

 

Siden jeg har opplevd såpass mye krøll med så mange kamera så er det kun en faktor igjen, og det er meg. Så sant jeg ikke klarer å ”spore” opp tilsvarende tilfeller.

 

Det skal sies at jeg har fått god sørvis av den lokale fotoknudsen og Olympus i tillegg. Men siden det tar ca 3 uker hver gang jeg må levere det inn, så begynner det å bli litt slitsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
God aften.

[snip]

 

Jeg refererte innlegget ditt til sjefen i Olympus Norge, og han vil gjerne ordne opp i dette personlig. Send meg en PM, så skal du få email-addressen hans av meg.

 

Takk for det. Har sendt deg en PM.

 

Jeg er strengt tatt godt fornøyd med kameraet/ene, hvis man ser bort ifra dens allergi mot kajakkpadling eller eventuelt padlere. Jeg hadde det med til Kroatia i fjor, og her fungerte det aldeles utmerket. Brukte det aktivt til både snorkling, padling og diverse andre fotografiske koseligheter. Nå var jeg sikkert ikke lenger ned enn 4 meter, men både film og bilde var absolutt tilfredsstillende til enkel bruk.

 

Har også forhørt meg på andre padlerelaterte forum, og ingen har rapportert det samme som meg. Det er derfor jeg begynner å lure litt. Er jeg maks uheldig eller er det noe jeg gjør feil. Sistnevnte har jeg vanskelig for å se, da kameraet som regel ligger i padlevesten eller henger rundt halsen.

 

Som nevnt, så har både selger som er Fotoknudsen i Stavanger og Olympus vært enestående i deres håndtering av saken. Her kan jeg ikke gi nok ros.

Lenke til kommentar

Har solgt en god del av de vanntette Olympus kameraene siden de første dukket opp for et par-tre år siden.

 

En eller maks to av disse har mistet "ringen" rundt objektivet. Og det er mulig at en eller to har fått vannlekkasje også. Men om vi ser det prosentmessig, så er det kun en ørliten del som har kommet inn med skader som har oppstått under behandling som kameraet er laget for å tåle.

 

Det eneste vi har hatt litt problemer med, er at en av kameraene i serien ser ut til å ha alt for dårlig lakk på fronten, da den skaller av hver gang kameraet er i kontakt med vann. Litt dumt at kameraet i seg selv tåler vann, mens lakken ikke gjør det. Her har vi hatt kunder som har levert inn kamera for denne feilen både to og tre ganger.

 

Olympus er nok norgesmestere i service av kameraprodusentene. Har alltid hatt positive opplevelser med serviceavdelingen, bortsett fra at det enkelte ganger tar litt tid å få gjennomført reparasjoner da en del av kameraene sendes til utenlandske verksteder.

Lenke til kommentar

Interessant tilbakemelding.

 

Jeg har selv opplevd at lakken skaller av, men det anså jeg ikke som et problem. Men jeg skal ikke nekte for at jeg synes det er rart at mine opplevelser står stikk i strid med de erfaringene resten av "Olympus Norge" har opplevd. Det er nesten som om jeg må gå litt inn i meg selv og spørre hva i helsike jeg driver på med. Men jeg har ikke noe godt svar å komme med.

 

Det ironiske er jo at 2 timer før det siste kameraet gikk ad dundas, så gikk jeg litt "amok" på ebay og bestilte meg 3 nye minnekort. Når alt kommer til alt, så er jeg jo ganske fornøyd med dette/disse kameraene. :)

 

Et lite tilleggspørsmål til slutt:

Når man skrur av tap control funksjonen. Er det meningen at det skal skru seg på igjen automatisk senere?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten update:

 

Jeg fikk nytt kamera i rekordfart i forrige uke, og sålangt så ser det bra ut. Men jeg har ikke tørt å ta det med ut i kajakk enda, da det er her jeg som regel får besøk av ulykkesfuglen :)

 

Forhåpentligvis så slipper jeg mere problemer.

Lenke til kommentar
ringperm

Du vet når man bruker kamera som kajak åreforlenger så holder det ikke :wallbash:

Men du skall vel ikke fortelle dette i tråden til Kvase på padleforumet jeg syns du burde fortelle det der da det er relevant for mange i ditt miljø.

http://www.padleforbundet.no/forum/index.php?topic=3572.0

Du får ha god sommer på vannet ringperm-

 

Dette kameraet skulle strengt tatt tåle dette, men det var rulla som tok knekken på det denne gang.

 

God sommer til deg også, Kvase. Padle forsiktig. Men ikke for forsiktig. Litt moro må man jo ha det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...