Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trigonometri, teknsik fagskole

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Holder på med Teknisk Fagskole (bygg) og det aller meste der går i tall :hmm:

Er det noen her inne som har noen juksetriks for å få denne hersens Trigonometrien inn i hodet?

Eksempel på en oppgave vi fikk :

Du har en flaggstang på 19m, den står på slett tereng, hvor lang skygge kaster den kl.1400 den 23.juni en solskinnsdag i Tromsø?

Hvor lang og kort er skyggen til flaggstangen, maksimum og minumum i løpet av et år?

Dette er sikkert lette oppgaver for mange her inne, men det er noen år siden jeg satt på skolebenken, så mye av det obligatoriske er glemt, dessverre... Så alle gode råd tas i mot med et stort takk.

Endret av Etlon
Videoannonse
Annonse
Skrevet

www.matematikk.net

De har regeldatabase, oppgavedatabase og et forum fullt av høyst kompetente samt hjelpevillige mennesker! : )

Eneste måten å lære matte på er å regne. Gjør oppgaver til det sitter, rett og slett! :)

Skrevet

Har just fullført matten på fagskolen og jeg tror du mangler litt informasjon om jeg ikke er helt ute å kjører. Jeg tror kanskje formlikhet er noe som kan fungere i dette tilfellet.

Skrevet
Har just fullført matten på fagskolen og jeg tror du mangler litt informasjon om jeg ikke er helt ute å kjører. Jeg tror kanskje formlikhet er noe som kan fungere i dette tilfellet.

Du tenker på den oppgaven jeg la ut?

meteorologisk institutt har høyden/vinkel på solen

Skrevet (endret)

Tegn en trekant, du kjenner alle vinklene (solens vinkel med bakken, normalen fra solen ned til bakken som er 90 grader, og den siste som er 180-v1-v2) og én av sidene (høyden på stolpen). Lengden av skyggen blir lengden av kateten som står vinkelrett på normalen ned fra solen.

Endret av Billy-the-kid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...