Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny prosessor, skjermkort og strømforsyning, vil ikke starte skikkelig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei i dag fikk jeg kjøpt en ny prosessor, skjermkort og strømforsyning som jeg skulle overraske datamaskinen min med.

Da jeg kom hjem og viste hva jeg hadde kjøpt til data'n, ble datamaskinen kjempe glad. Jeg begynte med å skifte deler, først strømforsyning, så CPU og deretter skjermkort, fikk og hjelp av selve Flaringo til å koble ting og tang opp.

Noen viktige detaljer: CPU: Q9400 Quad Core 2

Skjermkort: Sapphire HD4890 1Gb

Strømforsyning: 600w

Mammakort: Asus P5N-E SLI

Ram: DDR2 3Gb

Det som hendte når jeg slo på pc'n er først en liten advarsel fra min tidligere så vennelig bios om at jeg har skiftet CPU. Jeg fortsatte videre da windows skulle starte opp ville ikke pc'n lengere. På dette tidspunktet begynner jeg å bekymre meg. Jeg og Flaringo sjekker alle kablene og ser at alt er som det skal. Starter opp, nei. Jeg prøver å skifte tilbake til den gamle cpu'n og nå har jeg et antall sekunder før den slår seg av.

PS: Den nye cpu'n var rimelig varm, på trass av at viften er godt på plass og kjølepastaen som er på viften har fått smurt seg ut.

Om noe mere detaljer trengs roper jeg gjerne ut ettersom at jeg vil det skal virke.

PPS: Etter Flaringo gikk prøvde jeg å resette bios, men det fungerer dårlig.

Etter jeg skiftet tilbake til den nye (Igjen) får jeg samme problem som den gamle, den kommer ikke langt før den slår seg av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppdatering:

Etter hundre ganger med å fjerne og feste viften klarer jeg endelig å starte opp Pc'n til windows, men det er med den gamle CPU'n, skal skifte over til den andre nå, ønsk meg lykke til.

Skrevet (endret)

Kan virke som et varmeproblem etter som PCen slår seg av etter en stund og du sier at CPUen blir varm.

Har du oppdatert BIOS til siste versjon? Siste IKKE beta versjon er 1301. Har du kun den originale BIOS versjon er det ikke sikkert at HK støtter den nye CPUen helt 100%.

Jo nyere BIOS versjon hovekortet har, jo flere CPUer støtter det.

Endret av Chavalito
Skrevet
Kan virke som et varmeproblem etter som PCen slår seg av etter en stund og du sier at CPUen blir varm.

Har du oppdatert BIOS til siste versjon? Siste IKKE beta versjon er 1301. Har du kun den originale BIOS versjon er det ikke sikkert at HK støtter den nye CPUen helt 100%.

Jo nyere BIOS versjon hovekortet har, jo flere CPUer støtter det.

Så blir jeg da nødt å starte opp med gammelt CPU, oppdatere og deretter skifte CPU?

Gjest Slettet+513
Skrevet (endret)

Er det ikke slik at når man bytter CPU, så må man installere Windows på nytt?

Edit: Har hørt en del steder at det ivertfall er anbefalt hvis man bytter ut en del hardware.

Endret av Slettet+513
Skrevet

Ting fungerer helt fint nå.

Jeg fikk ordnet det til slutt.

Men har et gjenstående spørsmål.

Hvilken stor forskjell er det ved å ha et hovudkort som ikke er kompatibel med q9400 og et som er kompatibel med q9400.

For øyeblikket er ikke hovudkortet mitt kompatibelt med CPU'n, men det fungerer helt fint for det, med alle kjernene i full sving.

Så hva er det som ikke er kompatibelt da egentlig?

Skrevet
Er det ikke slik at når man bytter CPU, så må man installere Windows på nytt?

Edit: Har hørt en del steder at det ivertfall er anbefalt hvis man bytter ut en del hardware.

Bytter du hovedkort er det en stor fordel å installere Windows på nytt ja, men du kan bytte CPU, skjermkort, RAM, hard disker etc uten å installere Windows på nytt. Men som Flaringo sier, så er ikke Windows problemet her. PCen vil ikke starte skikkelig.

frinder, det som ikke er kompatibelt er den nye CPUen din som har 45nm oppbygning og kommuniserer med HK på en annen måte en den gamle CPUen din. Så før du kjøper en CPU, er det en fordel å sjekke på hjemmesiden til hovedkort produsent hvilke CPUer et HK støtter.

Kjekt om vi fikk vite hvordan du ordnet det da. :thumbup:

Skrevet
frinder, det som ikke er kompatibelt er den nye CPUen din som har 45nm oppbygning og kommuniserer med HK på en annen måte en den gamle CPUen din. *klipp klipp*

Hvilke ulemper innebærer det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...