Gå til innhold

Fotografering av fisk og annet i akvarium


Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten min skal en tur til Lisboa i ferien. I den forbindelse hadde vi tenkt å besøke Oceanario de Lisboa, som visstnok er verdens nest største akvarium. Jeg kommer til å ha med meg kamera (Eos 400D) for å prøve å ta noen bra bilder.

 

Er det noen som har gode tips og råd til hvordan man kan ta bra bilder på en slik plass?

Er det noen typiske fallgruer som vi må passe oss for?

Er det spesielt utstyr vi burde ha?

Kort fortalt, hvordan tar man bra bilder i et akvarium?

 

Jeg har prøvet meg litt i akvariet til bror min og det var alt annet enn lett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har gode tips og råd til hvordan man kan ta bra bilder på en slik plass?

Er det noen typiske fallgruer som vi må passe oss for?

Min erfaring er at de to største utfordringene er refleksjoner fra glasset og at glasset er skittent eller oppripet. Refleksjoner fra lamper går det ofte greit å unngå om du bare velger vinkelen med omhu. Skittent/oppripet glass er det lite å gjøre med annet enn å fotografere gjennom den delen av glasset som er renest.

 

Når det gjelder fokus bør du prøve deg med både autofokus og manuell fokus. Jeg ender som regel opp med å bruke mest manuell fokus på akvariefisk, men av og til synes jeg autofokus er enklest. Det kommer an på både lysforhold og hvor mye fisken beveger seg.

 

Er det spesielt utstyr vi burde ha?

Ekstern blits! Om du har mulighet for å flytte blitsen vekk fra kamera (kabel eller trådløst) er det en fordel. Blits montert på kamera fungerer også brukbar, men da er det vikig å ikke fotografere vinkelrett på glasset (da får du ikke med stort annet enn refleksjonen fra blitsen). Prøv deg litt frem, så finner du en passende vinkel.

 

Makro-objektiv er også kjekt å ha, men ikke strengt tatt nødvendig.

 

Jeg har prøvet meg litt i akvariet til bror min og det var alt annet enn lett.

Nei, det er ikke lett å ta gode bilder av fisk i akvarium. Men til gjengjeld er det veldig fotogene objekt, så når du treffer med både fokus og komposisjon blir det flotte bilder :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Men polafilter vil ta vekk ett til to blendertrinn...

 

Støtter lyssterkt objektiv, skru opp iso, ta på solblender og hold objektivet helt inntil akvarieglasset. Da vil du unngå refleksjoner. Blits gir refleksjoner uansett, i hvert fall i et offentlig akvarie hvor du ikke har tid/mulighet/plass til å få blitsen langt nok unna kameraet.

 

Med objektivet helt inntil glasset unngår du som sagt refleksjoner, men det kan bli vanskelig å få fisken der du vil ha den...

 

Beregn god tid hvis du har tenkt å fotografere, gå gjerne i et lokalt akvarie og øv deg før du reiser til Lisboa.

Lenke til kommentar
Vil legge til at å bruke ett lyssterkt objektiv slik at blits blir unødvendig må være en stor fordel.

 

Lyssterkt objektiv + høy ISO kan kanskje gi tilstrekkelig korte lukkertider uten blits, men selv i et akvarium som ser lyst og fint ut er det overraskende lite lys. Så det er ikke sikkert at du kommer utenom blits likevel. God lysstyrke gir dessuten liten skarphetsdybde. Det kan gi gode bilder, men det er mye mer utfordene å ta gode bilder med liten skarphetsdybde enn med større skarphetsdybde.

 

Polafilter kan også være et godt hjelpemiddel for å kontrollere/fjerne refleksjoner i glasset.

 

Polafilter kan være nyttig, men husk at om du fotograferer omtrent rett på akvarieglasset vil det ikke gi noen effekt. For å få fjerne mest mulig av refleksjonene ved hjelp av polafilteret må du hele tiden la vinkelen i forhold til akvarieglasset være lik Brewsters vinkel.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Takk for alle de gode rådene. Jeg sjekket litt på siden til akvariet i Lisboa og det var strengt forbudt å bruke blitz. Jeg fikk ikke lov å bruke blitz når jeg tok bilder av fiskene til bror min heller, det stresset dem opp for mye sa han. Polafilter har jeg forstått behøver spesielle vinkler og innstillinger og jeg er ikke typen til å presse vekk småbarnsfamilier for å få rett vinkel. Så jeg tror jeg prøver teknikken med lyssterkt objektiv, solblender, høy iso og helt inn til glasset.

 

Er dette et fornuftig objektiv å anskaffe seg?

Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

Lenke til kommentar
Er dette et fornuftig objektiv å anskaffe seg?

Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

 

I og med at Canon sin 50mm 1,4 koster nesten det samme, tror jeg jeg ville kjøpt originalt.

 

Jeg tror du kommer til å savne en kortere nærgrense med begge disse objektivene. For bilder av hele akvarier er de nok godt egnet, men om du skal prøve deg på fiskeportretter tror jeg heller jeg ville satset på noe slikt: Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro. Du taper litt lysstyrke, men det kan hende det går greit likevel.

 

For å gi deg en ide om hvor mye lys det er i et akvarium tok jeg en kjapp test her hjemme. Med f/2.8 og ISO 1600 fikk jeg lukkertider mellom 1/10 s og 1/90 s i forskjellige deler av akvariet. Dette akvariet vil jeg regne som brukbart, men ikke veldig godt belyst.

Lenke til kommentar
Takk for alle de gode rådene. Jeg sjekket litt på siden til akvariet i Lisboa og det var strengt forbudt å bruke blitz. Jeg fikk ikke lov å bruke blitz når jeg tok bilder av fiskene til bror min heller, det stresset dem opp for mye sa han. Polafilter har jeg forstått behøver spesielle vinkler og innstillinger og jeg er ikke typen til å presse vekk småbarnsfamilier for å få rett vinkel. Så jeg tror jeg prøver teknikken med lyssterkt objektiv, solblender, høy iso og helt inn til glasset.

 

Er dette et fornuftig objektiv å anskaffe seg?

Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM

 

Det er et av de skarpeste objektivet du kan få med bra lysstyrke. Fantastiske farger og tegning. Bedre enn canon selv.. Det er mange som klager på canon sin, da den er nesten uskarp (sikkert pga gammelt design) og flere opplever feil med de. En av grunnene for at du hører mye klager på sigma sine 50mm er så klart at de har litt problemer med kontroll, men også fordi det er de som har feil som klager. Alle de som får feilfrie produkter klager jo så klart ikke. Og det er de som klager man hører høyest. Sigma ville ikke kunnet solgt objektiver hvis alle måtte tilbake.

 

Du vil sikkert komme til å bruke fordelen med f1/4 under dårlige lysforhold slik som det ofte er på akvarium.

 

Venter på mitt, skal komme tilbake da. Men kan ta noen uker.

Lenke til kommentar
Det er et av de skarpeste objektivet du kan få med bra lysstyrke. Fantastiske farger og tegning. Bedre enn canon selv.. Det er mange som klager på canon sin, da den er nesten uskarp (sikkert pga gammelt design) og flere opplever feil med de. En av grunnene for at du hører mye klager på sigma sine 50mm er så klart at de har litt problemer med kontroll, men også fordi det er de som har feil som klager. Alle de som får feilfrie produkter klager jo så klart ikke. Og det er de som klager man hører høyest. Sigma ville ikke kunnet solgt objektiver hvis alle måtte tilbake.

 

Du vil sikkert komme til å bruke fordelen med f1/4 under dårlige lysforhold slik som det ofte er på akvarium.

 

Venter på mitt, skal komme tilbake da. Men kan ta noen uker.

 

Da er Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM bestilt, så nå er det bare å vente på pakke i posten og ferie.

Lenke til kommentar

Har nettopp prøvd meg med polafilter på akvarium med tykt glass - ga det opp.

Problemet er: Hvis man skyter rett på, så har polafilteret ingen effekt. Hvis man skyter i vinkel, så virker polafilteret, men med stor blender, så ble det bare blurry. Det ser fint ut når man bare bruker øyet, men gjennom søkeren på stor blender blir det bare blur, i alle fall på stor blender.

Tipper dette er på grunn av den kraftige brytningen i det tykke glasset - at motivet "flytter" seg når man flytter øyet fra side til side, og at stor blender gir den samme effekten.

Hvis man prøver å kompensere for det med liten blender (tror dette skulle virke, hvis teorien min er korrekt), så er du ute for at det blir altfor, altfor lite lys. Lang lukkertid funker dårlig for fisker som svømmer.

Derfor - droppet polafilteret. Jeg trengte lyset, og det hadde nesten ingen effekt når jeg skøt i svak vinkel.

 

Så - gikk for å skyte rett på eller finne svake vinkler som ikke reflekterte alt for mye lys - gjerne med objektivet tett på glasset.

 

Så - lyssterk optikk! Manuell fokus, så du slipper på fokuseringer på refleksjoner i glasset.

 

For optimale resultater - ta med en stor, svart gardin, som du kan få en assistent til å holde opp bak deg - så får du ingen refleksjoner.. ;)

 

Skyt i raw, så du kan justere hvitbalansen etterpå - lyset er ofte forskjellig fra akvarie til akvarie.

 

Høy ISO! Det er ikke mye lys der inne!

 

 

Lykke til med det nye objektivet! Det er såvidt jeg vet det skarpeste du får på f/1.4! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...