Gå til innhold

Hva bør jeg plassere pengene i?


tpetrine

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har 100 000,- på konto per dags dato og ønsker å få disse til å vokse. Har allerede en del penger i aksjer og fond, men velger å holde meg litt unna dette foreløpig.

 

Er den beste gevinsten å la pengene vokse på høyrentekonto, eller forsøke å investere i leilighet, forutsatt at jeg sper på med litt ekstra penger. Er ikke så glad i formueskatten, så penger på konto er litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke mye leilighet for 100 000,- kroner nå for tiden, så spørsmålet ditt blir jo egentlig om du burde ta opp et lån og spekulere i boligmarkedet.

 

Der tør ikke jeg uttale meg om er lurt, men det snakkes jo mye om at prisene vil falle ytterligere grunnet økende arbeidsledighet her i landet.

 

Med 100 000,- kroner på ordinær sparekonto ville jeg vurdert å bundet de på såkalt fastrenteinnskuddkonto, hvor du låser pengene på en konto for en viss angitt periode med (som oftest) bedre rente enn du vil få på flytende. Beste rente kan du finne på Finansportalen.no. Forutsetningen her er selvsagt at du vet du ikke vil bruke pengene i løp av den bundne perioden.

 

Ellers vil jeg, som anbefalt i det uendelige i dette forumet, anbefale deg å fylle opp BSU-kvota di hvis du ikke allerede har gjort det (forutsatt at du ikke er fylt 33 år). Beste BSU-konto finner du også på Finansportalen.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Har 100 000,- på konto per dags dato og ønsker å få disse til å vokse. Har allerede en del penger i aksjer og fond, men velger å holde meg litt unna dette foreløpig.

Du vil holde deg unna aksjer og fond, men du har allerede en del penger der? Mener du at du vil diversifisere formuen din over flere investeringsformer?

 

Hvis du allikevel vil vurdere fond kan jeg anbefale indeksfond for Oslo børs. Lav forvaltvingsavgift, moderat risiko og betydelige sjanser for god avkastning hvis du har et lengre perspektiv. Aksjemarkedet er per idag priset relativt gunstig sett i et historisk perspektiv.

 

Det hadde forøvrig vært enklere å gi råd hvis du hadde sagt noe om hvor stor risiko du er villig til å ta i investeringene dine og hvor langt perspektiv du har på dem.

 

<3

Lenke til kommentar
Kan man ha flere bsu kontoer? f.eks en i hver bank man er kunde hos?

 

 

I et forsøk på å lure skatteetaten?

Ja, seff.

Neida, jeg vet da vel ikke om det er ulovlig med flere bsu kontoer, derfor jeg spør. Unødvendig å komme med slike småstøtende anklagelser.

Uansett, er det virkelig ulovlig?

Lenke til kommentar
Kan man ha flere bsu kontoer? f.eks en i hver bank man er kunde hos?

 

 

I et forsøk på å lure skatteetaten?

Ja, seff.

Neida, jeg vet da vel ikke om det er ulovlig med flere bsu kontoer, derfor jeg spør. Unødvendig å komme med slike småstøtende anklagelser.

Uansett, er det virkelig ulovlig?

 

Sorry, det seriøse svaret er: Nei, avtale om BSU-konto kan kun inngås én gang, men du kan flytte kontoen fra bank til bank.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Opprett BSU - konto hvis du jobber og skatter av inntekten. Det er høyere rente + at du får skattefradrag. Kan spare maks. 20 000 Kr. årlig. Resten av sparepengene ville jeg spart i banken sparesmart.no. Rente på 3,60% og er vel markedets høyeste!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...