mX mann Skrevet 28. juni 2009 Skrevet 28. juni 2009 Har akkurat innstalert Ubuntu på maskina mi nå og har en del nygebynner spørsmål angaende Ubuntu... 1. Trenger jeg som normal bruker noe ekstra antivirus\brannmur innstalert? 2. Sku brenne en DVD plate i sta som er en ISO fil. Alt gikk greit bortsett fra att det tar jo fryktelig lang til og brenne den ut ifa det jeg var vant med fra windows. Noen som hvert hvorfor? 3. Beste torrent programmet til Ubuntu er?
TeisL Skrevet 28. juni 2009 Skrevet 28. juni 2009 1) Selv har jeg ikke antivirus installert på linux (mint) pcene mine, men brannmur bruker jeg en som lå i linux mint når jeg installerte (så bare enabla den). Vil tro det er inkludert en i ubuntu også. 2) 3) Sjekk denne posten: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry13900119 Lykke til
cmyrland Skrevet 28. juni 2009 Skrevet 28. juni 2009 1. Nei 2. Mulig det er en "safe burn mode" som sikrer at brenningen går riktig for seg og reduserer faren for feilbrenning, bare flikk litt rundt i innstillingene til Brasero så finner du nok løsningen på det 3. Finnes mange forskjellige, men Deluge er vel den beste klienten med GUI. Ellers er jo Transmission også en fin klient som ligger på plass i Ubuntu.
Crowly Skrevet 29. juni 2009 Skrevet 29. juni 2009 (endret) 1) Ubuntu (og alle?/de fleste linux distroene) kommer med en brannmur, iptables, ferdig installert. Det finnes flere forskjellig GUI i pakkebrønnen (se synaptic eller legg til/fjern programmer) for å konfigurere brannmuren. Firestarter er en av disse: https://help.ubuntu.com/community/Firestarter Se System -> Administrasjon om du har ett valg for brannmur/firewall der. Mulig det er noe installert fra før av. Endret 29. juni 2009 av Crowly
Smif Skrevet 29. juni 2009 Skrevet 29. juni 2009 1: Nei, men hvis du er snill nok kan du legge det inn for å ikke spre virus videre til andre windows maskiner. 3: rtorrent! med f.eks. rtgui som front-end. Kjør dette på en server og du har torrent-tilgang hele tida, døgnet rundt. Men dette svaret er fryktelig teit hvis du bare skal ha et program på din lokale maskin!
Hideki Skrevet 29. juni 2009 Skrevet 29. juni 2009 3. ktorrent. Ja, det er KDE, men så bruker jeg også Kubuntu
del_diablo Skrevet 29. juni 2009 Skrevet 29. juni 2009 Deluge er vel den beste klienten med GUI. Deluge er en av de bloateste med GUI <.< Ktorrent er ikke hakket bedre, begge 2 lider av sitt <.< Dog jeg er en sær bruker, ikke ta råd fra meg.
cmyrland Skrevet 29. juni 2009 Skrevet 29. juni 2009 Deluge er vel den beste klienten med GUI. Deluge er en av de bloateste med GUI <.< Ktorrent er ikke hakket bedre, begge 2 lider av sitt <.< Dog jeg er en sær bruker, ikke ta råd fra meg. Skjønner deg veldig godt. Jeg er en minimalist (innenfor fornuftige rammer, jeg bruker ikke Console og Lynx til å surfe nett, lzm ) på softwaresiden selv, men hver gang en nybegynner i GNU/Linux-forumet spør etter "det beste" programmet, går jeg ut i fra at det menes "det programmet som har best utviklet GUI"..
del_diablo Skrevet 29. juni 2009 Skrevet 29. juni 2009 på softwaresiden selv, men hver gang en nybegynner i GNU/Linux-forumet spør etter "det beste" programmet, går jeg ut i fra at det menes "det programmet som har best utviklet GUI".. jeg går altid ut i fra at de spør etter: "Noe som fungerer godt på det som det skal, og faktisk har et GUI som er mulig å bruke" Og det vis det skal settes opp, skal det også være mulig etter ikke for mye kludder. Og ikke etter alt for mye selvsagt, det er bare dumt <.<
mX mann Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Skrevet 30. juni 2009 Takker for svar. Men nå har det dukket opp ett problem her, hvor blir det av di minimerte vinduene? Alle vinduer som jeg minimerer forsvinner bare og dukker ikke opp igjen før jeg startet maskina på nytt. Hva har skjedd?
cmyrland Skrevet 30. juni 2009 Skrevet 30. juni 2009 Har du tuklet med panelene? Får du alt-tabbet deg mellom vinduene?
mX mann Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Skrevet 30. juni 2009 Har du tuklet med panelene? Får du alt-tabbet deg mellom vinduene? Har vert inne på noen innstillinger ja Ser ikke ut til att det fungerer..
del_diablo Skrevet 30. juni 2009 Skrevet 30. juni 2009 Takker for svar. Men nå har det dukket opp ett problem her, hvor blir det av di minimerte vinduene? Alle vinduer som jeg minimerer forsvinner bare og dukker ikke opp igjen før jeg startet maskina på nytt. Hva har skjedd? Høyreklikk på panelet, og finn noe angående vinduer der. Legg det til, og kluss til UI'et til sånn du vil ha det På alle vis.
cmyrland Skrevet 30. juni 2009 Skrevet 30. juni 2009 Hvis du har installert Ubuntu på norsk heter appleten du skal legge til "Vinduliste". Altså, høyretrykk på panelet, velg "legg til på panelet" og let frem "vinduliste". Voilá
mX mann Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Skrevet 1. juli 2009 Takker. Java i linux, sliter med og få det til og fungere, ser ut som det er innstalert men får ikke opp nettbank med java. Noen tips?
mX mann Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Skrevet 1. juli 2009 64-bits eller? Er det ikke 32-bits a? Har ikke så mye greie på dette skjønner du..
del_diablo Skrevet 1. juli 2009 Skrevet 1. juli 2009 64-bits eller? Er det ikke 32-bits a? Har ikke så mye greie på dette skjønner du.. Hmmm, tipper du kjører Firefox............. Har ikke nok peiling på område rundt java fra pakkebrønnen og dens bruk i nettlesern for å kunne si noe som helst(Opera har en innebydg).
cmyrland Skrevet 1. juli 2009 Skrevet 1. juli 2009 (endret) Hvis jeg ikke husker heeelt feil leveres Ubuntu 9.04 med Red Hats Java-implementasjon Iced Tea, og den er, mildt sagt, bedriten. Enn så lenge. knekk opp en terminal og skriv sudo apt-get remove icedtea6-plugin && sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras Da avinstallerer du icedtea, og du får installert sun-java6, flash og andre godbiter som er kjekke å ha. edit: ok, kan noen forklare meg hvorfor jeg alltid får så vanvittig store kodebokser? edit2: whops, glemte å dytte inn "sudo apt-get" etter && Endret 1. juli 2009 av cmyrland
drbuggs Skrevet 1. juli 2009 Skrevet 1. juli 2009 Gå i pakkebehandleren og søk fram sun-java-6 tror jeg det er. Innstaler. I Firfox kan du legge til Java plugin eventuelt java console tillegg. Da skal det fungere på netbank, gjør det hos meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå