Gå til innhold

Mulighet for fagbrev som trikker med automatiseringsfag ?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på om det går an og ta fagbrev som Elektriker når man har GK Elektro - VG2 Automatisering - VG3 Automatiseringsfag ?

 

 

Har jo Elenergi på automasjon så why not? Mener en trikker sa til meg at han hadde gått automasjon han også, og senere blitt trikker. Men er litt usikker på detta jeg altså :p

 

Og evt. Kan jeg da bare ta fagbrev som automatiker, og så etter det fortsette på fagbrev som trikker ved og gå i lære BARE. ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter 3 år på automatiker fag har du tatt nok skolefag til å gå opp på VK1 Elektro eksamen. (Kunne hvertfall det i 07). Du fullfører automatiker læretiden som automatiker og tar VK2 eksamen i elektro. Så går du 1,5 år i lære som elektriker for å fullføre Gruppe L.

 

Vips, du har 2 fagbrev.

 

Det farlige er jo selvfølgelig at om du stortrives med automatiker arbeid, så blir elektriker relativt kjedelig. Det er sikkert motsatt for elektriker også. Jeg prøvde meg på dette og ble dritt lei og ville holde meg til automasjon. Det er jo selvfølgelig fra person til person hvordan de trives :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Etter 3 år på automatiker fag har du tatt nok skolefag til å gå opp på VK1 Elektro eksamen. (Kunne hvertfall det i 07). Du fullfører automatiker læretiden som automatiker og tar VK2 eksamen i elektro. Så går du 1,5 år i lære som elektriker for å fullføre Gruppe L.

 

Vips, du har 2 fagbrev.

 

Det farlige er jo selvfølgelig at om du stortrives med automatiker arbeid, så blir elektriker relativt kjedelig. Det er sikkert motsatt for elektriker også. Jeg prøvde meg på dette og ble dritt lei og ville holde meg til automasjon. Det er jo selvfølgelig fra person til person hvordan de trives :)

 

Heisann, du så ut til å kunne dette :D

 

Jeg søkte:

Elenergi

Automasjon

Data&elektronikk

 

Kom inn på data og elektronikk.. det jeg lurer på er om det er muligheter for å bare gå data og elektronikk og bli ferdi å gå ut i arbeidslivet, og bli ferdig med lærlingetiden

 

deretter ta fagbrev for elektriker (elenergi) etter lærlingetiden med data&elektronikk? :)

 

Edit1:

Lurer også på hvordan jeg finner ut hvor mange som er foran meg i køen??

Lenke til kommentar

Hei

 

Alt er mulig. Det du skal vite er at du har ikke krav på opplæring etter du har fullført læretiden. Jeg kan desverre lite om data og elektronikk men regner med det er det samme som svakstrøm (ble kalt det i mine dager). Du har da gått GK elektro og mangler litt timer i El energi. Dette er selvfølgelig noe du kan gjøre som privatist. Opplæringskontorene pleier å være meget behjelpelige med å fullføre dette. Du kan evt spørre om du kan ta fag som privatist mens du går læretiden innen data og elektronikk

 

 

Da jeg søkte så kunne jeg gå innpå VIGO for å sjekke hvordan jeg stod i køen. Der stod det studierettning jeg søkte for skoleåret, samt nummer jeg var i køen.

Lenke til kommentar
Hei

 

Alt er mulig. Det du skal vite er at du har ikke krav på opplæring etter du har fullført læretiden. Jeg kan desverre lite om data og elektronikk men regner med det er det samme som svakstrøm (ble kalt det i mine dager). Du har da gått GK elektro og mangler litt timer i El energi. Dette er selvfølgelig noe du kan gjøre som privatist. Opplæringskontorene pleier å være meget behjelpelige med å fullføre dette. Du kan evt spørre om du kan ta fag som privatist mens du går læretiden innen data og elektronikk

 

 

Da jeg søkte så kunne jeg gå innpå VIGO for å sjekke hvordan jeg stod i køen. Der stod det studierettning jeg søkte for skoleåret, samt nummer jeg var i køen.

Okei :)

 

Jeg er foressten nr. 1, i køen! :D

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Litt gammel tråd, men jeg prøver: Jeg er utdannet elektriker gr L og har VKII Maritime elektriske anlegg, har jobbet på sjøen i snart 5 år nå. Kan jeg ta en VKII Automatiker eksamen og få fagbrev som automatiker, eller trenger jeg noe mere enn det?

Det er fryktelig vanskelig å vite. Jeg antar at du må ta noen form for læretid, om du ikke kan henvise til at du har vært borti alle punktene på opplæringsplanen. Du burde i såfall snakke med opplæringskontoret for elektrofag i området der du bor. Det er de som har det siste ordet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...