Gå til innhold

f60fd eller annet kompakt kamera


Anbefalte innlegg

Har hovedsaklig tenkt å bruke bildene digitalt på bloggen min for å ta bilder av maten jeg lager etc (en fordel at bildene blir gode innendørs på kveldstid med dårlig dagslys), men også til ferier.

 

Vurderer dette:

https://prisguiden.no/product.php?product...02&cat_id=6

 

Jeg klarer egentlig ikke helt å bestemme meg for prisklasse, så kan vurdere dyrere kameraer også og andre merker.

 

Forslag til andre kandidater eller skal jeg gå for f60fd?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Har hovedsaklig tenkt å bruke bildene digitalt på bloggen min for å ta bilder av maten jeg lager etc (en fordel at bildene blir gode innendørs på kveldstid med dårlig dagslys), men også til ferier.

 

Vurderer dette:

https://prisguiden.no/product.php?product...02&cat_id=6

 

Jeg klarer egentlig ikke helt å bestemme meg for prisklasse, så kan vurdere dyrere kameraer også og andre merker.

 

Forslag til andre kandidater eller skal jeg gå for f60fd?

Du burde gå for f60 fd du får den sikkert for en 1700 eller noe i en foto foretning.

Pass på Eu modeller.

Ikke å anbefale da det er veldig kjapt med service på fujifilm i Bergen hvis det skal være trøbel. Ligger på ca 4 uker kjappere en Nikon modeller.

Lenke til kommentar

Skulle du komme over F40 i stedet ville jeg gått for det. F-serien til Fuji var en stund det ypperste som fantes vedr. bildekvalitet ved økt ISO (lysfølsomheten). Deres modeller F30 og F31 troner fremdeles på toppen, men er vel nå velldig vanskelig å oppdrive. Jeg har selv F40 og er veldig fornøyd med det. det takler også høy ISO (som det ofte blir innendørs) relativt greit, men ligger i ytterpunktet for hva fuji klarte å håndtere. De skjøt seg nelig i ISO-egenskaper-foten met automatrifle da de også på denne serien falt for fristelsen til å pøse på med megapiksler og ødela da også disse egenskapene. Så F50 og F60 har ytteligere megapiksler, 12 MP på kompakt er rent vannvidd. Mitt har 8MP, der er også egentlig for mye, men er lkevel blant de beste i klassen, iallfall innen den oppløsningen.

Så konklusjonen: Se om det er f40 å oppdrive, eller gå grundigere til verks og se om det faktisk finned F31 å få tak i. det ønsker jeg meg....

Lenke til kommentar

Tar du bilder kun av maten (som jeg regner med holder seg i ro) er ikke bruk av høy Iso eneste løsning. Da vil bildestabilisator eller ennå bedre ett stativ gi bedre resultat enn å skru opp Iso. Skal du ha med personer også vil det være nødvendig med høy Iso.

 

Jeg er forøvrig enig med Manskows kommnetarer om at et eldre Fujikamera som F30/F31 er ennå litt bedre ved høy Iso og 6MP er mer enn nok til websider. F30/F31 har imidlertid ikke stabilisator og for statiske motiv mister du fordelen disse har ved høy iso, og vel så det.

 

Personlig ville jeg ikke sett så mye på egenskapene ved høy Iso, men heller valgt et kamera med god manuell kontroll og mulighet for RAW for å kunne fikse på hvitbalanse etc uten særlig kvalitetstap i etterbehandling. Da tenker jeg på kameraer som Nikon P6000, Ricoh GX100/GX200, Panasonic LX3, Canon G10 og muligens Panasonic Fx150. LX3 fremhver seg her ved å ha både relativt gode egenskaper ved høy Iso, RAW og stabilisator, men et noe sært zoomområde.

 

Er RAW uaktuelt er fortsatt LX3 et godt alternativ hvis zoomområdet passer deg, og jeg ville mye heller hatt det enn et Fujifilmkamera som F60fd eller F31fd.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...