Gå til innhold

Bruke vanlig stereoforsterker som effektforsterker?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Harman Kardon AVR 5000, og etter at jeg flyttet hele surroundanlegget i et større rom, og med ankomsten av en 15" subwoofer, så henger fronthøyttalerne litt etter på volum.

 

Jeg har en 60w JVC forsterker som står her og ikke er i bruk, er det noen som helst måte å få dytte disse ekstra 60 wattene inn i fronthøyttalerne?

 

Jeg vet høyttalerne har mye mer å gå på, for når jeg spiller i stereo, så spiller de vanvittig bra. Men med en gang jeg aktiverer surround, så blir volumet radikalt senket og fordelt.

 

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har en Harman Kardon AVR 5000, og etter at jeg flyttet hele surroundanlegget i et større rom, og med ankomsten av en 15" subwoofer, så henger fronthøyttalerne litt etter på volum.

 

Jeg har en 60w JVC forsterker som står her og ikke er i bruk, er det noen som helst måte å få dytte disse ekstra 60 wattene inn i fronthøyttalerne?

 

Jeg vet høyttalerne har mye mer å gå på, for når jeg spiller i stereo, så spiller de vanvittig bra. Men med en gang jeg aktiverer surround, så blir volumet radikalt senket og fordelt.

 

Noen tips? :)

 

Jekk opp "Channel level front" e.l. i menyen på AVR 5000. Det er elementært.

 

Skal godt gjøres at JVCen kan forbedre noe større. Men, har den pre-in lar det seg gjøre å koble den til pre-out på AVR5000 med vanlig RCA (rød/hvit).

Lenke til kommentar
Da har jeg to forsterkere med samme lydsignal ut. Men da trenger jeg fire ledninger pr. høyttaler, og hver høyttaler har bare to innganger?

 

Du må for all del ikke koble begge forsterkerne til samme høyttalerterminal. Det kan bli fatalt for forsterkerne.

 

Det lar seg kun gjøre å biampe med to forsterkere hvis høyttaleren har to sett med terminaler (bass + diskant/mellomtone)

 

Hvis høyttalerne dine kun har ett sett terminaler, må du kun koble til JVCen. Men som sagt, jeg tviler på at du får noe særlig bedre lyd enn med AVR.

 

Hvis det kun er volumnivået som er for lavt er det bedre å justere level som beskrevet i forrige post.

Lenke til kommentar
Problemet er at det clipper (overload).

 

Men høyttalerne mine er ikke bi-amped, så jeg regner med at jeg bare kan legge dette på hylla.

 

Ellers takk :)

 

Spiller du vannvittig høyt når det klipper, eller bare "vanlig høyt" ? Hvis sitnevnte er tilfelle høres ikke AVRen din helt frisk ut.

 

Et spm. til:

15" suben, er den aktiv (innebygget forsterker) ?

 

Hvis den ikke er det, men koblet direkte til høyttalerutgang er det sannsynligvis den som belaster AVR for mye. Tilkoblet sub bør være aktiv for å gi receiveren pusterom til å drive de andre kanalene.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Subwooferen er en aktiv Cerwin Vega CLS 15s på 200 watt.

 

Når den klipper spiller den ofte på et ganske behagelig lydnivå.

Forsterkeren står da på -15 (nærmere null, jo høyere lyd. Den går fra -80 til +25).

 

Jeg fant ut at ved å skru ned bassen på fronthøyttalerne, så kunne jeg skru opp til -8.

Lenke til kommentar
Subwooferen er en aktiv Cerwin Vega CLS 15s på 200 watt.

 

Når den klipper spiller den ofte på et ganske behagelig lydnivå.

Forsterkeren står da på -15 (nærmere null, jo høyere lyd. Den går fra -80 til +25).

 

Jeg fant ut at ved å skru ned bassen på fronthøyttalerne, så kunne jeg skru opp til -8.

 

Da er det enten noe muffens med høyttalerne eller oppkoblingen av disse, ellers er det AVR som er defekt. klipper det likt i kanalene ?

Lenke til kommentar

Om det klipper likt?

 

Jeg kom på en annen løsning som virket ganske bra, om kanskje ikke optimalt.

 

Jeg har en Logitech Z550 subwoofer liggende her, som jeg koblet til pre-out på H/K'en, slik at den kompenserer og spiller den bassen fronthøyttalerne egentlig skulle spilt. Ble bedre, men ønsker jo helst at fronthøyttalerne skal yte sitt.

Lenke til kommentar
Om det klipper likt?

 

Jeg kom på en annen løsning som virket ganske bra, om kanskje ikke optimalt.

 

Jeg har en Logitech Z550 subwoofer liggende her, som jeg koblet til pre-out på H/K'en, slik at den kompenserer og spiller den bassen fronthøyttalerne egentlig skulle spilt. Ble bedre, men ønsker jo helst at fronthøyttalerne skal yte sitt.

 

Med "om kanalene klipper likt" mener jeg selvfølgelig om klippingen opptrer i begge (evt alle) kanaler (høyttalere). Det er et forsøk på å eliminere feil i forsterkeren.

 

Hvor er CW suben koblet ? I alle praktiske oppkoblinger henger den jo på LFE/Sub utgangen med en RCA/coax, og spiller nettopp den dypeste bassen istedenfor at frontene håndterer den. Da avlastes forsterkeren.

Forklaringene dine skurrer litt....

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Om begge høyttalerne klipper samtidig er jeg usikker på.

 

CW subben er koblet med Coaxial kabel fra Sub Out på forsterkeren.

 

Subben i et 5.1 oppsett har vel sin egen lydkilde? Det er jo 6 kanaler.

 

2 til front

1 til center

2 til bak

1 til sub

 

Frontene spiller vel da uavhengig om det er en subwoofer koblet til, i og med at alle har hver sin lydkilde?

Lenke til kommentar
Om begge høyttalerne klipper samtidig er jeg usikker på.

 

CW subben er koblet med Coaxial kabel fra Sub Out på forsterkeren.

 

Subben i et 5.1 oppsett har vel sin egen lydkilde? Det er jo 6 kanaler.

 

2 til front

1 til center

2 til bak

1 til sub

 

Frontene spiller vel da uavhengig om det er en subwoofer koblet til, i og med at alle har hver sin lydkilde?

 

Nix, frontene får tilført mindre bass når sub aktiveres i receiverens meny. Det er ihvertfall slik det fungerer på de aller fleste receivere. På min settes frontene automatisk til SMALL ved aktivering av sub, og kan ikke settes til LARGE igjen før sub settes til OFF. Menyen heter SPKR SIZE på min receiver (Marantz).

 

Å koble en ekstra sub til pre-out endrer ikke på signalet som sendes til frontene og har slik sett ikke noe for seg. Signalet er heller ikke optimalt til å drive suben.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Hos meg kan jeg i hvertfall ha fronthøyttalerne som "large" og samtidig få subwooferen til å spille de nedre frekvensene. Har en Yamaha-receiver, men bør være fullt mulig på Harman/kardon også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...