Gå til innhold

Problem med løskatter!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en katt, og for den har jeg lagt en planke til ett vindu sånn at den kan gå ut og inn som den selv vil! Men akkurat det har også nabolagets løskatter funnet ut og går inn og roter i søppla og ellers rundt i huset når jeg ikke er der!

Det er spesielt en katt som er her stort sett hver dag, katta mi er også av den feige sorten som ikke tørr å skremme bort de andre men heller stikker av! Derfor blir det ganske håpløst om man er nødt til å reise bort noen dager for da er matfatet tomt på null komma niks!

 

Begynner å bli litt fortvilet, aner ikke hva jeg skal gjøre! Noen med lignende problem? Hvordan løse det isåfall?

 

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe! kanskje litt rart skrevet! Det ble skrevet i irritasjon når jeg kom hjem å så en fremmed katt forsyne seg av matfatet til katta mi!

 

Men ja, de raserer søppeldunkene så regner med at de er hjemløse og ikke får mat noen andre steder!

 

De jævlene er sleipe som faen! Hvordan skal jeg få tak i dem? Har ikke så lyst å begynne å skyte i begygd område, selv om jeg har lyddemper på salongrifla :p

Lenke til kommentar

Herregud, her var det råd som var helt på trynet! Det er kun, og jeg skriver kun, veterinærer som har lov å avlive katter og andre dyr. Tar en dette selv, risikerer en å straffes (er ikke lenge siden første dom der en mann avlivet noen kattunger selv fikk svi).

 

Om det er hjemløse katter, må dette undersøkes nærmere. Ta bilder av dyrene, heng opp lapper i nabolaget (om et er en liten plass, snakk med avisen om de kan ta "saken").

Om det viser seg at ingen eier kattene, snakker du med mattilsynet, og får lånt kattefeller. Når løskattene er i fella, fraktes fella med innhold til veterinær, der dyret avlives. Det koster deg ikke annet enn turen og bryet.

 

Men det kan godt være at det er noen som eier kattene, og får du de da avlivet, har du kattebæsj på leggene.

 

Når det gjelder ditt eget dyr;

Det finnes ett godt utvalg av kattedører på markedet. En del av disse er utstyrt med en lås som bare kattas halsbånd kan låse opp. En enkel måte å sørge for at egen pus kommer i hus, og de andre kan finne andre jaktmarker.

 

Du kan garantert også få en del råd rundt dette med løskatter fra Dyrebeskyttelsen.

Lenke til kommentar
Man har lov til å avlive katter med egnet våpen hvis man har tatt jegerprøven hvis jeg husker rett. Og kun når de ikke har eier og lider, eller er din egen.

Feil, les gjerne denne siden

 

Og for den del; hvem av oss er i stand til bastant å si at ei katte er hjemløs? Eller for den del lider, med mindre den har alvorlige synlige skader?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...